Gå til innhold

Mareritt - hjelpes

Anbefalte innlegg

Gjest Valnøtt

Hei. Jeg sliter med ptsd etter et ekteskap som ble i tøffeste laget.

(Voldtekt, mishandling og systematisk frarøvelse av søvn.)

Er heldigvis ute av ekteskapet forlengst, men eksmannen er ikke av typen som gir seg så lett, så han finner stadig på noe nytt å stresse meg med.

Under slike episoder så hender det jeg sliter voldsomt med mareritt på nettene. Drømmer meg ikke tilbake til ekteskapet mitt, men har andre, tilsynelatende helt separate mareritt. Kanskje derfor jeg har brukt lang tid på å finne sammenhengen med at de kommer når eksmannen er "på farten". Disse marerittene sliter meg ut, pluss at det blir for lite søvn for meg også på grunn av dem.

Jeg er egentlig i fin form, i full jobb, trener, lever sunt og gjør det jeg skal som jeg vet om. Jeg bruker ikke medisiner utover 20 mg Sarotex pga hodepine. Har du noen råd for å bli kvitt marerittene? Eller for å takle dem bedre?

De kan handle om alt fra edderkopper som spiser meg levende til at barna dør fra meg, og følelsen jeg våkner med sitter gjerne i utover dagen :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303189-mareritt-hjelpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Har du hatt noen å snakke med etter at du kom deg ut av dette ekteskapet? Høres ut som relativt heavy shit...

Jada, har gått til samtaler på krisesenteret i nesten to år jeg - ellers hadde jeg vært død nå tror jeg.

Er stort sett kvitt marerittene, men når eksen setter i gang med noe dævelsk så kommer de tilbake og de er ganske plagsomme :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303189-mareritt-hjelpes/#findComment-2457345
Del på andre sider

Uff - glad du er ute av ekteskapet, trist at du sliter med ettervirkninger. Jeg har forstått det sånn at når man er i stressa livssituasjoner, så kan man reagere akkurat slik du beskriver - vonde drømmer, som sliter på deg. Jeg har det siste året opplevd mye av det samme (annen årsak til at drømmene utløses, men likevel en stresset livssituasjon der en dyp redsel ligger i bunn) .

Har ikke funnet ut hvordan man kvitter seg med disse drømmene, men har funnet ut at når jeg snakker med mannen min om det som "utløser" drømmene (frykt for veslas helse), blir drømmene mindre dominerende. Om det er noen sammenheng, vet jeg ikke, men tror jo litt å at dersom jeg får bearbeidet ting i våken tilstand, prøver ikke hjernen å bearbeide det i søvnen, om du skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303189-mareritt-hjelpes/#findComment-2457354
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Uff - glad du er ute av ekteskapet, trist at du sliter med ettervirkninger. Jeg har forstått det sånn at når man er i stressa livssituasjoner, så kan man reagere akkurat slik du beskriver - vonde drømmer, som sliter på deg. Jeg har det siste året opplevd mye av det samme (annen årsak til at drømmene utløses, men likevel en stresset livssituasjon der en dyp redsel ligger i bunn) .

Har ikke funnet ut hvordan man kvitter seg med disse drømmene, men har funnet ut at når jeg snakker med mannen min om det som "utløser" drømmene (frykt for veslas helse), blir drømmene mindre dominerende. Om det er noen sammenheng, vet jeg ikke, men tror jo litt å at dersom jeg får bearbeidet ting i våken tilstand, prøver ikke hjernen å bearbeide det i søvnen, om du skjønner hva jeg mener?

Jeg har delvis den samme erfaringen. Jeg har observert at den samme drømmesituasjonen kan komme tilbake. Men hvis jeg jobber mye med den på dagtid, så forsvinner den. Problemet er bare at da kommer det gjerne en ny en neste gang jeg blir stresset.

Blir ikke sånn av hverdagsstress, heldigvis. Jeg tror selv at jeg tåler en god støyt. Men eksmannen setter det i gang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303189-mareritt-hjelpes/#findComment-2457357
Del på andre sider

Jeg har delvis den samme erfaringen. Jeg har observert at den samme drømmesituasjonen kan komme tilbake. Men hvis jeg jobber mye med den på dagtid, så forsvinner den. Problemet er bare at da kommer det gjerne en ny en neste gang jeg blir stresset.

Blir ikke sånn av hverdagsstress, heldigvis. Jeg tror selv at jeg tåler en god støyt. Men eksmannen setter det i gang.

Jeg antar det er like "lett" for deg å følge råd som "ikke la hans adferd, ord og handlinger gå inn på deg" som det er for meg å følge råd som "ikke tenk på farene for tilbakefall".

Håper du har noen du kan snakke med om dette, og at disse forstår din situasjon og dine behov i situasjonen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303189-mareritt-hjelpes/#findComment-2457369
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...