Gå til innhold

Hva er galt ? NHD

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg har hørt stemmer siden jeg var barn. Ble mishandlet gjennom hele oppveksten (på alle måter) av en nær omsorgsperson (ikke foreldre). Har alltid følt meg "usynlig". Jeg "mister" tid, vanligvis flere timer, og har "våknet" opp på de rareste steder. Er da alltid veldig trett/utmattet, men jeg har ikke følelsen av å ha sovet mens jeg var "borte". Jeg har alltid følt meg trist/bekymret og har mange selvmordsforsøk bak meg. Jeg føler meg veldig alene, har lest innleggene her, men finner ingen som har det slik? Jeg ble voldtatt som voksen av en jeg stolte på, etter det ble alt mye værre. Har ikke fungert i jobb de siste årene. Sliter veldig med søvnproblemer, jeg er liksom alltid "på vakt". Tror ikke jeg klarer stort mer. Ble truet på livet mange ganger i barndommen og av personen som angrep meg som voksen, har ofte mareritt om dette. Jeg har alltid hatt problemer med å prate med folk, stoler ikke så mye på noen. (Jeg prøvde å fortelle om hva jeg opplevde da jeg var liten, men de trodde meg ikke. Derfor anmeldte jeg heller ikke overgrepet/voldtekten.) Jeg er redd for ikke å bli trodd av lege hvis jeg går dit og forteller om hvordan jeg har det, kanskje de bare syns jeg lyger/er lat!??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30232-hva-er-galt-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det du beskriver er ikke sjelden hos "multitraumatiserte" - de som har vært utsatt for gjentatte, grove mishandlinger.

En lege vil sikkert tro på deg om du forteller din historie. Du kan og bør bli henvist til psykoterapi (samtaler). Bedring vil ta tid, men det er verdt det.

Det med anmeldelse skal du la ligge foreløbig. Diskuter dette grundig med din fremtidige behandler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30232-hva-er-galt-nhd/#findComment-120488
Del på andre sider

Kjære deg! Du må ikke tro du er alene om dette - det er typiske fenomener på dissosiativ lidelse. Det er en forsvarsmekanisme - når verden blir for vanskelig, og man ikke har mulighet til å flykte fysisk (som et lite barn), flykter man mentalt istedenfor. Det er det du opplever som stadige "tidshull". Sannsynligvis har du også store hull i hukommelsen fra barndommen?

Du trenger helt klart hjelp - det er ikke lett å leve med en slik tilstand, og du behøver å bearbeide alle de vonde opplevelsene du sliter med. For øvrig kan jeg av egen erfaring gi deg noen tips:

- nye problemer og vanskeligheter vil utløse disse minnene og følelsene i tilknytning til dem. Du bør derfor være mentalt forberedt på å "kræsje" hver gang du har problemer i kjærlighetslivet, på jobb/skole, økonomisk e.l.

- skaff deg en oversikt over fra som "trigger" denne atferden. Hvilke lukter, ord, situasjoner, følelser etterfølges av disse symptomene? Det vil gi deg en følelse av bedre kontroll.

- sørg for å ikke slite deg ut! Sov nok, spis godt, hvil når du trenger det. Ellers vil symptomene bli verre.

- vær forberedt på at medisiner ikke vil hjelpe... De gjør sjelden det på denne typen symptomer, men depresjon kan behandles på vanlig måte.

Håper du får den hjelpen du trenger! Dessverre er ikke dissosiative lidelser i særlig fokus i Norge enda. Du kan finne mye info om disse dersom du søker på internasjonale søkemotorer (Dissociative Disorders).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30232-hva-er-galt-nhd/#findComment-121318
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...