Gå til innhold

psykopati

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Valnøtt

Jeg har litt problemer med selve utykket psykopati, er alltid redd for å bruke det i utide.

Men jeg har erfaring med mennesker som ligner på det de fleste her inne beskriver med psykopatibegrepet, så jeg drister meg til å svare likevel.

Disse folka er ikke interesserte i andres meninger, eller i å la seg påvirke av andres følelser i positiv retning. Det vil gjøre at de ofte i en diskusjon vil anse alle andres argumenter som helt uinteressante. Dermed vil de jo gjerne etter en stund bli sittende å gjenta seg selv.

Men man kan gjenta seg selv gang på gang uten å være psykopat også, så den observasjonen alene er iallefall ikke nok.

Det jeg synes kjennetegner folk som lever livet sitt i det landskapet der, er at de har en enorm innsikt i hvordan andre har det. De har med andre ord en meget godt utviklet empati - evne til å sette seg inn i andres følelser og reaksjoner.

Det er bare at de ikke bruker den innsikten dette gir dem til noe godt. De bruker sin kunnskap om andres følelser til å utnytte dem, manipulere dem og basically stjele kreftene og overskuddet fra dem. Dette tror jeg er grunnen til at psykopater har en tendens til å trekkes til folk som er åpne, omsorgsfulle overskuddsmennesker. Der får de mest igjen for sin investering. Egentlig er det et kompliment til en som menneske at en er interessant for psykopater. Det bare føles ikke ut som noe kompliment...

Det er evnen til empati som gjør at psykopatene klarer å smigre sine ofre og komme tett innpå dem. Dekan forstå dem og med denne forståelsen isolere dem før de begynner å fråtse på overskuddet deres.

Ikke akkurat sjarmerende folk skulle man tro, men dessverre er det jo akkurat det de er - i starten.

Jeg har etterhvert utviklet meg slik at dersom jeg blir kjent med noen som virkelig gjør meg begeistret og som legger beslag på mye av tiden min, så trekker jeg meg litt unna med en varselklokke ringende i hodet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304193-psykopati/#findComment-2468463
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...