Gjest ilse Skrevet 21. juni 2001 Del Skrevet 21. juni 2001 Har kanskje et noe uvanlig spørsmål til deg :-) Vi skal kjøpe oss ny komfyr, og da er det snakk om en komfyr med induksjonsplate. Det spesielle med den er at det er en spole under keramikkglasset (keramikktopp) som produserer et elektromagnetisk felt. Det krever og at kjelene er av magnetisk stål. Jeg har pacemaker, og vet at jeg faktisk noen ganger kan reagere på avmagnetiseringen av tyverialarmer i butikker. Det jeg er engstelig for nå, er at pacemakeren kan reagere på en slik komfyr med induksjon. Har du hørt om dette? Før ble jeg og fortalt at når en har pacemaker, skal en ikke gå gjennom metalsøkeren på flyplasser pga. magnetisme. Stemmer dette fremdeles? Finnes det nettsteder hvor en evt. kan få mer informasjon? På forhånd, takk for hjelpen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30315-pacemaker-og-magnetisme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 24. juni 2001 Del Skrevet 24. juni 2001 Svar til Ilse. De fleste pacemakere til nu er laget slik at de går inn i det vi kaller "fixed rate"-modus så lenge magnetfeltet er sterkt nok. Det vil si at pacemaker gir impuls kontinuerlig uten å ta hensyn til om hjertet har egen aktivitet, som pacemaker ellers ville tatt hensyn til. Dette er en uskyldig situasjon, og affiserer ikke pacemaker på lengre sikt, vil ikke foreta noen omprogrammering eller forandre funksjonen forøvrig. Imidlertid skal det et meget konsentrert og sterkt magnetfelt til for å influere på pacemaker-elektronikken. Vanligvis må vi legge en ring- eller hesteskomagnet direkte over generatoren for at den skal gå i "magnet-modus". Metalldetektoren på flyplasser vil ikke gi slik effekt, heller ikke feltene på tyverialarmer (selv om de siste vil kunne influere litt i korte øyeblikk). Din planlagte komfyr vil ikke kunne gi så sterkt felt opp til din pacemaker, da må du i såfall nesten legge deg over komfyren. Og - husk - pacemaker vil ikke slutte å fungere som stimulator, den vil bare temporært gå i konstant stimulasjon så lenge feltet er tilstede. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30315-pacemaker-og-magnetisme/#findComment-121218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.