Gå til innhold

Barbiturat som sovemedisin? NHD

Anbefalte innlegg

Har gjennom flere år slitt med lange perioder preget av søvnløshet med både innsovningsvansker og urolig søvn. Har prøvd det meste av benzo,zopiklon,zolpidem antihistaminer og sederende antidepresiva uten tilfredstillende effekt. Men det jeg lurer på er om et barbiturat kunne være en mulig løsning?? Har det noen ulemper/fordeler sammenlinget med benzo/z-hypnotika utenom den toksiske faren? Jeg er ikke selvdestruktiv eller suicidal så anser ikke toksisiteten som noe problem. Er dette noe man kan få på registreringsfritak og brukes det i det heletatt i dag?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/303975-barbiturat-som-sovemedisin-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Remlow

Barbiturater finnes ikke i Norge lenger, så det kan bli vanskelig å få det på resept. Tror ikke det er mulig å få det på registreringsfritak heller, selv om barbiturater fortsatt er i salg i mange andre land.

Barbiturater har en noe større tilvenningsfare enn benzodiazepiner tror jeg.

Du kommer ikke til å få det på regfritak. Det vil ikke bli vurdert som at det er hensiktsmessig.

"Det vil ikke bli vurdert som at det er hensiktsmessig". NHD.

Hva mener du med det?, en begrunnelse hadde vært fin. Spørsmålet mitt var om det kun er toksisiteten som utelukker barbiturater som hypnotika, man bruker jo feks fenemal profylaktisk mot epilepsi og har også lest at man bruker barbital i behandlingen av delirium tremens.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva mener du med det?, en begrunnelse hadde vært fin. Spørsmålet mitt var om det kun er toksisiteten som utelukker barbiturater som hypnotika, man bruker jo feks fenemal profylaktisk mot epilepsi og har også lest at man bruker barbital i behandlingen av delirium tremens.

Med det mener jeg akkurat det jeg skrev.

Jeg kjenner SLV såpass godt at jeg er sikker på at dette blir svaret på en evt søknad.

Annonse

Gjest Remlow

Kanskje det har noe å gjøre med at barbiturater er klassifisert i Schedule 2 i landene det er registrert (som tilsvarer A-preparat i Norge)?

Og jeg tror ikke man får noen A-preparater på registreringsfritak.

Jeg har én erfaring med barbitutater i utlandet for mange år siden, et preparat som heter Seconal.

Det kan like gjerne være det at barbiturater ikke har hverken fordeler eller ulemper fremfor benzodiazepiner som gjør at søknad om registreringsfritak blir avslått.

Man kan forresten bli immun mot barbiturater etterhvert også, akkurat som med benzodiazepiner, så det er veldig sannsynelig at du etterhvert ville syns at barbiturater heller ikke virket bra nok.

Og da ville du jo vært like langt som du er nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...