Gå til innhold

Hva er shizoaffektiv lidelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Hvis du kun har et konkret faktaspørsmål som dette syns jeg du heller kan lære deg å søke på internett istedenfor å spørre her. Men det var kanskje noe annet som lå bak spørsmålet?

Du kan laste ned diagnosesystemet ICD 10, som jeg tror de bruker i Norge nå. Det er brukt et fagspråk som ikke alltid er lett å forstå for enhver. Adressen er: http://www.kith.no/kodeverk/produkter/sokeverktoy/Nedlasting2001.htm

Jeg søkte på "affektiv" i ICD og da kom dette ut som omhandler shizoaffektiv lidelse. (Får håpe det sier deg mer enn det sier meg)

"Schizoaffektive lidelser (schizoaffektive psykoser)

Episodiske lidelser der symptomer på både affektive lidelser og schizofreni er fremtredende, men som ikke gir grunnlag for slike diagnoser. Andre tilstander der affektive symptomer kommer i tillegg til en eksisterende schizofreni, eller sameksisterer eller veksler med paraniode psykoser av andre typer, klassifiseres under F20-F22. Stemningsinkongruente vrangforestillinger ved en stemningslidelse gir ikke grunnlag for diagnosen schizoaffektiv lidelse.

F25.0 Schizoaffektiv lidelse, manisk type Lidelse der symptomer både på schizofreni og mani er fremtredende, men ikke slik at sykdomsepisoden gir grunnlag for diagnosen schizofreni eller manisk episode. Diagnosen skal brukes for både enkeltstående og tilbakevendende lidelser der de fleste episodene er av schizoaffektiv, manisk type.

Inkl: schizoaffektiv psykose, manisk type schizofreniform psykose, manisk type

F25.1 Schizoaffektiv lidelse, depressiv type Lidelse der symptomer både på schizofreni og depresjon er fremtredende, men ikke slik at sykdomsepisoden gir grunnlag for diagnosen schizofreni eller depressiv episode. Denne diagnosen skal brukes for både enkeltstående og tilbakevendende lidelser der de fleste episodene er av schizoaffektiv, depressiv type.

Inkl: schizoaffektiv psykose, depressiv type schizofreniform psykose, depressiv type

F25.2 Schizoaffektiv lidelse, blandet manisk-depressiv type Blandet schizofren og stemningspreget psykotisk lidelse Cyklisk schizofreni

F25.8 Andre spesifiserte schizoaffektive lidelser

F25.9 Uspesifisert schizoaffektiv lidelse Schizoaffektiv psykose INA"

Kilde: ICD 10

Vennlig hilsen

Gjest (Anonymous)

Etter det jeg vet er schizoaffektiv lidelse en form for manisk-depressiv lidelse med schizofrene trekk, en slags mellomting mellom de to sykdommene. Personen kan ha depresjoner og manier/hypomanier samt ha psykotiske symptomer i tillegg (f.eks hallusinere). Mener å ha lest at prognosene er bedre enn for schizofreni, men dårligere enn for "ren" md. Behandlingen er stemningsstabiliserende - , antipsykotisk medisin og evt.AD. Vet ikke om det legges særlig vekt på samtalebehandling, men jeg tror ikke det. Ser for meg at innleggelse vil måtte til ved psykoseutbrudd/manier/selvmordsfare, men pasienten vil kanskje ha mange gode perioder også???

Hei!

Hvis du kun har et konkret faktaspørsmål som dette syns jeg du heller kan lære deg å søke på internett istedenfor å spørre her. Men det var kanskje noe annet som lå bak spørsmålet?

Du kan laste ned diagnosesystemet ICD 10, som jeg tror de bruker i Norge nå. Det er brukt et fagspråk som ikke alltid er lett å forstå for enhver. Adressen er: http://www.kith.no/kodeverk/produkter/sokeverktoy/Nedlasting2001.htm

Jeg søkte på "affektiv" i ICD og da kom dette ut som omhandler shizoaffektiv lidelse. (Får håpe det sier deg mer enn det sier meg)

"Schizoaffektive lidelser (schizoaffektive psykoser)

Episodiske lidelser der symptomer på både affektive lidelser og schizofreni er fremtredende, men som ikke gir grunnlag for slike diagnoser. Andre tilstander der affektive symptomer kommer i tillegg til en eksisterende schizofreni, eller sameksisterer eller veksler med paraniode psykoser av andre typer, klassifiseres under F20-F22. Stemningsinkongruente vrangforestillinger ved en stemningslidelse gir ikke grunnlag for diagnosen schizoaffektiv lidelse.

