susi2 Skrevet 21. juni 2001 Del Skrevet 21. juni 2001 Hei! Jeg leste et eller annet sted at når en diabetiker skal opereres så skal han/ hun ikke ta insulin. Men hva hvis denne operasjonen tar mange timer, da får jo diabetikeren syreforgiftning. Jeg har hatt det for pumpen som jeg nettopp fikk hadde visst sviktet ellers så var det røret som ikke satt helt inni, men den syreforgiftingen kom bar på noen timer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30295-diabetes-og-operasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 21. juni 2001 Del Skrevet 21. juni 2001 For diabetikere som tar langvarige operasjoner, bruker man å følge med blodsukkeret under operasjonen og gi insulin etter behov. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30295-diabetes-og-operasjon/#findComment-120649 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong, pumpebruker i et halvt år :-) Skrevet 22. juni 2001 Del Skrevet 22. juni 2001 Hei susi2! Når du skal opereres, vil de, som legen sier, passe på blodsukkeret ditt. Sannsynligvis vil du få insulin intravenøst, eller du beholder pumpen på. Om du skal opereres, kan du jo ringe sykehuset på forhånd, slik at du kan få vite bedre hva som skjer. Det var jo ikke noe hyggelig at du fikk en syreforgiftning pga. pumpeproblemer. Du har sannsynligvis hørt det før, men jeg kan jo gi noen tips likevel. Når du føler at blodsukkeret er høyt/måler et uforklarlig høyt blodsukker, er første bud å sjekke at alt er som det skal med pumpa og infusjonssettet. Se etter om koblingen mellom apdapter/sprøyte og slangen er tett/at den ikke lekker. Gjør den det, så forsøk å skru den til, eller bytt infusjonssett og ampulle/sprøyte. Som regel skjer ikke det. Et vanlig problem er luft i slangen. Se etter det. Eventuelt kobler du pumpa fra og pumper ut luften med "PRIME", eller fylle funksjonen. Om du ikke finner tegn til problemer med lekkasje eller luft, er det på tide å se på selve kanylen. Sitter den på plass? Er det blod i den/blør du fra innstikksstidet? En blødning vil føre til at insulinet ikke suges opp som det skal, slik at blodsukkeret stiger. Om du ikke kan se noe problem eller har fått en feilmelding fra pumpa, må du bytte infusjonssett (slange/kanyle) så raskt som mulig. Av og til kan kanylen få en knekk på seg, slik at man bare får en brøkdel av det insulinet man tror man får. Det kan man ikke se før man har tatt ut kanylen. Noen opplever at oppsugingen av insulin plutselig stopper etter tre dagers tid. Da finner man ingen feil, fordi det ikke er noe galt med utstyret i seg selv. Det som skjer er rett og slett at huden ikke vil suge opp mer. Dersom du ikke har anleding til å få byttet infusjonssett, er det svært lurt å ha en insulinpenn med Humalog el.l., og sette noen enheter med denne etter behov til du får byttet infusjonssett. Grunnen til at syreforgiftningen kom så fort, er at man kun bruker hurtigvirkende insulin i pumpa. Det har kort virketid, og kommer i svært små mengder av gangen. Dermed har du ikke noe "reservelager" av insulin om det skulle bli en stopp i tilførselen. Når du setter insulin med penn eller sprøyte, får du en ganske stor dose på en gang. Denne blir liggende under huden, slik at den kan holde blodsukkeret nede en god stund. Samtidig vil det man tar av langsomtvirkende insulin dekke basalbehovet. Når kroppen din er tom for insulin, stiger blodsukkeret på no time og syreforgiftningen kommer fort. Jeg presterte selv å koble av meg pumpa mi i søvne en gang, rett etter at jeg hadde begynt med den. Da jeg våknet, følte jeg meg TØRST, TISSATRENGT og litt kvalm. Dessuten kom plutselig en vag erindring om at jeg hadde våknet av en føling tidligere på natten. En titt på infusjonssettet bekreftet at jeg hadde koblet fra mens jeg ikke visste helt hva jeg gjorde. Sannsynligvis fikk jeg ikke insulin på fire-fem timer. Da jeg tok blodsukkeret var det rundt 15 et sted, så hvis jeg virkelig hadde føling viser det hvor raskt det kan stige. Selv sjekker jeg alltid blodsukker hvis jeg blir trøtt uten grunn (det er det første symptomet jeg