Gå til innhold

min venninne har bulemi, hva kan JEG gjøre?

Anbefalte innlegg

Jeg er fremdeles en engstelig venninne som lurer på hvordan hun skal oppføre seg rundt en som har bullemi.

Veninna mi vil ikke spise. Skal jeg da "tvinge" henne til å gjøre det, når jeg vet at hun straks vil gå på do å spy det opp igjen?

Hva er da best? Å ikke spise, eller å spise å så kaste det opp?

Jeg vil så gjærne det beste for veninna mi, men vet ikke helt hva jeg skal gjøre...

Vi var i butikken her om dagen. Da prøvde hun en bukse i str 32, noe hun aldri har fått på seg før. Skal jeg da stille meg positiv til det og si: "Å så bra, gratulerer!!", eller det motsatte?

Plz. hjelp meg!!

Fortsetter under...

Det er begrensa hvor mye du kan hjelpe, først og fremst bør hun nok få kontakt med profesjonelt hjelpeapparat, men sjekk om det er noen nyttige tips her:

http://www.iks.no/sf_fam.htm

Men - ikke ta på deg ansvaret for din venninnes spiseforstyrrelse - du kan ikke alene få henne frisk på 1-2-3...

Det er ikke din oppgave å være "terapeut" for din venninne. Hun må selv ta ansvar for sin spising - forhåpentligvis har hun en behandler hun kan snakke med - du skal bare være en vanlig god venninne uten å foreta deg noe spesielt i forhold til hennes spising. En annen ting er hvis hun ber deg om spesielle ting, som f.eks. at dere ikke skal kjøpe inn for mye godteri en lørdagskveld - i såfall er det rimelig å ta hensyn til hennes ønsker.

Slutt å gå rundt å tenke at du kan/skal gjøre noe som skal gjøre din venninne frisk. La henne ta ansvar selv.

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære gea! Du har fått fine svar av frosken og Gemini. Det viktigste du kan gjøre er å fortsette å være hennes venninne. Fortell henne at du er bekymret for henne og at du kan hjelpe henne med å søke hjelp, være til støtte for henne på veien videre. Det er viktig å ikke virke belærende eller avvisende. Likevel er det viktig at du klarer å se dine egne begrensninger. Støtt henne så godt du kan hele veien på å søke hjelp hos foreldre, søsken, tante, onkel, rådgiver, lærer, helsesøster (når skolen starter igjen), helsestasjon for ungdom, fastlegen eller selvhjelperorganisasjonene; Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser- IKS, internettadr.;www.iks.no eller Anoreksia/Bulimia-foreningen- ABF, internettadr.;www.abf.no. Lykke til for deg og din venninne på veien videre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...