F25.0 Schizoaffektiv lidelse, manisk type Lidelse der symptomer både på schizofreni og mani er fremtredende, men ikke slik at sykdomsepisoden gir grunnlag for diagnosen schizofreni eller manisk episode. Diagnosen skal brukes for både enkeltstående og tilbakevendende lidelser der de fleste episodene er av schizoaffektiv, manisk type.

Inkl: schizoaffektiv psykose, manisk type schizofreniform psykose, manisk type

F25.1 Schizoaffektiv lidelse, depressiv type Lidelse der symptomer både på schizofreni og depresjon er fremtredende, men ikke slik at sykdomsepisoden gir grunnlag for diagnosen schizofreni eller depressiv episode. Denne diagnosen skal brukes for både enkeltstående og tilbakevendende lidelser der de fleste episodene er av schizoaffektiv, depressiv type.

Inkl: schizoaffektiv psykose, depressiv type schizofreniform psykose, depressiv type

F25.2 Schizoaffektiv lidelse, blandet manisk-depressiv type Blandet schizofren og stemningspreget psykotisk lidelse Cyklisk schizofreni

F25.8 Andre spesifiserte schizoaffektive lidelser

F25.9 Uspesifisert schizoaffektiv lidelse Schizoaffektiv psykose INA"

Kilde: ICD 10

Vennlig hilsen

Hei soleil

Jeg har prøvd søkefunksjonen.

Men jeg må si som deg,jeg ble ikke så mye klokere.

Temmelig mye svada for en som ikke er så inne på faglige utrykk.

Grunnen til at jeg spurte er at lidelsen var tatt opp lenger ned på DOL.

Det vekket min nyfikenhet og her på DOL synest jeg det er mange lettfattelige svar.

Takk for din hjelp.

Jeg har da blitt litt klokere

MVH Åge

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kan bare bekrefte de leksikale opplysninger som soleil har fremskaffet og det svar som anonymous har gitt.

Arv spiller en betydelig rolle siden det her er komponenter både fra den overveiende arvelige bipolar lidelse og fra den noe mindre arvelige schizofreni.

Behandlingen er i hovedsak medikamentell.

Samboeren min har hatt schizoaffektiv lidelse i over ti år.Han har hatt gjennomsnittlig to tvangsinnleggelser(gjennom legevakta) årlig,som følge av psykose=oppstemthet,sterke vrangforestillinger og utagerende fremtreden.Dessverre blir han også aggressiv slik at politiet må alltid innkalles for at innleggelse kan bli gjennomført.Etter en psykose får han en langvarig depresjon.Det går ofte måneder før han er seg selv igjen etter utskrivelsen.

Arv spiller en rolle,da jeg vet noen i den eldre generasjonenn har hatt og blitt behandlet for den samme sykdommen.

Når det gjelder behandling så er medisinene livsviktige, for å kunne være en s.k. normaltfungerende.Straks han kutter dem ut,blir han dårlig igjen.Han for antipsykotisk preparat i sprøyteform hver tredje uke+antidepressiva i tablettform.I tillegg har han samtaler med en psykiatrisk sykepeier hver tredje uke,da han er på tvungen ettervern,et forebyggende tiltak,noe som har også virket hensiktsmessig.

Siden disse medisinene har også en god del uungåelige men dessverre også plagsomme bivirkninger,hender det at samboeren unnlater å ta dem.Etter noen dager merker jeg de første tegnene=begynner å sove mindre.Han blir også mer likegyldig overfor seg selv(hygiene,stell,mat)og sine omgivelser.Han kommer med sårende/krenkende bemerkninger og mister stadig mer selvkontroll,med alt det innebærer.Blir mer pratsom&sosial/utadvendt enn vanlig.Han kan sitte timesvis i telefonen å snakke eller besøke hele slekta si samme dag.Personlighetsforandrig altså.Fra å være stille og rolig til det motsatte.Han må hele tiden få oppmerksomhet=sees eller høres.

Etter en uke begynner vrangforestllingene/storhetstankene å komme.Da mister han fattningen helt-vet ikke hvem han er lenger eller hvilken virkelighet vi lever i .Det er denne fasen som er den mest slitsomme for omgivelsene.Ingen form for samliv,alle rundt han fungerer som omsorgspersoner rundt ham.Det er vanskelig å være pårørende i en slik situasjon men det verste er at det er svært uheldig for et barn å måtte oppleve faren sin i en slik tilstand.

Dette er en livsvarig sykdom men med medikamenter kan man oppnå en tilfredstillende/god livskvalitet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...