Gå til innhold

intern selvskading

Anbefalte innlegg

Gjest deadmanwalking

Jeg har kommet til et punkt i livet der jeg føler jeg ikke klarer mer. Jeg føler at alt går i dass, enda enkelte ting går bra. Jeg sitter med gjeld langt oppover ørene og er bare i begynnelsen av 20-årene. Jeg har akkurat fått meg en ny jobb men e rlivredd for å miste den som jeg gjorde med den siste. Jeg føler meg utrolig nedfor og deprimert. prøver å finne en liten snor å holde fast i, men føler jeg famler i blinde. Det eneste som hjelper er å tenke på så mye negativt at jeg får følelsen av at jeg revner innvendig. Da først føler jeg meg litt bedre. Jeg har vel gjort dette nå jevnlig (snitt en gang i uka) i et år. Men jeg har skjønnt nå at dette blir bare feil, jeg graver meg bare dypere og dypere. Problemet mitt er som følger, jeg kan ikke bli borte fra jobben pga alt som skjedde på den forrige jobben. Jeg har fått streng beskjed om at jeg må vise at jeg har forandret meg (var masse borte). Jeg har ikke råd til å søke hjelp for jeg har formye gjeld. jeg får heller ingen økonomisk hjelp fra staten fordi jeg kommer til å tjene formye. Jeg må derfor prøve å få hjelp enten på kveldstid (og helst da så rimelig som mulig) eller prøve å løse det selv ved å lese om det. Kan noen hjelpe meg et steg i riktig retning

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304433-intern-selvskading/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva vil du ha hjelp til? Hvis det er håpløshetsfølelsen som kanskje kan komme av en depresjon er det naturlig å starte hos fastlegen. Er det en depresjon kan du få medisiner for det, de får du på blå resept og betaler bare egenandel. Om nødvendig kan legen henvise deg videre.

Hvis du vil klare det på egen hånd kan kanskje en form for avledning gjøre nytten. Ikke fordyp deg i hvor forferdelig alt er, men finn noe annet å gjøre i stedet. (Ikke bare noe annet å tenke på, tror det funker bedre hvis du gjør noe.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304433-intern-selvskading/#findComment-2470058
Del på andre sider

Du bør gjøre noe med problemene og ikke bare grave deg ned i dem. Å ha gjeldsproblemer som en ikke gjør noe med kan ta knekken på en..

Start med å jobb med gjeldsproblemet. Ring sentralbordet i kommunen din i lunchpausa di. Be om e-postadresse til økonomisk rådgiver. Skriv at du MÅ ha svar og at du ønsker en timeavtale. Du kan vel jobbe inn/avspassere eller bruke en feriedag til dette? Ta så alle papirer/regninger du har og sorter etter saksnr. Sett på binders. Legg de nyeste øverst. Ta dette med til gjeldsrådgiver. Ta også med lønnslipp og dokumentasjon på boutgifter. Sammen med økonomirådgiver kan dere lage et forslag for nedbetaling av gjelden og sende til kreditorene.

Når avtaler er inngått så følg opp disse!

Ikke ta opp mer gjeld..

Og har du behov for helsehjelp i arbeidstiden så har du rett til det. Men du skal si fra på forhånd om fravær og etter min mening så er det lurt å være åpen til arbeidsgiver. Å være åpen betyr ikke at du behøver si alt.

Når det gjelder terapi så koster det max 1700 kr i året (egenandelskort-grense) om du går til en som du blir henvist til fra lege. Dette er en LITEN pris å betale om du kan få det bra.

Å gå til økonomisk rådgiver i din kommune eller fra namsmannen (politiet) er gratis. Du kan også få råd og veiledning fra banken din.

Så min mening er:

1. Oppsøk økonomirådgiver, namsmann eller bank - Gjør noe med gjelda!

2. Oppsøk lege om du mener du trenger behandling

3. Slutt å gruble så mye, sett av tid hver dag til grubling, men ikke mer enn en kort tid. Les linken under.

http://www.doktoronline.no/news/2008-02/kognitiv_adferdsterapi_bekymring.html

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304433-intern-selvskading/#findComment-2470379
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...