Gå til innhold

Psykose og vrangforestillinger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner man det selv/merker man det,  hvis man har psykose eller vrangforestillinger? Og kan man tenke seg ut av det eller hvordan behandles det?

Anonymkode: 2d366...701

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke 100% svart hvitt.

Definisjonen på en vrangforestilling er at den 1) er feil, og 2) fastholdes med 100% overbevisning og 3) ikke kan forklares i kulturell kontekst. Men vi ser jo her inne f.eks. at flere som behandles for slike forestillinger eller opplever hallusinasjoner, fortsatt tror på disse tingene etter behandling men opplever intensiteten lavere eller at medisiner blokkerer tanker, kanaler eller følelser som kommer "utenfra". Da er man etter mitt syn i en slags mellomtilstand, men så lenge man fungerer med å ha det slik, er det jo ikke noe galt i det, på en måte.

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Det er ikke 100% svart hvitt.

Definisjonen på en vrangforestilling er at den 1) er feil, og 2) fastholdes med 100% overbevisning og 3) ikke kan forklares i kulturell kontekst. Men vi ser jo her inne f.eks. at flere som behandles for slike forestillinger eller opplever hallusinasjoner, fortsatt tror på disse tingene etter behandling men opplever intensiteten lavere eller at medisiner blokkerer tanker, kanaler eller følelser som kommer "utenfra". Da er man etter mitt syn i en slags mellomtilstand, men så lenge man fungerer med å ha det slik, er det jo ikke noe galt i det, på en måte.

Er det bare snakk om å «tro på» ting som kommer utenfra? Jeg lurer bare mest på om man føler seg gal hvis man har en vrangforestilling eller psykose 

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er det bare snakk om å «tro på» ting som kommer utenfra? Jeg lurer bare mest på om man føler seg gal hvis man har en vrangforestilling eller psykose 

De sier jeg er psykotisk, men jeg føler meg ikke gal. 

Trinity80
Skrevet
Glitter skrev (6 minutter siden):

De sier jeg er psykotisk, men jeg føler meg ikke gal. 

Det å være psykotisk betyr ikke å være gal. 

Skrevet
Trinity80 skrev (1 minutt siden):

Jeg svarte på det AB spurte om. 

Trinity80
Skrevet
Glitter skrev (2 minutter siden):

Jeg svarte på det AB spurte om. 

Skjønner🌹 Så det nå. 

AnonymBruker
Skrevet
Trinity80 skrev (39 minutter siden):

Da er jeg kanskje ikke psykotisk. Siden jeg føler meg gal 🙈

Trinity80
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan gal føler du deg? Eksempler?

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Den veien kan du ikke argumentere. 
Det viktigste i psykosen er vrangforestillingen, og de aller fleste mener ikke at de har vrangforestillinger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønner man det selv/merker man det,  hvis man har psykose eller vrangforestillinger? Og kan man tenke seg ut av det eller hvordan behandles det?

Medisiner hjelper mye.

Anonymkode: 4b043...9ad

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har noen ganger følt meg fullstendig gal, mye kaos i hodet. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Medisiner hjelper mye.

Ifølge tilbakemeldingene jeg fikk i en annen tråd er det ikke slik at medisiner på magisk vis fjerner alle vrangforestillinger, og bare lar riktige forestillinger være igjen.

Trinity80
Skrevet
psykedeliker skrev (3 timer siden):

Ifølge tilbakemeldingene jeg fikk i en annen tråd er det ikke slik at medisiner på magisk vis fjerner alle vrangforestillinger, og bare lar riktige forestillinger være igjen.

😅😆🤘

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (14 timer siden):

Nei , selvfølgelig er det ikke det. Trodde du det ??

Anonymkode: 4b043...9ad

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2026 den 12.24):

Nei , selvfølgelig er det ikke det. Trodde du det ??

Det er det som står i manus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...