Gjest Snart mor til to Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Jeg er nå gravid i uke 34 og har fått konstantert svangerskapsdiabetes.(Glukosebelastningstesten viste et blodsukker på 8,8 etter 2 timer, fastende blodsukker var på 3,9). Dette er min andre graviditet, og forrige gang hadde jeg ikke dette problemet. I følge legen burde dette være greitt å regulere med kostholdet. Jeg fikk derfor beskjed om å holde meg unna sukkerholdige matvarer, melkeprodukter, ris og poteter og heller ikke spise mye frukt. Fra før har jeg cøliaki og kan derfor ikke spise kornprodukter. Jeg vet også at de fleste glutenfrie produktene er basert på mais, ris og potet. Jeg mener at jeg i utgangspunktet har et normalt kosthold uten de store inntakene av hverken fett eller sukker. Etter samtalen hos legen følte jeg at jeg satt igjen uten så mange alternativer på hva jeg faktisk kunne spise... Kan du gi meg tips om mat som er bra å spise, og hvordan det er lurt å legge opp måltidene? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Spis mye grønnsaker, rent kjøtt og egg. Supper, salater, omeletter. Sjekk ut Dr. Fedon eller andre lav-karbo dietter, det burde passe både i forhold til cøliakien og sukkersyken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Hei! Svangerskapsdiabetes er en form for diabetes som ofte rammer kvinner over 30 år, kanskje også de som før svangerskapet var overvektige - men det kan også ramme alle andre kvinner. Detr er viktig for både mor og barn å passe på blodsukkernivået i resten av svangerskapet for å unngå komplikasjoner i fødselsøyeblikket. For mye sukker i mors blod kan føre til at barnet vokser svært mye. I tillegg må den lilles bukspyttkjertel lage mye insulin for å holde tritt med sukekrstrømmen, noe som kan gi symptomer på føling (lavt blodsukker) etter fødselen, da navlestrengen er klippet. Svangerskapsdiabetes er heldigvis over igjen ganske raskt etter forløsning, men du vil ha en noe økt risiko for å utvilke type 2 diabetes senere i livet, så det jeg gir av kostråd nå, er lurt å følge også etter graviditeten. Og det dreier seg abre om sunn mat, ikke noe hokus pokus, så det burde være greit! De matvarene du bør være varsom med, er: Blant kornvarene: Hvitt glutenfritt brød, corn flakes, frosties, puffet ris, riskaker, hvite glutenfrie melblandinger, hvit ris i store mengder. Velg heller grovest mulig, også fullkornspasta av mais/ris og brun ris. Men ikke overdriv mengdene. Blant meieriproduktene: Store mengder melk, smaksatte drikker, vanlig fruktyoghurt, melkedesserter, brunost. Velg heller cottage sheese, kesam, yoghurt naturell eller yoghurt med kunstig søtstoff, gulost (lettere) og magre smøreoster. Blant frukt og grønnsaker: Hold deg til maks 1 potet per middag, og la den være kokt, ikke most eller som pommes frites. Sammen med kjøtt/fisk er det helt ok. Spis masse grønnsaker, spesielt salatgrønnsaker, men også avokado, squash, pastinakk, jordskokk, løk, purre etc. Spis gjerne frukt, men ikke alene. Legg det til et måltid der du også inkluderer noe med protein/fett, slik som etter middagen, eller som en del av lunsjen. To porsjoner frukt per dag er fint. Blant drikke: Velg vann, lightbrus, farris, te, urtete, kaffe - men uten tilsatt sukker. Du bør begrense juiceinntaket til for eksempel et halvt glass sammen med frokost, velg for eksempel manajuice. 1 dll er nok. Lett solo og lett mozell inneholder noe sukker, så velg varianter helt fri for sukker. Med tanke på fettinntaket, som også er viktig ved svangerskapsdiabetes, bør du velge så rene kjøttråvarer og fiskeråvarer som mulig - karbonadedeig fremfor kjøttdeig, fileter fremfor puddinger og pølser. Begrens bruken av meierismør, fløte og rømme og bruk små mengder planteoljer, flytende margarin og lettmargarin i stedet. Småsulten? En liten neve nøtter, for eksempel sammen med litt babygulrøtter, er deilig og mettende! Godtesugen? Sukkerfri gele med litt vaniljekesam ved siden er et godt valg! Forøvrig bør du spise minst hver 3. time på dagtid, for eksempel kl 7 (frokost), 10 (mellom), 12 (lunsj), 15 (mellom), 18 (mmiddag), 21 (kvelds). Såpass ofte mat holder blodsukkeret stabilt, og du trenger ikke spise så mye til hvert måltid. Håper dette var oppklarende, lykke til! Hilsen Gunn Helene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.