Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest anonymforanledningen.

Det har Paracet også - fåes kjøpt i butikker, kiosker, bensinstasjoner, apotek og er reseptfritt.

Det er nå littegranne forskjell på det paracet gir meg og det sobril gir meg da....

Skjønner godt at man kan bli avhengig av benzo jeg. Er godt å ha det bra, og det gjør den ofte med meg, jeg blir det jeg kan være, uten alle disse greiene mine.... :o)

Men avhengig, det blir jeg nok ikke, for jeg har altfor stor respekt for medisinene til det...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303290-ssrisnri/page/3/#findComment-2459082
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Reality Bites

17

• cathlin

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

7

• ink1365380698

7

Gjest myopinion

Det er nå littegranne forskjell på det paracet gir meg og det sobril gir meg da....

Skjønner godt at man kan bli avhengig av benzo jeg. Er godt å ha det bra, og det gjør den ofte med meg, jeg blir det jeg kan være, uten alle disse greiene mine.... :o)

Men avhengig, det blir jeg nok ikke, for jeg har altfor stor respekt for medisinene til det...

Men det er kanskje ikke forskjell på det Paracet gir folk for smerter og det dine medisiner gir deg for dine plager?

Jeg forstår også at benzo har en avhengigshetsfare ved seg - det finnes folk som har hang til og ruse bort problemer av ulik karakter.

Det jeg imidlertid har påpekt gjennom hele tråden her er at benzo svartmales fordi noen utvikler et misbruk. Du er ikke misbruker, jeg har hatt tilgang til det i 20 år og er ikke misbruker.

Mange mennesker drikker alkohol - et fåtall blir misbrukere. Skal man da bestemme hvem som skal få kjøpe det og eventuelt på hvilket grunnlag?

Røyk fører til misbruk, selges overalt. Her blir svært mange avhengige raskt. Og konsekvensene av langt tids bruk er jo ikke akkurat småsaker. Men det er likefullt tillatt.

Men skal angstpasienter få velge et preparat som fungerer hvis de vil ha det - nei det skal de ikke, for de skal prøve SSRI som førstevalg, annetvalg, tredjevalg. Selv med store bivirkninger som mange rammes av skal dosen økes, eller man skal bytte til et tilsvarende preparat. Øker angsten tilbys man benzo som en angstdemper. Har folk hang til rus - kan de være hekta allerede i denne perioden. Det skurrer. De som blir bedre av ad - uten store bivirkninger får prise seg lykkelig over det. Jeg er ikke motstander av de medikamentene. Jeg er derimot motstander av at alle skal "tvangsbehandles" med dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303290-ssrisnri/page/3/#findComment-2459092
Del på andre sider

Gjest syk av ssri

Men det er kanskje ikke forskjell på det Paracet gir folk for smerter og det dine medisiner gir deg for dine plager?

Jeg forstår også at benzo har en avhengigshetsfare ved seg - det finnes folk som har hang til og ruse bort problemer av ulik karakter.

Det jeg imidlertid har påpekt gjennom hele tråden her er at benzo svartmales fordi noen utvikler et misbruk. Du er ikke misbruker, jeg har hatt tilgang til det i 20 år og er ikke misbruker.

Mange mennesker drikker alkohol - et fåtall blir misbrukere. Skal man da bestemme hvem som skal få kjøpe det og eventuelt på hvilket grunnlag?

Røyk fører til misbruk, selges overalt. Her blir svært mange avhengige raskt. Og konsekvensene av langt tids bruk er jo ikke akkurat småsaker. Men det er likefullt tillatt.

Men skal angstpasienter få velge et preparat som fungerer hvis de vil ha det - nei det skal de ikke, for de skal prøve SSRI som førstevalg, annetvalg, tredjevalg. Selv med store bivirkninger som mange rammes av skal dosen økes, eller man skal bytte til et tilsvarende preparat. Øker angsten tilbys man benzo som en angstdemper. Har folk hang til rus - kan de være hekta allerede i denne perioden. Det skurrer. De som blir bedre av ad - uten store bivirkninger får prise seg lykkelig over det. Jeg er ikke motstander av de medikamentene. Jeg er derimot motstander av at alle skal "tvangsbehandles" med dem.

