Gå til innhold

Nhd/meds.spm litt utenom psyk (migrene).

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

Siden du er lege og jeg behandles hos dere, tar jeg sjansen og spør deg..

Lurer på om du kjenner til om det er skadelig å ta mer enn to tabletter Maxalt i døgnet, som er max dose. Bruker disse som anfallsmedisin mot migrene, og jeg har nå tatt maxdosen som altså er 2x10mg, men det hjelper ikke.

Har ikke spurt lege om hvorfor max dose er to tabl i døgnet, og har heller ikke satt meg inn i medisinens verden..

Bruker ellers 200mg Lamictal mot bipolar II samt Efexor 225mg og 8mg Atacand som forebyggende mot migrene.

Takker for evt svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/304507-nhdmedsspm-litt-utenom-psyk-migrene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Klippet fra felleskatalogen:

''Gjentatt dosering: Det bør gå minst 2 timer mellom hver dose. Maks. 2 doser pr. 24 timer. Hvis hodepinen kommer tilbake innen 24 timer etter lindring av første migreneanfall, kan doseringen gjentas. Kliniske studier har vist at pasienter som ikke responderer på behandling av ett anfall sannsynligvis vil respondere ved senere anfall. Enkelte pasienter som samtidig behandles med propranolol, og pasienter med mild eller moderat redusert lever- eller nyrefunksjon, kan ha nytte av 5 mg tabletten. Det bør gå minst 2 timer mellom hver dose og maks. 2 doser i løpet av 24 timer.''

Det står 2 doser, og da pleier det veldig ofte og være max, kan det økes mer vil det ofte stå.

Nå er ikke jeg fagperson, så jeg vet ikke, men

http://felleskatalogen.no/ er veldig grei når du lurer på medisiner.

Jeg har også hatt stort hell med og ringe legevakt og spørre, når jeg bruker flere medisiner samtidig og lurer på dosering. Eller ringe avdelingen hører til.

God bedring, håper det slipper taket snart.

Gjest pellarguri

En kjapp telefon til legevakta gir deg svar, med mindre du velger å forholde deg til Shira sitt som jo er akkurat det samme som legen leser når han slår opp i felleskatalogen.

Slik jeg oppfatter innlegget til jente 31, så vet hun dette. Hun sier selv i innlegget at det er maks dose.

Jeg forstår det slik at hun lurer på om hun alikevel kan ta en dose til.

Jente 31....

Av og til virker ikke anfallsmedisinene, og har ikke de to første dosene virket, vil neppe en tredje gjøre det heller.

vet det er tøft, men heldivis så skjer ikke dette ofte.

Håper anfallet snart er over.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Slik jeg oppfatter innlegget til jente 31, så vet hun dette. Hun sier selv i innlegget at det er maks dose.

Jeg forstår det slik at hun lurer på om hun alikevel kan ta en dose til.

Jente 31....

Av og til virker ikke anfallsmedisinene, og har ikke de to første dosene virket, vil neppe en tredje gjøre det heller.

vet det er tøft, men heldivis så skjer ikke dette ofte.

Håper anfallet snart er over.

Av og til virker ikke anfallsmedisinene, og har ikke de to første dosene virket, vil neppe en tredje gjøre det heller. vet det er tøft, men heldivis så skjer ikke dette ofte.

Korrekt!

Annonse

Gjest Jente31

Det er ikke første gang medisinen ikke har virket, men denne gangen er anfallet så ille at jeg håpet på en mulighet..

Men en trøst er å vite at det går over :-)

Ellers greit å vite at det ikke er noen vits i å overstige noen dose ved en evnt neste gang iallefall, så takk for svar :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...