Gå til innhold

Har PTSD, ønsker å bli gravid

Anbefalte innlegg

Gjest Mulig mamma om en stund?

Hei!

Jeg er en kvinne på 29 som har PTSD, men som samtidig ønsker å bli gravid. Jeg får masse oppfølging i helsevesenet pga min diagnose. Nå føler jeg at jeg har satt livet på vent i så mange år på grunn av denne diagnosen, at jeg har ikke lyst til å vente lengre med å prøve å få barn. Jeg er gift med en flott mann som stiller opp uansett hva som skjer.

Jeg har lest at forskning viser at mødre med PTSD kan overføre sine forstyrrede nivåer av stresshormonet kortisol til barnet i magen. Vil det si at leger ikke anbefaler å bli gravid dersom man har en alvorlig PTSD?

Vil gjerne tilføye at jeg har fått tilbake ganske god kontroll over min stresslidelse gjennom all behandling jeg går til, men at min behandler mener dette er en kronisk PTSD som jeg må forberede meg på at vil ta lang tid før den eventuelt ikke påvirker meg i like stor grad.

Hilsen ei som prøver å forberede seg som best mulig før jeg blir gravid

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303965-har-ptsd-%C3%B8nsker-%C3%A5-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mulig mamma om en stund?

Jeg har PTSD og har to barn : )

Hei!

Jeg tviler ikke på at det skal gå bra å få barn, men kan du fortelle meg om hvordan du har opplevd det å kombinere de to? Har det gått greit? Fikk du noen advarsler som gjaldt nivået av stresshormoner i kroppen?

Jeg gjør jo alt jeg kan for min egen del for å redusere nivået. Jeg vet det ikke er sunt for meg som voksen å ha sånne nivåer av stresshormoner, og lurer på hvordan det vil påvirke et ufødt barn.

Gjest D*lilith

Hei!

Jeg tviler ikke på at det skal gå bra å få barn, men kan du fortelle meg om hvordan du har opplevd det å kombinere de to? Har det gått greit? Fikk du noen advarsler som gjaldt nivået av stresshormoner i kroppen?

Jeg gjør jo alt jeg kan for min egen del for å redusere nivået. Jeg vet det ikke er sunt for meg som voksen å ha sånne nivåer av stresshormoner, og lurer på hvordan det vil påvirke et ufødt barn.

Hei : )

Jeg var ganske stressa mens jeg var gravid,og den ene sønnen min har ulike diagnoser,men jeg tror ikke det har noe med mine diagnoser å gjøre.

Fikk ingen advarsel jeg når det gjalt graviditet og stress,men så gikk jeg ikke til psykolog heller på den tiden da,kan jo hende de hadde advart meg...men det gikk greit altså.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...