Jeg ble påtvunget begge deler. Jeg gikk et helt år på 30 mg sobril daglig. Fikk utdelt dosetter som jeg lydig tømte. Tok meg en mnd å komme meg av dem igjen og har ikke noe mer plager etter det. AD'n min derimot har jeg fortsatt ikke klart å slutte med etter ett år med nedtrapping. Er nede fra 225 til rundt 60 mg. Pleier å bli skikkelig fysisk dårlig når jeg kommer under 50 mg. Har prøvd tre ganger. Er dritlei av å telle små korn fra depot kapselene mine. Det er pokkern meg ca 300 små kuler i hver kapsel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303290-ssrisnri/page/3/#findComment-2459108
Del på andre sider

Gjest syk av ssri

Leger får vel direktiver antar jeg, uten at jeg vet så forferdelig mye om det. Det er en klok ting å være obs på tilvenningsfaren men jeg er enig med deg i at det er viktig at legen kjenner pasienten sin og behandler hn utifra den hn er og ikke utifra generelle anbefalinger osv.

SSRI virker nok bra for mange, men for meg var det en total skivebom og det begynner jeg å forstå nå. Jeg tålte de ikke særlig godt, men da jeg var dårligere psykisk så var jeg så elendig at jeg ikke kjente forskjell på de ubehagelige bivirkningene og psykdommen. Men nå som jeg er bedre kjenner jeg liksom kroppen min bedre og klarer å skille hva som er det jeg sliter med og bivirkninger. Det gir meg bedre forutsetninger for å prøve meg uten - og ikke minst bli kjent med den virkelige jeg. Er innstilt på at det blir knalltøft, en nådeløs prosess. Prøve å holde hodet over vannet og tenke et år frem i tid. Jeg har også blitt overvektig av medisinene. I dag var jeg og min mor i en klesbutikk og jeg ble så forelsket i de klærne. Men jeg kunne ikke fått de på meg i dag fordi modellene er så smale. Jeg håper at jeg kan få bedre kontroll på vekta mi når jeg slutter - OG ikke minst få bedre kontakt med meg selv. Noe som jeg ser på som en forutsetning for å bli bedre eller frisk :-)

Etter som jeg har skjønt så går mange ned igjen etter å ha sluttet med ad. Jeg ble helt anorektisk på ad jeg. I løpet av tre mnd gikk jeg ned fra 55 til 43 kg. Var så tynn at det gjorde vondt å ligge fordi det var bare skinn og bein. Måtte tvinge meg selv til å spise fordi jeg hadde ikke lyst på mat i det hele tatt. Legene prøvde å diagnostisere meg med en spiseforstyrrelse for det kunne jo ikke være medisinene. Men etter å ha trappet ned og litt opp og så ned igjen så har jeg merket meg at matlysten blir helt borte igjen hvis jeg trapper opp. Skulle ønske noen psykiatere faktisk kunne høre på pasientene sine når det gjelder medisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303290-ssrisnri/page/3/#findComment-2459110
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er derfor jeg sier det jeg sier :) Jeg tror ikke NHD ensidig behandler folk med AD - derfor blir det så feil når han av og til bombastisk anbefaler disse medisinene. Han vet jo at dette ikke alltid vil være riktig behandling. Han skrev jo i et svar i denne linken at han daglig behandler pasienter med benzo :)

Jeg er glad du har fått noe som fungerer for deg og kanskje du en vakker dag kan trappe ned hvis du skulle føle det er riktig for deg. Uansett er det ingen krise med en terapeutisk dose for at du skal ha et bedre liv og kunne glede deg over det som andre :)

Det jeg anbefaler er helt i tråd med nasjonale og internasjonale behandlingsanbefalinger gitt av helsemyndighetene.

Det må være måte på paranoia i forhold til legemiddelindustrien og fortjeneste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303290-ssrisnri/page/3/#findComment-2459118
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns de kunne forsket mer på hvem som passer til/tåler hvilke medisiner, så hadde kanskje flere sluppet å gå i gjennom en rekke medisiner med de bivirkningene det måtte innebære før de fant riktig medisin.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303290-ssrisnri/page/3/#findComment-2459162
Del på andre sider

Reality Bites

Det jeg anbefaler er helt i tråd med nasjonale og internasjonale behandlingsanbefalinger gitt av helsemyndighetene.

Det må være måte på paranoia i forhold til legemiddelindustrien og fortjeneste.

Kan du avkrefte det jeg fikk høre for et par år siden da? At leger har blitt tilrådd å gi deprimerte pasienter antidepressiva før de ble henvist til samtaleterapi? Det var sagt at Psykiaterforeningen og/eller Helsetilsynet sto bak dette. Er dette feil?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303290-ssrisnri/page/3/#findComment-2459217
Del på andre sider

Reality Bites

Etter som jeg har skjønt så går mange ned igjen etter å ha sluttet med ad. Jeg ble helt anorektisk på ad jeg. I løpet av tre mnd gikk jeg ned fra 55 til 43 kg. Var så tynn at det gjorde vondt å ligge fordi det var bare skinn og bein. Måtte tvinge meg selv til å spise fordi jeg hadde ikke lyst på mat i det hele tatt. Legene prøvde å diagnostisere meg med en spiseforstyrrelse for det kunne jo ikke være medisinene. Men etter å ha trappet ned og litt opp og så ned igjen så har jeg merket meg at matlysten blir helt borte igjen hvis jeg trapper opp. Skulle ønske noen psykiatere faktisk kunne høre på pasientene sine når det gjelder medisiner.

