Gå til innhold

Tvangstanker om sjalusi

Anbefalte innlegg

Gjest Tvangssjalu

Jeg har i flere dager vært plaget helt forferderlig da min samboer om en uke skal ut på tur til kiel med kollegaer. Tanker om at hun skal være utro ombord på båten gnager meg helt forferderlig. Dette har ingenting med at det har skjedd noe tidligere, men jeg innser at jeg er fryktelig glad i henne og er redd for hva som kan "skje" på en sånn tur, hvor det blir konsumert alkohol og at man også siden man er et godt stykke hjemmefra borte fra kjas og mas noen timer lettere kanskje kan la seg "friste" til intime handlinger(?) Mannfolk kan være pågående og i noen tilfeller kanskje klare å få med seg noen på notene. Jeg har nå sporadisk noen dager tatt beroligende medisiner for å komme meg gjennom dagen, da jeg går rundt med en stor klump i magen hele tiden. Rasjonelt forsøker jeg å si til meg selv at det sannynligvis vil gå bra, men så kommer tvangstankene der jeg ser for meg den ene situasjonen etter den andre, hvor det begynner med dansing og hvor ting "utvikler seg"... Det er så vondt. Tro meg. Jeg tror jeg trenger behandling, men orker ikke å gå i terapi. Er det greit å skulle gjøre som jeg nå gjør å roe meg ned på piller eller burde jeg gått på noe mer av et fast slag da jeg også sliter noe med sosial angst. Burde jeg forklare samboeren min om dette, ja at jeg har kjempevonde dager? Har ikke så lyst til det da det ikke er kjent at jeg er sjalu og ikke ønsker å belaste forholdet vår med dette. Jeg er fullstendig klar over hvem som har problemet, meg! Og jeg har ikke tidligere eller nå gitt noe uttrykk for at jeg er sjalu eller forsøkt å hindre henne i å reise. Jeg unner henne å ha det moro med sine kollegaer, skulle bare mangle! Men hvordan skal jeg lære meg å takle dette da hun også og senere helt sikkert kommer til å reise. Jeg ønsker altså ikke å legge noen bånd på henne. Er fullstendig klar over at begge parter i et forhold trenger frihet til å gjøre ting sammen med venner eller i jobb sammenheng. Hva slags medisiner kan hjelpe meg? Kan ssri være verdt å prøve? Tar ellers alle gode råd imot med takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303859-tvangstanker-om-sjalusi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...