Gå til innhold

marevan/blodkar/høydeeksponering

Anbefalte innlegg

Hei Dr. Søyland. Jeg har forsåget stillt et relatert spørsmål før men lurer på følgende: Jeg er aktiv fallskjermhopper som etterhvert skal sette inn en mitralventil og følgelig står permanent på marevan. Dette grunnet ugjevn puls nå og et utvidet venstre forkammer. En hoppkolega fortalte at marevan i forbindelse med eksponering av høyder (4000mt) kan medføre risiko for at blodkar kan sprekke med påfølgende hjerneblødning. Selv synes jeg dette høres merkelig ut og har selv ikke funnet problemer med hopping i høyder opptil 15000 fot. Jeg vil likevel få presisere mine holdninger om at jeg aldri ville hoppe hvis jeg føler meg dårlig. (svikt grad 2 )Finnes det noe flymedisinsk svar på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30203-marevanblodkarh%C3%B8ydeeksponering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Sabre.

Det er ikke grunnlag for å anta blødninger lettere oppstår i høyder. Det som kan provosere blødninger er akutte blodtrykksøkninger, men de kan like godt oppstå i annen aktivitet.

Hvis en blødning oppstår, vil en person som bruker Marevan som regel få blødninger ev større omfang.

• 6 måneder senere...
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Hei Sabre!

Jeg er i samme situasjon som deg med dårlig mitralklaff. Jeg er 49 år og har vært ganske aktiv mosjonist. Det hadde vært interesant for meg å snakke med en i samme situasjon. Tlf. 32879312

Se annet svar idag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...