får, og det kommer gjerne om blodsukkeret er rundt 11-12). Om jeg også føler meg uforklarlig tørst, er det et sikkert tegn. Når blodsukkeret så viser seg å være høyt, bruker jeg disse tommelfingerreglene: Blodsukker over 10-11: Dersom jeg ikke er sikker på at det vil synke av seg selv, gir jeg meg insulin etter behov fra pumpa. Om blodsukkeret fortsatt er like høyt etter halvannen time, prøver jeg å finne en eventuell feil, og bytter evt. infusjonssett. Pennen min er alltid med når jeg er langt hjemmenifra, slik at jeg kan få i meg insulin fra den om ikke annet. Om blodsukkeret ser ut til å stige til tross for at du har gitt insulin fra pumpa, er det som regel et klart signal om at noe ikke er som det skal. Blodsukker over 15: Hvis jeg ikke kan forklare det og føler meg dårlig, bytter jeg infusjonssett og tar insulin fra pumpa - evt. med penn om jeg føler jeg trenger det helt med en gang. Jeg sjekker også alltid etter syre (ketoner) i urinen. Om stixen viser ++ eller mer, er det grunn til bekymring. Det er meget viktig å drikke MYE vann for å få skylt ut uhumskhetene, og å få i seg insulin. Som regel vil man trenge mer insulin enn vanlig når blodsukkeret er høyt, og ketonnivået er moderat til høyt. Dersom du ikke klarer å holde på væske og kaster opp, må du (som du sikkert vet) kontakte sykehuset med en gang. Dette var sikkert ikke bare hyggelig lesning... Men du skal vite at vi alle er uheldige. En feil er av og til nødvendig for at du skal lære av den. Pumpa er jo som regel trygg, så lenge man er obs på risikoen for syreforgiftning og sjekker blodsukkeret noen ganger om dagen - spesielt hvis man føler seg dårlig! Jeg håper det går bedre med deg nå, og at du ikke får lignende problemer i framtida! Dersom du lurer på noe mer med pumpa, eller bare vil si hei er det bare å sende en mail! Ønsker deg en riktig god sommer, og fortsatt lykke til med pumpa! Mvh [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30295-diabetes-og-operasjon/#findComment-120739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 22. juni 2001 Del Skrevet 22. juni 2001 Hei susi2! Når du skal opereres, vil de, som legen sier, passe på blodsukkeret ditt. Sannsynligvis vil du få insulin intravenøst, eller du beholder pumpen på. Om du skal opereres, kan du jo ringe sykehuset på forhånd, slik at du kan få vite bedre hva som skjer. Det var jo ikke noe hyggelig at du fikk en syreforgiftning pga. pumpeproblemer. Du har sannsynligvis hørt det før, men jeg kan jo gi noen tips likevel. Når du føler at blodsukkeret er høyt/måler et uforklarlig høyt blodsukker, er første bud å sjekke at alt er som det skal med pumpa og infusjonssettet. Se etter om koblingen mellom apdapter/sprøyte og slangen er tett/at den ikke lekker. Gjør den det, så forsøk å skru den til, eller bytt infusjonssett og ampulle/sprøyte. Som regel skjer ikke det. Et vanlig problem er luft i slangen. Se etter det. Eventuelt kobler du pumpa fra og pumper ut luften med "PRIME", eller fylle funksjonen. Om du ikke finner tegn til problemer med lekkasje eller luft, er det på tide å se på selve kanylen. Sitter den på plass? Er det blod i den/blør du fra innstikksstidet? En blødning vil føre til at insulinet ikke suges opp som det skal, slik at blodsukkeret stiger. Om du ikke kan se noe problem eller har fått en feilmelding fra pumpa, må du bytte infusjonssett (slange/kanyle) så raskt som mulig. Av og til kan kanylen få en knekk på seg, slik at man bare får en brøkdel av det insulinet man tror man får. Det kan man ikke se før man har tatt ut kanylen. Noen opplever at oppsugingen av insulin plutselig stopper etter tre dagers tid. Da finner man ingen feil, fordi det ikke er noe galt med utstyret i seg selv. Det som skjer er rett og slett at huden ikke vil suge opp mer. Dersom du ikke har anleding til å få byttet infusjonssett, er det svært lurt å ha en insulinpenn med Humalog el.l., og sette noen enheter med denne etter behov til du får byttet infusjonssett. Grunnen til at syreforgiftningen kom så fort, er at man kun bruker hurtigvirkende insulin i pumpa. Det har