Gå til innhold

Omplassert gravid - permisjonslønn


Gjest Momsen

Anbefalte innlegg

Kjære Irene,

Jeg håper du kan svare meg på følgende:

Jeg er gravid i 27 uke, og har inntil jeg tok ferie for fire uker siden jobbet som vaktsjef, noe som innebærer ti timers vakter i 14 dager (med start tidlig morgen og nattearbeid annenhver uke) Nå makter jeg ikke mer, og er 40 prosent sykemeldt. Når jeg starter å jobbe igjen på mandag, går jeg over i en annen stilling, som er mer «underordnet».

Vil jeg miste vaktsjeftillegget når jeg går ut i permisjon siden jeg ikke har jobbet som vaktsjef de siste fire ukene før jeg går ut i permisjon?

Jeg har en uke ferie til gode siden jeg ble sykemeldt i ferien. Hvis jeg jobber de fire ukene som jeg nå er sykemeldt, og så tar den siste ferieuka, og så blir 100 prosent sykemeldt, vil jeg da bli lønnet som vaktsjef?

Synes selv dette høres veldig strategisk ut, men jeg har jobbet så hardt inntil nå, og lønnen betyr mye (50.000)

På forhånd tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

når lønnsnedgangen skyldes graviditeten skal fødselspengene beregnes på samme måte som ellers, dvs 4 siste uker skal sammenlignes med inntekt siste 3 år. Hva du har rett på kommer an på om det er mer eller mindre enn 25% avvik mellom disse to inntektene.

Hvis du derimot _slutter_ i arbeid, skal fp i utgangspunktet fastsettes på grunnlag av inntekten i arbeid. Dette er jo egentlig idiotisk, men så sier RTV (kommentarene til § 14-5 første ledd).

http://www.lovdata.no/rsk/rtv/tt-19970501-0063-048.html#map070

Ut fra denne setningen:

"Ledespørsmålet vil være hvilken pensjonsgivende inntekt kvinnen ville hatt om hun ikke var blitt gravid." som står i avsnittet om de som slutter i arbeid før fødsel, burde det gå an å argumentere for å få opp grunnlaget også selv om du har redusert lønn. men gjør det i forkant, og få svaret skriftlig hvis det er i din favør, slik at du slipper å krangle _etter_ fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...