Gå til innhold

Er latskap en sykdom?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Det er klart man kan føle seg lat når man har en psykisk lidelse på grunn av all beskymringen og grublingen, samt misnøyen som følger med tap av helse. Det å ikke forstå sin egen lidelse er også en belastning og kan gi grobunn for dårlig selvtillit og selvfølelse. Utad kan man virke som en slabbedask, men det ligger mye bak denne fasaden. Mye sorg over tap av livskvalitet og tapt helse, samt det å føle at man ikke greier å henge med jevnaldrenede i utviklingen. Noen må forsone seg med å bli ufør, isolert og stigmatiset av samfunnet. Det er mange tilleggsproblemer som følger med som gjør at man synker bare mer og mer ned i gjørma. De som klarer seg best, tror jeg er de som kan forsone seg med sin livssituasjon og gjøre det beste ut av den. Vi må alle ta tak i vår egen latskap. Tvinge oss til å gjøre noe nyttig for oss selv og andre. Selv venter jeg på arbeidstrening gjennom nav. I mellomtiden prøver jeg å leve så sunt jeg kan, trene når jeg får det til og ellers holde meg aktiv ved å gjøre husarbeid for andre eller meg selv.

Det er klart man kan føle seg lat når man har en psykisk lidelse på grunn av all beskymringen og grublingen, samt misnøyen som følger med tap av helse. Det å ikke forstå sin egen lidelse er også en belastning og kan gi grobunn for dårlig selvtillit og selvfølelse. Utad kan man virke som en slabbedask, men det ligger mye bak denne fasaden. Mye sorg over tap av livskvalitet og tapt helse, samt det å føle at man ikke greier å henge med jevnaldrenede i utviklingen. Noen må forsone seg med å bli ufør, isolert og stigmatiset av samfunnet. Det er mange tilleggsproblemer som følger med som gjør at man synker bare mer og mer ned i gjørma. De som klarer seg best, tror jeg er de som kan forsone seg med sin livssituasjon og gjøre det beste ut av den. Vi må alle ta tak i vår egen latskap. Tvinge oss til å gjøre noe nyttig for oss selv og andre. Selv venter jeg på arbeidstrening gjennom nav. I mellomtiden prøver jeg å leve så sunt jeg kan, trene når jeg får det til og ellers holde meg aktiv ved å gjøre husarbeid for andre eller meg selv.

Husarbeid ja, hehe, her forfaller det...

Gjest fjæren

Hadde det vært så enkelt som at det bare er å ta seg sammen (når man er lat) så hadde nok flere gjort det!!! Ingen vil vel leve med den skammen det er å være lat, for å ikke snakke om fattigdommen!!! Alle ønsker å være lykkelige, vettu, så hadde de visst at de ikke måtte være late så hadde de neppe vært det!!!

Nei, det jeg mener er bare det at det er som du sier vanskelig å ta seg sammen!! Men hvis man ikke har noe valg, feks må jobbe fordi man ellers ikke ville hatt penger til mat, hadde det vært mye lettere å ta seg sammen.. Altså at velferdsstaten til en viss grad har støttet opp om samfunnet i dag og gjør "alt" til en sykdom! Sykefraværet i USA der velferdsstaten er lite utbygd er feks mye lavere enn det er i Norge.. Det synes jeg viser litt, jeg, folk trenger av og til "et spark bak" for å ikke bli sittende inne!

hidi, the scorpion

Nei, det jeg mener er bare det at det er som du sier vanskelig å ta seg sammen!! Men hvis man ikke har noe valg, feks må jobbe fordi man ellers ikke ville hatt penger til mat, hadde det vært mye lettere å ta seg sammen.. Altså at velferdsstaten til en viss grad har støttet opp om samfunnet i dag og gjør "alt" til en sykdom! Sykefraværet i USA der velferdsstaten er lite utbygd er feks mye lavere enn det er i Norge.. Det synes jeg viser litt, jeg, folk trenger av og til "et spark bak" for å ikke bli sittende inne!

Sykefraværet i USA er ikke mindre, men skjult, tenk på alle som ikke har sykeforsikring i USA, de blir heller ikke registrert som syke.

Jeg vil aldri ha et slikt system i Norge!

Bare egoister som aldri tror de kommer til å bli syke, vil støtte slikt!

Så i din verden skal ikke sykdom eksistere, vi som mottar trygd er late...

Gud hjelpe meg, for slike egoister som deg...:(

Gjest fjæren

Sykefraværet i USA er ikke mindre, men skjult, tenk på alle som ikke har sykeforsikring i USA, de blir heller ikke registrert som syke.

Jeg vil aldri ha et slikt system i Norge!

Bare egoister som aldri tror de kommer til å bli syke, vil støtte slikt!

Så i din verden skal ikke sykdom eksistere, vi som mottar trygd er late...

Gud hjelpe meg, for slike egoister som deg...:(

Nei, det var ikke det jeg sa! Selvfølgelig er det mange som sliter og som trenger velferdsordningene.. Jeg mener bare at for de som er "late" som det ble uttrykt i de første innlegget, og ikke klarer ta seg sammen og gå på jobb, ville dette kanskje blitt lettere for dem hvis de ikke hadde velferd! I land der man ikke har velferd tar man seg sammen og jobber!

Dessuten kan du ikke forklare det store avviket mellom sykemeldte i Norge og USA på statistske avvik. De langt fleste har en eller annen form for forsikring, dessuten er det også et minimum av offentlig velferd også i USA.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...