Gå til innhold

Kan jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest nybakke

Heisann!

Jeg er ei jente på 20 år, jeg er 1,68 høy, veier nå 95kg. Og er ganske misfornøyd med meg selv. Jeg har prøvd lenge å gå ned i vekt, men jeg går vist bare opp...

Jeg vil egentlig bare ha en liten vurdering om det er sjans. Før jeg evt. oppsøker lege.

Nå har jeg begynt på Libra kurs - men har ennå ikke merket noen forskjell, har holdt på 1 1/2 uke bare da..

Men det jeg lurte på er om slankepiller er noe en lege ville gitt meg?

Jeg er fast bestemt på å klare å gå ned i vekt, synes jeg bør ned hvertfall 25kg, helst 30kg...

Hva slags opplysninger ber legen om under en konsultasjon f. eks.?

Vil gjerne ha litt informasjon også om hvordan dette vanligvis gjennomføres og om det er noen der ute som har erfaringer med dette?

Både positive og negative!

Lei av å se ut slik jeg gjør, selv om samboeren min støtter meg og er fornøyd med meg! Trener hver eneste ukedag og prøver å spise sunt!

Vil også vite hvor mye slike tabletter og dette opplegget koster, hva man kan få dekket! Dette er noe som går ut over blant annet knærne mine, har hatt litt problemer med kneet før, men det bedret seg....da jeg la på meg mer, merket jeg mer og mer til kneet... Vil gjerne ha alle mulige synsvinkler på dette, for dette er virkelig et problem for meg, både fysisk og psykisk!

Hilsen meg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30266-kan-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Laila Sundgot Schneider, Lege

kjære nybakke! Du bør absolutt snakke med din lege om hvordan du har det. Den såkalte "slankepillen" (Xenical) er et preparat mot overvekt. Det å forskrive medisiner er noe som legen må gjøre i samråd med pasienten. Det er strenge restriksjoner for å få forskrevet Xenical. Det anbefales at den kun forordres til pasienter som har helseskadelig overvekt og i kombinasjon med kalorifattig diett. Dersom du får en time hos legen vil han vurdere om du kan ha nytte av en slik behandling eller om det er en annen for for hjelp som du er i behov av. Legen vil i første omgang snakke litt med deg og kanskje ta en såkalt somatisk (kroppslig) undersøkelse. Kanskje han/hun velger å ta en blodprøve også

Dette er standar undersøkelser som legen gjør daglig og går temmelig raskt. Det er kjent at mange som lider av spiseforstyrrelser gruer veldig for en slik kroppslig undersøkelse/nærheten. De fleste gir uttrykk for at det ikke var så ille som de hadde fryktet for. Det kan for mange være godt å fortelle i forkant til legen at det kan være vanskelig med denne nærheten. Du ønskes lykke til ved å søke hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30266-kan-jeg/#findComment-120616
Del på andre sider

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

Kjære nybakke

Det er alltid vanskelig å skulle gi en vurdering via mail. Jeg vet ikke noe om din vekt eller spisehistorie. Du sier selv at du vil oppsøke lege. Det er lurt.Dersom du oppsøker en lege og forterller han hvorledes du opplever din overvekt, vil han gjøre en totalvurdering av din helsetilstand og din egen oppfattning av hvorledes du kan tenke deg å ta tak i det du omtaler som ditt problem.

Det er viktig at du er så ærlig som du kan i forbindelse med hans/hennes vurdering. Det som alltid er viktig når en skal gjøre livsstilsendringer er å være ærlig med seg selv og få hjelp til å sette realistiske del mål på veien mot målet. Husk at kiloene har ikke kommet på over natten og skal heller ikke fjernes på for kort til. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30266-kan-jeg/#findComment-120714
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...