Gå til innhold

noen spørsmål til NHD som jeg ønsker svar på

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Jeg er en mann som lurer på om det er farlig å bruke 0.5 mg fluanxol og 25 mg truxal hver dag resten av livet. Legger til at jeg har brukt denne kombinasjonen i noen år og synes det hjelper endel men føler meg noe deprimert til tider. Har prøvd cipramil som ikke hjalp i heletatt. Finnes det noen andre preparater som ligner på fluanxol som visstnok skal ha en bedre virkning på depresjon? Håper på svar og på forhånd takk.

Fortsetter under...

Gjest Z@pvir

Jeg fikk heller ikke god respons på Cipramil. Derimot har jeg nå i et par år brukt Efexor depot med god virkning.

Bruker også 0,5mg Fluanxol daglig.

Tror det er vanlig at en må prøve og feile litt før en finner et antidepressiva som passer nettopp en selv!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ikke farlig å bruke denne kombinasjonen over lang tid.

Likevel synes jeg at dersom det først og fremst er antidepressiv virkning en ønsker, bør en prøve ut antidepressiva.

Selv om Cipramil er et av mange meget gode AD, virker det ikke på fler enn ca. 70% av de som prøver det. Derfor bør du prøve et annet AD.

thinkerbell

Likevel synes jeg at dersom det først og fremst er antidepressiv virkning en ønsker, bør en prøve ut antidepressiva.

Selv om Cipramil er et av mange meget gode AD, virker det ikke på fler enn ca. 70% av de som prøver det. Derfor bør du prøve et annet AD.

lite fornøyd med den overskriften din altså

;-)

• 21 år senere...
Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 21.6.2001 den 22.31):

Er du fortsatt enig i at fluanxol og truxal livet ut ikke er farlig? 

Anonymkode: 73eac...fb2

Farlig er ikke et enten/eller, men et mer eller mindre. Og mer eller mindre farlig enn noe annet.

Uten at det finnes noen vitenskapelig undersøkelse, antar jeg at det er en litt forhøyet risiko med å ta minimale doser med Fluanxol og Truxal hele sammenlignet med å være helt frisk og ikke ta noen medisiner.

Men sammenlignet med å trenge denne medisinen, men å ikke ta den, er det meget sannsynlig at risikoen er mindre - dvs mindre farlig.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...