Gå til innhold

NHD:Den evige benzo/ikke benzo debatten og ssri.

Anbefalte innlegg

I etterkant av et traume/krise vil benzo være et alternativ, når det brukes sammen med psykoterapi i samråd med psykiater og for å dempe uro og søvnproblemer som følge av traumet.

1:Kan det feks være prevantivt i forhold til PTSD?

Jeg føler at benzo hjelper meg til reflektere/bearbeide traumet, og tenke "klart" men jeg er jo selvfølgelig veldig redd for avhengihet og toleranse siden leser at så mange leger nærmest forbyr benzo som alternativ uansett situasjon og jeg er i en meget sårbar situasjon. Bruker også ssri(5. uke) og har forsøkt tolvon som hypnotika, med dårlig resultat.

2: I såfall hvor lenge kan man bruke benzo og hvor lang tid bør man bruke på seponering?

Medisiner: 1mg flunipam ved sengetid, 7,5-15 mg alopam kveld.

Cipralex 10mg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

I etterkant av et traume/krise vil benzo være et alternativ, når det brukes sammen med psykoterapi i samråd med psykiater og for å dempe uro og søvnproblemer som følge av traumet. 1:Kan det feks være prevantivt i forhold til PTSD?

S: Gitt tidlig nok, dvs før, under og muligens like etter traumet, vil benzo helt klart kunne virke forbyggende på PTSD.

For å kunne nyttiggjøre seg psykoterapi, må en være i en viss form. Om benzo må til for å få sove, gir en det. Derimot er jeg skeptisk til benzopåvirkning under selve timen, men kan ikke referere til vitenskap.

Jeg føler at benzo hjelper meg til reflektere/bearbeide traumet, og tenke "klart" men jeg er jo selvfølgelig veldig redd for avhengihet og toleranse siden leser at så mange leger nærmest forbyr benzo som alternativ uansett situasjon og jeg er i en meget sårbar situasjon. Bruker også ssri(5. uke) og har forsøkt tolvon som hypnotika, med dårlig resultat. 2: I såfall hvor lenge kan man bruke benzo og hvor lang tid bør man bruke på seponering?

S: Senest etter 8 uker bør en begynne en nedtrapping som raskt bringer en ned til en max døgndose som tilsvarer 45 mg oxazepam (Sobril/Alopam). Deretter kan en trappe ned med 1/3 av dette per måned.

I etterkant av et traume/krise vil benzo være et alternativ, når det brukes sammen med psykoterapi i samråd med psykiater og for å dempe uro og søvnproblemer som følge av traumet. 1:Kan det feks være prevantivt i forhold til PTSD?

S: Gitt tidlig nok, dvs før, under og muligens like etter traumet, vil benzo helt klart kunne virke forbyggende på PTSD.

For å kunne nyttiggjøre seg psykoterapi, må en være i en viss form. Om benzo må til for å få sove, gir en det. Derimot er jeg skeptisk til benzopåvirkning under selve timen, men kan ikke referere til vitenskap.

Jeg føler at benzo hjelper meg til reflektere/bearbeide traumet, og tenke "klart" men jeg er jo selvfølgelig veldig redd for avhengihet og toleranse siden leser at så mange leger nærmest forbyr benzo som alternativ uansett situasjon og jeg er i en meget sårbar situasjon. Bruker også ssri(5. uke) og har forsøkt tolvon som hypnotika, med dårlig resultat. 2: I såfall hvor lenge kan man bruke benzo og hvor lang tid bør man bruke på seponering?

S: Senest etter 8 uker bør en begynne en nedtrapping som raskt bringer en ned til en max døgndose som tilsvarer 45 mg oxazepam (Sobril/Alopam). Deretter kan en trappe ned med 1/3 av dette per måned.

Kan du svare meg på dette da, siden det ligner litt på spørsmålet?

Jeg fikk Stesolid 2 mg i starten, noe som ikke hjalp i det hele tatt..Jeg har bruker nå 30 mg Cipralex daglig, pluss at jeg må ha Vivalen tilgjengelig. Jeg tar ikke Vival daglig, men har null virkning av den medisinen. Hjertet banker og anfallene er like ille...jeg har fått fast jobb, noe jeg anser som veldig positivt etter 6 mnd prøvetid etter attføring. Men det er ikke poenget, det var bare skryt :)

Men jeg kan ta 20 mg vival uten virkning, jeg har prøvd Stesolid og Valium...og ikke minst Sobril som ikke hjelper i det hele tatt.

Fins det et annet preparat jeg kan spørre om? Jeg vil gjerne fungere etter jobb også....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...