Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg har tatt j.c. Ravens progressive matrices for å bevise at jeg er bedre enn mine eksamens prestasjoner skulle tilsi.

Jeg har hyperkin. forst. Jeg har søkt på opptak til et studie ved universitetet. På Ravens havna jeg i 75 % ilen. Altså 2 standardavvik.

Jeg fikk 3 feil i testen.

Hvis jeg er mindre glup enn 25 % av befolkningen, og disse går på universitetet så er jo kanskje ikke dette så positivt i forhold til opptak?

Det jeg lurer på er om dette er et positivt resultat i forhold til å komme inn på studier?

Videre lurer jeg på hvor god Ravens er til å måle avvik over normen?

Hvordan poengsettes svarene?

Er det feks. flere løsningsalternativer for hvert spørsmål?

Nb! testen hadde engelsk normering.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30280-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-ravens-matrices/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg kan ikke svare deg på stående fot, men lurer på hvorfor du ble testet med Ravens?

Det var fordi jeg søker på en studie med veldig høyt karakterkrav, som jeg pga min funksjonshemming har vanskelig for å oppnå.

Det skal vise at jeg har bedre evner enn karakterene til eksamen tilsier.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Et universitetsstudium krever ikke bare en høy IQ, men like mye evne til konsentrasjon, selvdisiplin og hardt arbeid med til tider kjedelig stoff over lang tid.

Sett i dette lys tror jeg derfor at karakterer bedre predikerer suksess på universitetet enn rene evnetester.

Dersom dårlige karakterer/eksamensresultater i noen grad skulle kunne oppveies med et brilliant intellekt, tror jeg at resultatet burde ligge langt over 75 persentilen. Slik sett deler jeg din skepsis til at resultatet på Raven vil bidra særlig i positiv retning.

Et universitetsstudium krever ikke bare en høy IQ, men like mye evne til konsentrasjon, selvdisiplin og hardt arbeid med til tider kjedelig stoff over lang tid.

Sett i dette lys tror jeg derfor at karakterer bedre predikerer suksess på universitetet enn rene evnetester.

Dersom dårlige karakterer/eksamensresultater i noen grad skulle kunne oppveies med et brilliant intellekt, tror jeg at resultatet burde ligge langt over 75 persentilen. Slik sett deler jeg din skepsis til at resultatet på Raven vil bidra særlig i positiv retning.

Takk for svar NHD! Jeg er helt enig, de er dumme hvis de slipper meg inn:)

Utifra vårt felles premiss om at høy iq tilsvarer høy universitets utdannelse, har vi helt rett.

Men er det slik at høy iq er høy utdannelse?

Iq tester er mest valide ved skoleprestasjoner.

Men siden testene er utprøvd i USA stiller jeg meg også tvilende til deres validitet innenfor det norske universitets systemet. Det amerikanske systemet er basert i hovedvekt på flere eksaminasjoner utover et år enn det norske. Satt på spissen kreves det andre fakulteter enn inteligens for å klare en eksamen med ett års pensum enn 10 prøver med ett års pensum.

Er du enig?

Forøvrig er jeg enig om at det viktigste ved en universitets utdannelse er å kunne jobbe med tidvis uengasjerende stoff uten å gi opp. Men hvordan skal en bevise dette på forhånd?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar NHD! Jeg er helt enig, de er dumme hvis de slipper meg inn:)

Utifra vårt felles premiss om at høy iq tilsvarer høy universitets utdannelse, har vi helt rett.

Men er det slik at høy iq er høy utdannelse?

Iq tester er mest valide ved skoleprestasjoner.

Men siden testene er utprøvd i USA stiller jeg meg også tvilende til deres validitet innenfor det norske universitets systemet. Det amerikanske systemet er basert i hovedvekt på flere eksaminasjoner utover et år enn det norske. Satt på spissen kreves det andre fakulteter enn inteligens for å klare en eksamen med ett års pensum enn 10 prøver med ett års pensum.

Er du enig?

Forøvrig er jeg enig om at det viktigste ved en universitets utdannelse er å kunne jobbe med tidvis uengasjerende stoff uten å gi opp. Men hvordan skal en bevise dette på forhånd?

Igjen:

Rimelig høyt evnenivå (IQ) er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig forutsetning for å lykkes på et universitet.

"Forøvrig er jeg enig om at det viktigste ved en universitets utdannelse er å kunne jobbe med tidvis uengasjerende stoff uten å gi opp. Men hvordan skal en bevise dette på forhånd?"

Dette er de andre nødvendige forutsetninger. Det er dette en beviser på forhånd med karakterer fra vidregående skole.

Annonse

Igjen:

Rimelig høyt evnenivå (IQ) er en nødvendig, men ikke tilstrekkelig forutsetning for å lykkes på et universitet.

"Forøvrig er jeg enig om at det viktigste ved en universitets utdannelse er å kunne jobbe med tidvis uengasjerende stoff uten å gi opp. Men hvordan skal en bevise dette på forhånd?"

Dette er de andre nødvendige forutsetninger. Det er dette en beviser på forhånd med karakterer fra vidregående skole.

Jaja, vi får la være å gå inn på en lengre diskusjon. Men jeg må få det siste ordet:)

Hva sier du til de som har fått sin arbeidsevne ødalagt av psykikiske problemer på videregående?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...