Gå til innhold

Har jeg en spiseforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Schizo-spiseforstyrret?

Hei. Jeg er en kvinne på 29 år. Har slitt med anoreksi i en årrekke før jeg utviklet en schizoaffektiv lidelse av depressiv type. Den er medisinert med Lithionit, Lamictal, Cymbalta, Zyprexa og Abilify, samt Rivotril og Valium ved behov. Har også lavt stoffskifte, og tar 50mmg Levaxin pr dag. Nå lurer jeg på om jeg har en spiseforstyrrelse også. Jeg er overopptatt av mat. Alt jeg tenker på, handler om at jeg spiser for mye, er redd for å legge på meg, ser en tykk og feit og fæl person i speilet i den grad at jeg ikke kan pusse tennene eller sminke meg foran speilet. Jeg har et enormt kontrollbehov, og mange tvangstanker omkring dette. Jeg spiser ingenting og drikker minimalt frem til klokka 16-17. Allikevel går jeg turer på opp til to timer uten hverken mat eller drikke innabords. I oppoverbakker blåser jeg i at jeg trenger en pause, og går videre med blodsmak i munnen og er svimmel, men klamrer meg til tanken om at jeg går ned i vekt av dette. Går med vilje turer som innebærer mange oppoverbakker. Så, når jeg blir altfor sulten, hiver jeg i meg masse mat. Jeg tenker at dette er fett, fett, fett, kalorier, kalorier. Allikevel klarer jeg ikke stoppe, og spiser inntil jeg synker sammen i gråt og panikk og selvhat, som kan gå så langt at jeg river av mange tånegler, og blør og blør. Dette har "hjulpet" før, men synet av blod nå er til å grine av. Jeg kaster ikke opp, og jeg bruker ikke laxativer. Når jeg har spist for mye, går jeg som regel til innkjøp av div. ting på nettet. Da sitter jeg som i transe, og bestiller og bestiller, selv om økonomien er dårlig. Dette gjør meg så deprimert igjen, at jeg med vilje kjenner på fysisk sult uten å unne meg noe. Dagene mine går i store trekk ut på å lage bløtkaker, skoleboller, og annet "snop" som jeg så spiser opp på svært kort tid. Her for noen dager siden spiste jeg en stor bløtkake på en halv time. Etterpå bare gråt jeg, og var sikker på at jeg hadde mistet ALL kontroll. Kontroll er veldig viktig for meg. Jeg MÅ ha kontroll, overalt og i alt jeg foretar meg. Mister jeg kontrollen ved å drikke et glass juice, så pælmer jeg resten av kartongen i meg og straffer meg selv på en ekstra lang tur. Jeg er 176 cm høy og veier 74kg. Jeg mener at dette ikke er en del av min schizoaffektivitet. Men hva er det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303953-har-jeg-en-spiseforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest velvilja

Jeg vil si at det er et sikkert tegn på at du har spiseforstyrrelser at du tenker så mye på mat.

Det høres ut som atypisk bulimi ja. Det vil si å overspise for deretter å kompensere for dette på en eller annen måte, bare ikke ved oppkast som oftest forbindes med bulimi (oksehunger). Da jeg hadde den typen bulimi sultet jeg meg selv ved å kun spise to epler om dagen i 2 - 3 dager etter å ha overspist. I mitt tilfelle startet det også med anoreksi, utviklet seg til atypisk bulimi og andte i BID, overspising der man ikke kompenserer. jeg har ikke dårlig samvittighet engang nå og er nok på bedringens vei siden jeg tenker mindre på mat og opplever at spiseforstyrrelsen ikke har sin funksjon lenger.

Dette med kontrollbehov er også typisk for spiseforstyrrelser. Du trenger ikke å tro du er unormal. Det at jeg ikke klarte å la andre blande seg med hva og når jeg skulle spise forhindret meg å delta i behandlingsprogram en tid. Og det er engang sånn, særlig blandt personer med anoreksia, at maten blir det ene man føler man klarer å kontrollere. Det er derfor det er så hjerteskjærende og deprimerende å ha bulimi. Og det er mye svart - hvitt tenkning ute og går blandt oss med spiseforstyrrelser...

En spiseforstyrrelse er et symptom på at man ikke har det så bra på et annet område. Men så tar den over så mye av livet at man glemmer litt den bakenforliggende årsaken.

IKS (interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser) har endel selvhjelpsgrupper og kurs rundt om i landet. Du kan prøve å sjekke ut http://www.iks.no for mere info.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...