Gå til innhold

NHD-andre-Hva skjer nå????

Gjest Det er vel ikke så ille....

Anbefalte innlegg

Jeg har vært schizoaffektiv i ca 10år. Nå er jeg 27, og har vært stemmefri i 3 år. I fjor høst ble jeg medisinfri. I forbindelse med nedtrappingen, begynte jeg hos en psykiater der jeg fortsatt går.

Av en eller annen grunn, svinger formen min veldig. Jeg gråter lett og kan bli irritert av småting, men plutselig er alt topp igjen. Den siste tiden har humøret vært mest nede. Jeg har ofte hjertebank, hetetokter og en nervøs følelse i meg.

Sist jeg var hos behandler, ga h*n meg to tester jeg skulle krysse av på. Den ene var en test om depresjon. Jeg fikk 29poeng der 30poeng er alvorlig deppresjon.

Det jeg lurer på er:

* Hva skjer nå??? Jeg nekter å begynne på med. igjen. Har ikke noe god erfaring med det heller. har prøvd det meste både en og to ganger.

*Kan h*n tvinge meg til å begynne på med.?

*Kan jeg bli tvangsinnlagt igjen???

H*n sier at det er sjangs for at jeg kan bli psykotisk ennå, selv om jeg har vært med. fri i ca 6mnd nå.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, om jeg skal levere disse testene tilbake, eller kaste dem.

Og du:

*Hvordan kan jeg merke om jeg blir psykotisk igjen??? Jeg har ikke det i mine tanker, og tror ikke jeg kommer til å få det tilbake heller. Nekter på en måte at jeg noen gang har vært "gal" og at jeg noen gang kommer til å bli det igjen.

Takker for svar.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304475-nhd-andre-hva-skjer-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det jeg lurer på er: * Hva skjer nå??? Jeg nekter å begynne på med. igjen. Har ikke noe god erfaring med det heller. har prøvd det meste både en og to ganger.

S: Det kan være et begynnende tilbakefall av sykdommen din. Det er ganske typisk at tilbakefall kommer etter 6 - 10 mnd. Dessverre kan du ikke forvente å greie deg uten medisiner med denne diagnosen.

S: Ikke uten at det er etablert "Tvungent psykisk helsevern" vanligvis ved en tvangsinnleggelse.

*Kan jeg bli tvangsinnlagt igjen?

S: Ja, dersom vilkårene for det er oppfylt.

H*n sier at det er sjangs for at jeg kan bli psykotisk ennå, selv om jeg har vært med. fri i ca 6mnd nå.

S. Det er korrekt.

*Hvordan kan jeg merke om jeg blir psykotisk igjen??? Jeg har ikke det i mine tanker, og tror ikke jeg kommer til å få det tilbake heller. Nekter på en måte at jeg noen gang har vært "gal" og at jeg noen gang kommer til å bli det igjen.

S: Du vil merke det ved at du blir som forrige gang. Psykosen kan dessverre ikke bekjempes kun med viljens kraft.

Det jeg lurer på er: * Hva skjer nå??? Jeg nekter å begynne på med. igjen. Har ikke noe god erfaring med det heller. har prøvd det meste både en og to ganger.

S: Det kan være et begynnende tilbakefall av sykdommen din. Det er ganske typisk at tilbakefall kommer etter 6 - 10 mnd. Dessverre kan du ikke forvente å greie deg uten medisiner med denne diagnosen.

S: Ikke uten at det er etablert "Tvungent psykisk helsevern" vanligvis ved en tvangsinnleggelse.

*Kan jeg bli tvangsinnlagt igjen?

S: Ja, dersom vilkårene for det er oppfylt.

S. Det er korrekt.

S: Du vil merke det ved at du blir som forrige gang. Psykosen kan dessverre ikke bekjempes kun med viljens kraft.

Jeg har, som sagt, prøvd mange medisiner. Problemet er at de ikke har noen særlig effekt. De jeg sluttet på var solian, lamictal og efexor. Lamictalen varpå 50mg/døgn, noe jeg fikk vite ikke kunne ha noen effekt p.g.a lav dose. Jeg har brukt både gammle og nye med. Ofte mange på en gang. Og på sykehuset har de ofte vært fortvilet siden ikke noe har særlig god effekt.

Det eneste jeg vet har virket, er stesolid mot panikkangst.

Men jeg klarer meg ganske bra syns jeg. Så lenge jeg slipper stemmene. det har jo vært mye værre før. Jeg selvskader ikke.

Jeg er middlertidig ufør. den gå ut i september. Jeg har alltid ønsket meg utdannelse og jobb.

*Så jeg tenker at det kanskje vil hjelpe å få seg en deltids jobb???Og sener ta resten av videregående.

*Ting flyter her hjemme, men folk sier jo at en får mer energi når en jobber, og at det er ikke noe en blir latere av enn å ikke gjøre noe. Stemmer det???

Takker for svar jeg har fått.

Gjest imzedimze

Jeg har, som sagt, prøvd mange medisiner. Problemet er at de ikke har noen særlig effekt. De jeg sluttet på var solian, lamictal og efexor. Lamictalen varpå 50mg/døgn, noe jeg fikk vite ikke kunne ha noen effekt p.g.a lav dose. Jeg har brukt både gammle og nye med. Ofte mange på en gang. Og på sykehuset har de ofte vært fortvilet siden ikke noe har særlig god effekt.

Det eneste jeg vet har virket, er stesolid mot panikkangst.

Men jeg klarer meg ganske bra syns jeg. Så lenge jeg slipper stemmene. det har jo vært mye værre før. Jeg selvskader ikke.

Jeg er middlertidig ufør. den gå ut i september. Jeg har alltid ønsket meg utdannelse og jobb.

*Så jeg tenker at det kanskje vil hjelpe å få seg en deltids jobb???Og sener ta resten av videregående.

*Ting flyter her hjemme, men folk sier jo at en får mer energi når en jobber, og at det er ikke noe en blir latere av enn å ikke gjøre noe. Stemmer det???

Takker for svar jeg har fått.

men det er seriøst verdt å prøve lamictal i høyere dose, 50 mg er som å pille et støvkorn ut av en paracet og tro den skal funke mot hodepinen:) Du kan egentlig si at du egentig ikke har prøvd lamictal, sånn i praksis...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...