Gjest Aina E Skrevet 22. juni 2001 Del Skrevet 22. juni 2001 Hørte at man kunne få kramper ved lanvarig bruk av, eller overdosering av epilepsimedisin... Er dette tilfelle med Orfiril? Jeg bruker dette mot bipolar lidelse type 2. Jeg tar 450 mg om morgenen og 300 mg. om kvelden. En ting til jeg lurer veldig på er: Forskjellen på Orfiril Depot, kapsler, long, entero og retard?? Jeg har fått alle disse i forskjellige variasjoner hver gang resepten fornyes, men med samme doseringsforhold hver gang. I det siste har jeg tatt: Morgen: 300mg entero + 150mg depot/long. Kveld: 300mg entero. Men ved siste resept fikk jeg: Morgen: 300mg retard/depot + 150mg entero Kveld: 300mg retard/depot. Har disse forskjellene i tablettype mye å si? En siste ting: Noen ganger, hvis jeg er veldig aktiv og stoffskiftet er litt høyt, merker jeg at jeg blir "småskjelven" i kroppen... (Koffeinkropp). Kan det være at doseringen av tablettene er for lav, evt. at virkningen går fortere ut av kroppen hvis jeg er fysisk aktiv? Kan det være en "manisk tilstand" som ikke blir heelt fullt ut behandlet i visse tilfeller? Jeg husker ikke helt hva serumkonsentrasjon i blodet ligger på, men den ligger litt i underkant av "midterste" anbefalte konsentrasjon. Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30366-hva-med-orfiril-nhd-flere-spm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. juni 2001 Del Skrevet 25. juni 2001 Nei, du får ikke kramper ved langvarig bruk eller overdosering. Depotkapsler = Long Depottabletter = Retard Enterotabletter er vanlige tabletter med kortere halveringstid og må derfor tas to ganger i døgnet. En bør gå bort fra bruken av enterotabletter. Long og Retard er likeverdige. Det er en av disse to som bør brukes, og en kan da ta hele døgndosen i ett. Jeg ser at du hele tiden har en døgndose på 750 mg. Jeg mener at du kan ta alt dette i form av Orfiril long 2x300 + 150 mg en gang i døgnet. Til ditt siste spørsmål om skjelvinger. Dette tror jeg verken har med Orfiril eller bipolar II å gjøre. Dette tror jeg kun er en effekt av høyt stoffskifte og må evt. behandles som det - om det skal behandles. Konklusjon: Be konsekvent om Orfiril long heretter. Du må ha både 300 og 150 mg kapsler. Ta hele dosen en gang i døgnet. Beklager at det tok litt tid, men jeg ville konferere med produsenten før jeg svarte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30366-hva-med-orfiril-nhd-flere-spm%C3%A5l/#findComment-121317 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.