kort virketid, og kommer i svært små mengder av gangen. Dermed har du ikke noe "reservelager" av insulin om det skulle bli en stopp i tilførselen. Når du setter insulin med penn eller sprøyte, får du en ganske stor dose på en gang. Denne blir liggende under huden, slik at den kan holde blodsukkeret nede en god stund. Samtidig vil det man tar av langsomtvirkende insulin dekke basalbehovet. Når kroppen din er tom for insulin, stiger blodsukkeret på no time og syreforgiftningen kommer fort. Jeg presterte selv å koble av meg pumpa mi i søvne en gang, rett etter at jeg hadde begynt med den. Da jeg våknet, følte jeg meg TØRST, TISSATRENGT og litt kvalm. Dessuten kom plutselig en vag erindring om at jeg hadde våknet av en føling tidligere på natten. En titt på infusjonssettet bekreftet at jeg hadde koblet fra mens jeg ikke visste helt hva jeg gjorde. Sannsynligvis fikk jeg ikke insulin på fire-fem timer. Da jeg tok blodsukkeret var det rundt 15 et sted, så hvis jeg virkelig hadde føling viser det hvor raskt det kan stige. Selv sjekker jeg alltid blodsukker hvis jeg blir trøtt uten grunn (det er det første symptomet jeg får, og det kommer gjerne om blodsukkeret er rundt 11-12). Om jeg også føler meg uforklarlig tørst, er det et sikkert tegn. Når blodsukkeret så viser seg å være høyt, bruker jeg disse tommelfingerreglene: Blodsukker over 10-11: Dersom jeg ikke er sikker på at det vil synke av seg selv, gir jeg meg insulin etter behov fra pumpa. Om blodsukkeret fortsatt er like høyt etter halvannen time, prøver jeg å finne en eventuell feil, og bytter evt. infusjonssett. Pennen min er alltid med når jeg er langt hjemmenifra, slik at jeg kan få i meg insulin fra den om ikke annet. Om blodsukkeret ser ut til å stige til tross for at du har gitt insulin fra pumpa, er det som regel et klart signal om at noe ikke er som det skal. Blodsukker over 15: Hvis jeg ikke kan forklare det og føler meg dårlig, bytter jeg infusjonssett og tar insulin fra pumpa - evt. med penn om jeg føler jeg trenger det helt med en gang. Jeg sjekker også alltid etter syre (ketoner) i urinen. Om stixen viser ++ eller mer, er det grunn til bekymring. Det er meget viktig å drikke MYE vann for å få skylt ut uhumskhetene, og å få i seg insulin. Som regel vil man trenge mer insulin enn vanlig når blodsukkeret er høyt, og ketonnivået er moderat til høyt. Dersom du ikke klarer å holde på væske og kaster opp, må du (som du sikkert vet) kontakte sykehuset med en gang. Dette var sikkert ikke bare hyggelig lesning... Men du skal vite at vi alle er uheldige. En feil er av og til nødvendig for at du skal lære av den. Pumpa er jo som regel trygg, så lenge man er obs på risikoen for syreforgiftning og sjekker blodsukkeret noen ganger om dagen - spesielt hvis man føler seg dårlig! Jeg håper det går bedre med deg nå, og at du ikke får lignende problemer i framtida! Dersom du lurer på noe mer med pumpa, eller bare vil si hei er det bare å sende en mail! Ønsker deg en riktig god sommer, og fortsatt lykke til med pumpa! Mvh [email protected] Hei Windsong! Vil bare si at det er kjempehyggelig å ha deg hos oss, at du så villig deler av de erfaringene og den kunnskapen du har fått deg. Her var det mye nyttig å lære for meg også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30295-diabetes-og-operasjon/#findComment-120870 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Windsong Skrevet 23. juni 2001 Del Skrevet 23. juni 2001 Hei Windsong! Vil bare si at det er kjempehyggelig å ha deg hos oss, at du så villig deler av de erfaringene og den kunnskapen du har fått deg. Her var det mye nyttig å lære for meg også. Hei Dr.Grimstad! Takker for ros - det er alltid hyggelig :-) Det er fint å se at du følger med på hva vi DOLere skriver til hverandre. Da føler vi oss tryggere i tilfelle vi skulle skrive noe feil. Takker ellers for dine mange gode svar! Jeg lærer mye av å lese dem. God sommer :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30295-diabetes-og-operasjon/#findComment-120918 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.