Gjest Prankster Skrevet 20. juni 2001 Del Skrevet 20. juni 2001 NHD: For meg høres det ut som om du har en svært alvorlig sosial fobi siden alle de andre medikamentene ikke har hatt effekt, og siden du nå allerede har fått tilbakefall. Jeg kan ikke annet enn (typisk trøndersk) å svare med et spørsmål: Må du slutte med Nardil? -Ja, vil helst klare meg uten Nardil. Nå er jeg endelig snart ferdig med nedtrapping, og snart det har vært noen svært ubehagelige uker med alle abstinensplagene. Det vil jeg nødig gjennomgå en gang til. Og hvis jeg skal begynne med Nardil igjen blir det noen måneder med fæle bivirkninger som insomnia, ortostatisk hypotensjon, svetting, overstimulasjon, osv. I tillegg har høye doser Nardil ført til anfall med forferdelig sinne og voldelig atferd (fikk t.o.m. politiet etter meg pga. det). Under Nardil-behandlingen har jeg også hatt oniomani/kjøpemani - den kom en stund etter at jeg begynte med Nardil og forsvant når jeg trappet ned. Pga. det har jeg nå en stor gjeld, og problemer med inkassobyrå. Nå har den sosiale angsten kommet tilbake for fullt, verre en noen gang før. De siste ukene har jeg vært totalt isolert, forlater bare huset for å hente posten - har ikke vært på skole, t.o.m. bare å gå forbi folk på gaten er helt forferdelig. Har også måttet avlyse en ferie jeg skulle på med noen venner. Innen den 1. juli må jeg ha flyttet til Oslo for å begynne i en sommerjobb der. Jeg trenger den jobben for å betale ned gjelden min. Etter å ha grundig undersøkt alle medikament som hjelper for sosial angst, både i bøker, Medline, osv. har jeg kommet frem til clonazepam som det eneste alternativet. Andre antidepressiva tviler jeg på hjelper særlig siden jeg har prøvd de med dokumentert best effekt, og blant dem var det bare Nardil som hjalp meg. Og uansett så tar det alt for lenge før jeg kan ta en antidepressiva i det hele tatt, siden jeg først må slutte helt med Nardil, også må jeg gå uten noe i minst 2 uker før jeg kan prøve en annen antidepressiva. Jeg klarer ikke å vente så lenge - nå har jeg vært helt isolert her hjemme i snart 4 uker. Clonazepam har få bivirkninger, bevist svært effektivt i behandlingen av sosial angst, fører svært sjelden til avhengighet i pasienter med en klinisk angstlidelse (også mindre sjanse for avhengighet pga. den lange plasmahalveringstiden), hjelper raskt, kan begynne med en gang uten at det skaper en interaksjon med Nardil. Men som forventet er min lege skeptisk til å bruke benzodiazepiner, men han har likevel ikke tatt en beslutning - skal først rådføre seg med min psykolog og en psykiater. Etter sommeren vil jeg gjerne ha aktiv kognitiv-atferdsterapi på Kompetansesenteret for angstlidelser på Aker sykehys, siden det har mer permanent virkning enn medikament. Hva gjør jeg om jeg ikke får clonazepam med min lege? Jeg vet at clonazepam blir brukt i behandlingen av sosial angst av flere psykiatere her i landet, blant annet på Kompetansesenteret for angstlidelser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30197-sosial-angst-problemer2-nhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 20. juni 2001 Del Skrevet 20. juni 2001 Jeg har tidligere skrevet om Xanor (alprazolam) at dette er siste mulighet dersom alle andre behandlingdforsøk feiler. Her kan en sidestille Xanor og Rivotril. Jeg mener at i valget mellom uføretrygd og Xanor/Rivotril, er sistnevnte å foretrekke. En må imidlertid være forberedt på at en da starter reise der muligheten for returbillett er minimal. Dette gjelder ikke om du bruker det noen måneder inntil du kommmer i annen behandling. Om du ikke får Rivotril av din lege, er eneste mulighet å finne en annen som vil gi deg det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30197-sosial-angst-problemer2-nhd/#findComment-120431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.