AnonymBruker Skrevet 19. mars Skrevet 19. mars Hvilke er de beste på privat utdredning og medisinvurdering av psykisk problemer? Er det psykia som er mest omfattende uten at man må gå til behandling i lengre tid? Er veldig mange private steder så del gjerne erfaringer. Anonymkode: c0c55...4f5 1 Siter
nachnoo Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars Jeg tror du får bedre svar om du antyder noe om sykdomsområde. Hos meg ville du fått utmerket utredning og behandling av bipolar lidelse, men absolutt ikke ved utredning av autisme eller behandling for spiseforstyrrelse. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars nachnoo skrev (2 timer siden): Jeg tror du får bedre svar om du antyder noe om sykdomsområde. Hos meg ville du fått utmerket utredning og behandling av bipolar lidelse, men absolutt ikke ved utredning av autisme eller behandling for spiseforstyrrelse. Hva består din utmerkede behandling av bipolar lidelse i? Anonymkode: 3a379...7d3 0 Siter
nachnoo Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva består din utmerkede behandling av bipolar lidelse i? Anonymkode: 3a379...7d3 Ikke annerledes enn det andre gjør som har lang erfaring og som følger alle anerkjente behandlingsanbefalinger. Korrekt og sikker diagnostikk. Farmakoterapi etter læreboka. Tett oppfølging. Tilgjengelighet. Psykoedukasjon. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars nachnoo skrev (26 minutter siden): Ikke annerledes enn det andre gjør som har lang erfaring og som følger alle anerkjente behandlingsanbefalinger. Korrekt og sikker diagnostikk. Farmakoterapi etter læreboka. Tett oppfølging. Tilgjengelighet. Psykoedukasjon. Det høres meget bra ut. Jeg fikk beskjed fra DPS om å holde meg på max 0,7 i speil på Litium. Fastlegen sier derimot at mitt siste speil på 0,87 var helt fint. Bipolar 2. Flisespikkeri? Anonymkode: 3a379...7d3 0 Siter
nachnoo Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det høres meget bra ut. Jeg fikk beskjed fra DPS om å holde meg på max 0,7 i speil på Litium. Fastlegen sier derimot at mitt siste speil på 0,87 var helt fint. Bipolar 2. Flisespikkeri? Jeg ville ikke gjort noe med det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars nachnoo skrev (3 timer siden): Jeg tror du får bedre svar om du antyder noe om sykdomsområde. Hos meg ville du fått utmerket utredning og behandling av bipolar lidelse, men absolutt ikke ved utredning av autisme eller behandling for spiseforstyrrelse. Angst og depresjon Anonymkode: c0c55...4f5 0 Siter
nachnoo Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Angst og depresjon Anonymkode: c0c55...4f5 Egentlig er dette to helt ulike problemstillinger. Alvorlige og vanskelige depresjoner behandles i hovedsak med medisiner, og også her er det store ulikheter i behandleres kompetanse. Angstlidelser behandles i hovedsak med psykoterapi. Medisiner spiller en meget underordnet rolle og kun som en symptomdemper. Her er det viktigst å finne en god psykoterapeut, helst innen metakognitiv terapi. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars nachnoo skrev (3 minutter siden): Egentlig er dette to helt ulike problemstillinger. Alvorlige og vanskelige depresjoner behandles i hovedsak med medisiner, og også her er det store ulikheter i behandleres kompetanse. Angstlidelser behandles i hovedsak med psykoterapi. Medisiner spiller en meget underordnet rolle og kun som en symptomdemper. Her er det viktigst å finne en god psykoterapeut, helst innen metakognitiv terapi. Kan jeg spørre om noe? Hva er egentlig en behandlingsresistent depresjon? Hva skiller den fra en , som du skriver, alvorlig og vanskelig depresjon? Anonymkode: 3a379...7d3 0 Siter