Ja de burde være mye flinkere til å høre på pasientene. Det kan jeg i allefall skrive under på etter mine erfaringer! Mye lidelse og ubehag kunne vært unngått. Det verste er jo at dersom man går på en medisin som gir bivirkninger som man ikke med en gang klarer å definere, så blir det puttet i den store sekken kalt "psykdom". Så starter medisineringen mot disse bivirkningene. Til slutt står man på 5-6 forskjellige medisiner. Det skjedde meg. Fikk lyrica mot smerter som kom av ad. Det var ikke noen løsning. Jeg kom frem til at alt står og faller på MIN OPPLEVELSE. Leger er dyktige til mye, men de har ikke forutsetninger til å se hvordan dette oppleves av pasientene. Jeg tror at så lenge alle mennesker på jorden er ulike, så vil også meds funke ulikt på oss alle. Derfor har jeg skjønt at jeg har et stort ansvar ift meg selv. Jeg lar meg ikke overtale av leger lenger. Selv om jeg sliter med dårlig selvtillit og dårlig mestringserfaringer, så må jeg lytte til meg selv og være bestemt overfor leger ift hva som er bra for meg. Det samme marerittet skal ikke repetere seg. Det tror jeg ikke jeg vil overleve.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303290-ssrisnri/page/3/#findComment-2459222
Del på andre sider

Reality Bites

Hvorfor ikke benzo? Det fungerer jo. Og ser man bort fra at det hele tiden skrikes opp rundt avhengighet, så er det en medisin med få bivirkninger sammenlignet med det andre som nevnes her?

Dessuten er det ikke mer avhengighetsskapende enn de andre preparatene - man må da vitterlig kunne si at folk er avhengig av en medisin de må ta daglig? Og som også hos de aller fleste må økes i dose under behandling og seponeres ved slutt?

Jeg forstår rett og slett ikke denne skepsisen til benzo - kanskje man kunne få en god forklaring på hvorfor det ikke bør brukes i behandling av angstlidelser?

Jeg tror at den psykiske avhengigheten er like farlig som den fysiske. Jeg tror også at det er fullt mulig å utvikle psykisk avhengighet til SSRI. Det har jeg gjort. Det er et større problem for meg enn de få sobrilene jeg får utskrevet i mnd. Vet ikke lenger hva/hvem jeg er uten. Samtidig som jeg sliter med bivirkninger. Det er en uhyre skremmende tilstand.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303290-ssrisnri/page/3/#findComment-2459225
Del på andre sider

Reality Bites

Man blir ikke avhengi av SSRI selv om man må ta den hver dag.

Jo mange blir det. Leger har det med å se bort fra hvordan det å ta medisiner regelmessig påvirker psyken. Mange tror til slutt at de ikke kan klare seg uten ad. Den daglige bekreftelsen det er å ta disse pillene, er for mange nok i seg selv til å utvikle en slags avhengighet. Det er dermed ikke sagt det er den samme type avhengighet som man kan få av benzoer. Men for meg like ille.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303290-ssrisnri/page/3/#findComment-2459227
Del på andre sider

Reality Bites

Jeg mener at hvis man kommer i tilstander der man må øke den anbefalte dosen, står man i fare for å utvikle avhengighet. Du skjønner hva jeg mener, og for min del trenger du ikke å forsvare at du bruker benzo.

Mange står på feks 1 sobril hver dag i årevis. Selv om de ikke øker dosen, så vil jo det ikke si at de ikke blir avhengig. Hvis man sliter med dårlige mestringserfaringer og er redd for å klare seg uten meds, så er det vel revnende likegyldig om man tar et ad eller en sobril. De psykiske avhengigheten er der likevel, selv om man øker dosen, eller står på den samme. Dersom man regelmessig og daglig må ta en dose av et spesielt medikament, er man per def avhengig. Noen blir mer avhengige enn andre og må ha mer. Jeg har selv erfart (også gjennom andre) å stadg måtte ha en større dose av ad for å få den samme virkningen (jeg tror dette var for det meste placebo). Jeg har også hørt dette gjennom andre. At ad og benzo er to ulike medisiner med ulik virkningsprofil, preventerer ikke at man kan bli avhengig av ad. En avhengighet har både en fysisk og en psykisk side. Om jeg slutta med cipralex over natta ville jeg blitt svært syk. Det ville jeg også blitt om jeg gikk på 10 mg sobril daglig og bråslutta. Selv uten doseøkning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303290-ssrisnri/page/3/#findComment-2459229
Del på andre sider

Reality Bites

Jeg syns de kunne forsket mer på hvem som passer til/tåler hvilke medisiner, så hadde kanskje flere sluppet å gå i gjennom en rekke medisiner med de bivirkningene det måtte innebære før de fant riktig medisin.

