Tinaliten Skrevet 20. juni 2001 Del Skrevet 20. juni 2001 Etter en laaang runde med legene, helt siden datteren min ble født for 1 1/2 å siden, har nå legen bestemt seg for at det hun lider av er melk- og melallergi. Blodprøvene var negative, men det høres allikevel sannsynlig ut, for etter å ha kuttet ut melk i to dager har magen hennes blitt mye bedre! Nå lurer jeg litt på om det hun egentlig har, er laktoseintoleranse? Hva slags muligheter har de for å finne ut det? Da jeg spurte på Barneavdelingen for et halvt år isden, sa de at i fylket mitt "...har de ikke mulighet for å ta en sånn prøve..." eller noe i den duren. Det høres jo veldig snodig ut! Er ikke laktoseintoleranse i dag relativt vanlig? Kort fortalt har symptomene hos datteren min helt siden fødslen vært illgrønn, illeluktende avføring, magevondt og dårlig vekst. Synes selv det passer bra med hva jeg har lest om laktoseintoleranse... men hva sier du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30225-melk-og-mel-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 21. juni 2001 Del Skrevet 21. juni 2001 Kjære Tinaliten Symptomene du beskriver kan passe med laktoseintoleranse selv om dårlig vekst ikke er så vanlig. Det kan også være en annen form for kumelkintoleranse. Du sier ikke mer om hvetemel-allergien. Er hun satt på glutenfri kost? Hvis ikke, og det håper jeg hun ikke er, bør man gå videre med utredning på cøliaki. Laktoseintoleranse er en meget vanlig følgetilstand ved cøliaki. Blodprøvene på cøliaki er langt fra sikre, og ved så uttalte symptomer som datteren din har/ har hatt burde hun sannsynligvis fått tatt en tarmbiopsi. Det må gjøres mens hun får hvetemel i kosten - hvis ikke har det ingen hensikt. Diagnostikk på laktoseintoleranse er enkel, men ikke så veldig god. Det er vel derfor legen din har nølt litt med å få gjort slik diagnostikk. Lykke til videre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30225-melk-og-mel-allergi/#findComment-120621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nikkaba Skrevet 26. juni 2001 Del Skrevet 26. juni 2001 VIKTIG!!! Ta kontakt med lege, få en endomysium-test utført på datteren din, den gir en indikasjon på ca 95% dersom det er gluten-intoleranse vi har med å gjøre her. Be deretter om en tynntarms-biopsi. Det høres veldig slik ut på symptomene du beskriver!! En med sykdommen cøliaki tåler ikke gluten, som bla. finnes i mel. Gluten utsletter tarmtottene, og der sitter jo alle enzymer som skal bryte ned næringsstoffene i maten! Det enzymet som bryter ned laktose sitter ytterst på tarmtottene, og dersom disse mangler, sier det jo seg selv at man vil reagere på melkesukkeret. Det er imidlertid MEGET viktig at du IKKE setter barnet ditt på glutenfri kost før det er utført en biopsi, som MÅ taes selv om endomysiumtesten er positiv! Dette fordi det ellers kan slå feil ut på resultatene. Dere vil ha krav på økonomisk støtte til forhøyede kostholdsutgifter dersom dere får riktig diagnose, sykehuset sender søknad til trygdekontoret. IKKE la deg avspise med at det ikke er sånne tester der dere bor; du har KRAV på å få greie på hva som feiler barnet ditt, og barnet ditt har KRAV på behandling!! Søk mer informasjon her: www.ncf.no Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30225-melk-og-mel-allergi/#findComment-121675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.