nachnoo Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kan jeg spørre om noe? Hva er egentlig en behandlingsresistent depresjon? Hva skiller den fra en , som du skriver, alvorlig og vanskelig depresjon? Anonymkode: 3a379...7d3 Det har gjennom tidene vært diskutert mye om definisjonen på behandlingsresistent depresjon. Når er det dette: Mislykket/ikke tilstrekkelig effekt ved behandling med minst to ulike AD gitt i adekvat dose og varighet. Det skiller se vel ikke fra vanskelig behandelbar. Alvorlig er derimot en gradering av depresjonens alvorlighet, og sier ikke noe om den lett eller vanskelig behandles. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars nachnoo skrev (9 minutter siden): Det har gjennom tidene vært diskutert mye om definisjonen på behandlingsresistent depresjon. Når er det dette: Mislykket/ikke tilstrekkelig effekt ved behandling med minst to ulike AD gitt i adekvat dose og varighet. Det skiller se vel ikke fra vanskelig behandelbar. Alvorlig er derimot en gradering av depresjonens alvorlighet, og sier ikke noe om den lett eller vanskelig behandles. Blir man skrevet ut av DPS om depresjonen ikke lar seg behandle? Anonymkode: 3a379...7d3 0 Siter
nachnoo Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars Hvis den aldri lar seg behandle, kan jo ikke DPS bli en permanent bolig. Men det finnes jo alternativer etter at AD har sviktet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars nachnoo skrev (2 timer siden): Egentlig er dette to helt ulike problemstillinger. Alvorlige og vanskelige depresjoner behandles i hovedsak med medisiner, og også her er det store ulikheter i behandleres kompetanse. Angstlidelser behandles i hovedsak med psykoterapi. Medisiner spiller en meget underordnet rolle og kun som en symptomdemper. Her er det viktigst å finne en god psykoterapeut, helst innen metakognitiv terapi. Fikk beskjed av psykolog at kognitiv terapi alene ikke var nok. Anonymkode: c0c55...4f5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 20. mars Skrevet 20. mars Hva er beste behandling for kompleks ptsd, er det Modum bad? Står på venteliste og jobber med å utvide toleransevinduet imens. Anonymkode: f40a9...52e 0 Siter
ISW Skrevet 21. mars Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): Fikk beskjed av psykolog at kognitiv terapi alene ikke var nok. Anonymkode: c0c55...4f5 Har behandleren din antydet noe om angsten kommer av depresjonen, depresjonen kommer av angsten eller det er to uavhengige tilstander? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. mars Skrevet 22. mars ISW skrev (På 21.3.2026 den 9.12): Har behandleren din antydet noe om angsten kommer av depresjonen, depresjonen kommer av angsten eller det er to uavhengige tilstander? Angsten kom først så regner med det er grunndiagnosen. Anonymkode: c0c55...4f5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars ISW skrev (På 21.3.2026 den 9.12): Har behandleren din antydet noe om angsten kommer av depresjonen, depresjonen kommer av angsten eller det er to uavhengige tilstander? Utredning hos Psykia med medisinvurdering ville komme på nærmere 26.000,-, har ikke råd til det. Anonymkode: c0c55...4f5 0 Siter
nachnoo Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Utredning hos Psykia med medisinvurdering ville komme på nærmere 26.000,-, har ikke råd til det. Anonymkode: c0c55...4f5 Du trenger ikke til Psykia for å utrede en vanlig angst- eller depresjonslidelse. 0 Siter
ISW Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Utredning hos Psykia med medisinvurdering ville komme på nærmere 26.000,-, har ikke råd til det. Anonymkode: c0c55...4f5 Det eneste jeg anbefaler Psykia til er: 1. Behandling av kjent bipolar lidelse som «aldri blir bra». 2. Utredning av bipolar lidelse ved behandlingsresistente depresjoner. Ikke ved vanlig angst eller depresjon. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. mars Skrevet 23. mars nachnoo skrev (2 timer siden): Du trenger ikke til Psykia for å utrede en vanlig angst- eller depresjonslidelse. Hva gjør man når man har fått avslag på DPS?, hvor henvender man seg da? Anonymkode: c0c55...4f5 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.