Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer vel an på.

Om man har problemer kan det, i et begrenset omfang, hjelpe å snakke om det. Og å snakke om ting er ikke det samme som å klage. Ensidig klaging kan være slitsomt. Både for den som må høre på og for "klageren".

Men er den mengden man har nytte av å prate om det lik for alle, eller varierer den fra individ til individ?

Gjest ikke enig

Kan ikke bestemme selv, vettu, hvor glad du er.

Men du kan prøve å gjøre noe med det. Du bestemmer hvordan du oppfører deg selv om du ikke helt bestemmer hvordan du tenker. Men som vi snakket om i tråden under positiv psykologi kan du også prøve å gjøre noe med måten du tenker på. Jeg tviler på at man blir bedre av å bare fortelle hvor dritt alt er hele tiden. Og dessuten blir folk fort lei av å høre på. Du bestemmer kanskje ikke helt hvordan du har det, men du bestemmer i alle fall hvor mye av det og hvor ofte du deler det med andre.

Annonse

Men du kan prøve å gjøre noe med det. Du bestemmer hvordan du oppfører deg selv om du ikke helt bestemmer hvordan du tenker. Men som vi snakket om i tråden under positiv psykologi kan du også prøve å gjøre noe med måten du tenker på. Jeg tviler på at man blir bedre av å bare fortelle hvor dritt alt er hele tiden. Og dessuten blir folk fort lei av å høre på. Du bestemmer kanskje ikke helt hvordan du har det, men du bestemmer i alle fall hvor mye av det og hvor ofte du deler det med andre.

Tror ikke jeg bestemmer det heller nei, det å klage blir som en slags uunngåelig ventil.

Gjest Psyk av alt

Men klaging er jo bare noe mottakeren føler at skjer om den som "prater om det" prater for mye... det er jo det samme, det er bare en subjektiv oppfatning av hva det er.

Nei, det er ikke det samme, synes jeg.

Prate om det innebærer en toveiskommunikasjon og at man greier å se saken fra fler vinkler. Det innebærer også en viss evne til å forsøke å finne løsninger på problemet. Ihvertfall etter en liten stund.

Klage er enveis og gjentagende, uten vilje til å se saken fra flere hold. Og uten vilje og evne til å finne løsninger og komme seg videre.

Annonse

Gjest Psyk av alt

Tror ikke jeg bestemmer det heller nei, det å klage blir som en slags uunngåelig ventil.

kanskje det å klage, siden du beskriver det som en uungåelig ventil, er angstdempende for deg?

Fortsetter å klage uten å finne løsninger fordi det å finne løsninger innebærer at man skal videre. Og da må man tåle litt "ubehag". Og det orker du ikke tanken på?

kanskje det å klage, siden du beskriver det som en uungåelig ventil, er angstdempende for deg?

Fortsetter å klage uten å finne løsninger fordi det å finne løsninger innebærer at man skal videre. Og da må man tåle litt "ubehag". Og det orker du ikke tanken på?

Kanskje.

Nei, det er ikke det samme, synes jeg.

Prate om det innebærer en toveiskommunikasjon og at man greier å se saken fra fler vinkler. Det innebærer også en viss evne til å forsøke å finne løsninger på problemet. Ihvertfall etter en liten stund.

Klage er enveis og gjentagende, uten vilje til å se saken fra flere hold. Og uten vilje og evne til å finne løsninger og komme seg videre.

Du kan vel sette det på spissen og si det slik ja, men etter min mening er dette uansett bare noe subjektivt, altså hva man legger i det rett og slett. Det er det samme fenomenet etter min mening.

Gjest Mohikaneren

Klaging limer psyken fast i deg negative.

Haha, sånn skrev jeg da jeg var psykotisk ;-)

I deg negative osv osv.... :-)

Forresten kan det være godt å få klage litt, så blir det litt mindre. For noen kan det bli større. For meg blir det mindre! Det er vel ikke noen fasit på det.....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...