Gå til innhold

Gravid og i yrkesrettet attføring (langt)


Naomi

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er gravid i min 15. uke, og mottat yrkesrettet attføring. Har gjort det i to år nå, og tar en universitetsutdannelse.

Min kjæreste studerer i utlandet med støtte fra statens lånekasse. Det blir hans siste år, og når han kommer hjem i mai 2001 (jeg føder i slutten av februar 2001) kommer vi nok til å bli samboere hvis følelsene våre er den samme som nå (har vært sammen i over to år men ikke bodd sammen pga hans utdannelse)

* Når skal jeg gi beskjed til aetatet om min situasjon?

(Her kan jeg nevne jeg har hatt store problemer med dem før, flere små ting angående utbetalingene mine som har ført til at jeg både har sendt og ringt inn min klage til avdelingssjefen, men til tross for at jeg har rett til å klage så føler jeg avd.sjefen ikke har vært så opptatt av å rette på feilene (som er gjort fra deres side) og ser på meg som svært brysom når jeg maser om når mine penger kommer (til tross for at de enten er en mnd forsinket eller har havnet i feil persons konto!!). Så er litt redd for mer "bråk" med dem når jeg attpåtil skal si jeg er gravid)

* Hvilke ytelser har jeg rett til?

Ønsker pr.dags dato å ikke avbryte utdannelsen min i det hele tatt, og prøve å utføre eksamen til normert tid og ikke ha noen utsettelser. Imidlertid, jeg vet ikke om min helse tillater det, kanskje jeg finner ut dette blir enda slitsommere enn jeg hadde trodd og ønsker permisjon. Hvilke rettigheter har jeg da i den forbindelse? Når må jeg søke om det?

Håper inderlig på faglig svar, på grunn av alt bråket med aetatet har jeg ikke lyst til å ringe dem og spørre av frykt for at det eventuelt kan ødelegge for min utdannelsesplaner (har handlingsplan frem til år 2006, men den blir dessverre omarbeidet i disse dager av andre grunner enn graviditeten...skal jeg siifra da? er jeg godt nok beskyttet av lovverket til å kunne si jeg er gravid, dere må kanskje regne med utsettelser når det gjelder handlingsplanen..???)

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Hvis fødselen fører til utsettelse av handslingsplanen, får du ikke attføringspenger. Og siden du ikke har rett til fødselspenger, får du engangsstønad på kr 32 138. Reglene om beregning av attf.penger er endret fra 1.1.2001, og regjeringen har signalisert at de vil vurdere om attf. da skal gi opptjening av fødselspenger. Jeg vil imidlertid anta at du er for tidlig til å få glede av en eventuell regelendring, jeg kan tenke meg at man må ha hatt rehab. i 6 ndr etter regelendringen. Men reglene er ikke laget ennå, så det gjenstår å se.

siden kjæresten din er student, så har heller ikke han rett på fødselsp.

Hvis dere ikke lever sammen har du rettigheter til overgangsstønad, men neppe når dere har konkrete planer om å flytte sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fødselen fører til utsettelse av handslingsplanen, får du ikke attføringspenger. Og siden du ikke har rett til fødselspenger, får du engangsstønad på kr 32 138. Reglene om beregning av attf.penger er endret fra 1.1.2001, og regjeringen har signalisert at de vil vurdere om attf. da skal gi opptjening av fødselspenger. Jeg vil imidlertid anta at du er for tidlig til å få glede av en eventuell regelendring, jeg kan tenke meg at man må ha hatt rehab. i 6 ndr etter regelendringen. Men reglene er ikke laget ennå, så det gjenstår å se.

siden kjæresten din er student, så har heller ikke han rett på fødselsp.

Hvis dere ikke lever sammen har du rettigheter til overgangsstønad, men neppe når dere har konkrete planer om å flytte sammen.

Hei, og takk for svar.

Håper du kan svare på disse tilleggspm (bare sånn at jeg har det klart for meg i tilfelle studiene ikke går som planlagt):

* Hva hvis jeg tar permisjon. Hvilke ytelser har jeg da rett på og hvor lenge kan jeg ta permisjon? (pga barn/svangerskap)

* Jeg har rett til å fortsette attføringen som vanlig etterpå, ikke sant? (jeg har tidligere spurt om hva hvis jeg tar vanlig pause i attføringen, og fikk til svar at da ville jeg miste sjansen til fremtidige attføring 100%) Skal vel ikke bli straffet for å måtte utsette attføringsplanen litt pga svangerskap/barn?

På forhånd takk igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Hei, og takk for svar.

Håper du kan svare på disse tilleggspm (bare sånn at jeg har det klart for meg i tilfelle studiene ikke går som planlagt):

* Hva hvis jeg tar permisjon. Hvilke ytelser har jeg da rett på og hvor lenge kan jeg ta permisjon? (pga barn/svangerskap)

* Jeg har rett til å fortsette attføringen som vanlig etterpå, ikke sant? (jeg har tidligere spurt om hva hvis jeg tar vanlig pause i attføringen, og fikk til svar at da ville jeg miste sjansen til fremtidige attføring 100%) Skal vel ikke bli straffet for å måtte utsette attføringsplanen litt pga svangerskap/barn?

På forhånd takk igjen

Du søker selvsagt om å få beholde _retten_ til attføring slik at du bare har permisjon og ikke trenger å søke på nytt.

Du har ikke rett til andre ytelser i mellomtiden enn engangsstønaden, med mindre du får trygdekontoret med på å betale rehab.penger (noe som er tvilsomt hvis ikke du får en forverret helsetilstand).

Har du lånekassen inni bildet bør du snakke med dem om fødselsstipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...