Dette tror jeg er ganske umulig å få til i og med at blant de snart 7 mill som lever på jorda er det ingen som er like. Man kan sikkert dele opp i typer, men da får man problemer med klassifiseringer som kan virke hemmende for den enkelte. Jeg tror man kommer lengst med sunn skepsis og å lytte til seg selv og kroppen sin - vær ærlig med deg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303290-ssrisnri/page/3/#findComment-2459231
Del på andre sider

Annonse

Dette tror jeg er ganske umulig å få til i og med at blant de snart 7 mill som lever på jorda er det ingen som er like. Man kan sikkert dele opp i typer, men da får man problemer med klassifiseringer som kan virke hemmende for den enkelte. Jeg tror man kommer lengst med sunn skepsis og å lytte til seg selv og kroppen sin - vær ærlig med deg selv.

Jeg tror det er mange som er like, for eksempel kanskje er det en forskjell på kvinner og menn. Men dette er ikke mitt område i det hele tatt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303290-ssrisnri/page/3/#findComment-2459238
Del på andre sider

Gjest myopinion

Det foregår mye forskning, men fakta unndras offentligheten dessverre.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303290-ssrisnri/page/3/#findComment-2459264
Del på andre sider

Gjest myopinion

Jeg tror at den psykiske avhengigheten er like farlig som den fysiske. Jeg tror også at det er fullt mulig å utvikle psykisk avhengighet til SSRI. Det har jeg gjort. Det er et større problem for meg enn de få sobrilene jeg får utskrevet i mnd. Vet ikke lenger hva/hvem jeg er uten. Samtidig som jeg sliter med bivirkninger. Det er en uhyre skremmende tilstand.

Ja det forstår jeg uendelig godt at det er og det er klart riktig det du sier om at mange nok utvikler både et fysisk og psykisk "avhengighetsforhold" til disse preparatene. Men jeg er sikker på at du etterhvert finner tilbake til deg selv, blir trygg på den du er og kan gå videre i livet med dette som et tilbakelagt stadium :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303290-ssrisnri/page/3/#findComment-2459271
Del på andre sider

Gjest benzor

Siden benzo finnes på markedet og er godkjent i Norge, skal den klart brukes, og det blir gjort. Selv forskriver jeg benzo til innlagte nesten hver eneste dag.

Det jeg reagerer på, er at RR tar for seg alle andre behandlinger av angst og dømmer dem nord og ned. Dermed sier han indirekte at den eneste brukbare løsningen er benzo.

benzo mot angst er utvilsomt den tryggeste, bivirkningsmessig. ssri er et sjansespill.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303290-ssrisnri/page/3/#findComment-2459274
Del på andre sider

Gjest Remlow

For noen av oss er det ikke noe alternativ NHD! Og det må legestanden ikke glemme. Blir så lei av denne benzo hetsen. Det er srkemmende. Mitt liv ville vært null verdt uten. Og jeg er bruker av medisinen - ikke missbruker.

Nå skrev jo NHD at han foreskriver benzodiazepiner daglig i sin praksis, så da høres det jo ikke ut som om han er så imot dem.

Men jeg syns Reidar Rose har en tendens til å overdrive effekten av benzo...at de virker bedre enn de faktisk gjør.

Og da kan folk ha for høye forventninger, og det er jo ikke helt bra det heller.

Tror ikke det er så mye benzohets lenger. Tror de fleste leger i dag har et ganske reflektert syn på det, ettersom de tross alt har vært på markedet i så mange år, og man sikkert vet "alt" om dem.

Og pasienter idag er vel kanskje også mer reflekterte over dem en før også. Idag vet jo alle at benzo kan gi avhengighet (leger informerer ganske kjapt om det), så de fleste tenker seg nok om både to og tre ganger før de svelger en tablett.

Og sånn kanskje man unngår slik katastrofe-avhengighet man av og til hørte om for 20-30 år siden.

Bare noen tanker fra meg om emnet...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303290-ssrisnri/page/3/#findComment-2459292
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...