Gjest Mohikaneren Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Har lagt på meg 20 kilo som følge av psykose (stress) og antipsykotisk medisin. Finnes det "hjelp" å få for å gå dette ned? Feks medisiner eller "kursing" eller annet? Trener nå hver dag, men har ikke gjort det lenge. Er redd for at kiloene skal gå om til muskler, jeg må jo ned også...kanskje er det lurest å gå på diett uten å trene, for å rase ned kilo først? Kan ikke dette med vektnedgang jeg. Må jeg helt "av" medisinen for å kunne begynne å gå ned kiloene? Virker som om jeg har elendig forbrenning. :-( Det er ikke aktuellt å veie så mye, eller mer lenger......dritt å veie så mye. Er det noen andre som har erfaring med ap og vektøkning/nedgang? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Når du trener samtidig som du går på diett opprettholder du muskelmassen og mister fett. Om du lar være å trene så mister du muskelmasse i tillegg til fett og det er ikke ønskelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2470863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mohikaneren Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Når du trener samtidig som du går på diett opprettholder du muskelmassen og mister fett. Om du lar være å trene så mister du muskelmasse i tillegg til fett og det er ikke ønskelig. Så det vil være lurt av meg å begynne på diett i tillegg til å trene? Eller holder det å trene hver dag og kutte ned på det som er usunnt? Ser ikke for meg at jeg har viljestyrke til diett egentlig... Ny på dette.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2470866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mohikaneren Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Ja, noe av det jeg egentlig spør om er; må jeg slutte helt på medisinen for å klare å gå ned i vekt? Dvs vil forbrenningen min være som nå helt til jeg slutter på meds? Og; finnes det en "pillekur" jeg kan ta som virker raskt og enkelt?...Kan jeg få det pga at det er medisinen som har gjort at jeg har gått så mye opp? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2470869 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duriana Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Muskler er ønskelig. Jo mer muskler, jo mer kalorier forbrennes. Muskler gjør ikke at man ser tykkere ut, man ser heller trent ut. Om en har problemer med for eksempel rygg er det også viktig å trene muskler i lår, bak, mage (viktig) og rykk. Har en skade i ryggen og har ikke tatt smertestillende på flere år. Takket være styrketrening! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2470871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Så det vil være lurt av meg å begynne på diett i tillegg til å trene? Eller holder det å trene hver dag og kutte ned på det som er usunnt? Ser ikke for meg at jeg har viljestyrke til diett egentlig... Ny på dette.... Diett er bare tull om du tenker langsiktig. For om du går på en streng diett en stund og går ned i vekt - hva skjer den dagen du slutter på dietten og begynner å spise normalt igjen? Akkurat - kiloene kommer på, en etter en og de tar gjerne med seg noen kompiser også. Kostomlegging er stikkordet. Ikke gap over så mye at du er dømt til å mislykkes. Små steg er tingen også her. Kutt ut så mye søtt som mulig, sukker gir tomme kalorier som du ikke trenger. Masse frukt og grønt, spesielt grønnsaker. Bananer og druer inneholder mye energi og fruktsukker så du kan ikke spise mengder av det, men noe er bare finfint. 5 om dagen er et godt råd, 2 frukter (1 glass juice teller som 1) og 3 grønnsaker er visst det ideelle. Grovere brødprodukter heller enn loff og finere brød, grovt knekkebrød er supert! Så rene råstoffer som mulig til middagen, kyllingfileter, ren fisk, strimlet svinekjøtt osv. Middagsfatet skal fylles med følgende fordeling: 1/4 ris/pasta/poteter, 1/4 fisk/kjøtt og 1/2 grønnsaker. Men ikke sats på dette hver eneste dag, ta det f.eks. 2-3 dager i uka i begynnelsen og se om du synes det er greit eller om det tar lang tid å lage eller ikke passer resten av familiens matvaner. Jeg har forelsket meg i wok og woker grønnsaker til den store gullmedalje! Bruker av og til wokgrønnsaker i pose fra frysedisken, men synes det blir mye bedre om jeg kutter opp selv. Det er lov å kose seg med godis i helga, men ikke la helga vare fra fredag kl. 12 til mandag morgen... ;o) Har du lyst på noe godt om kvelden på hverdager så lag en smoothie! Jeg tåler ikke meieriprodukter så veldig godt så for tiden bruker jeg 1/2 banan, 2 dl eplejuice (bruk den juicen du vil) og en god neve frosne bær (solbær eller bringebær er veldig godt synes jeg!), hiv alt i foodprocessoren eller blenderen og kjør til det blir så finkornet som du vil ha den. Kjempegodt! Blir det litt for syrlig så ha i litt kunstig søtning (flytende), litt fedon-sukker eller bittelitt melis. Og skulle du sprekke en gang - det gjør vi alle! - så er det ingen krise, du fortsetter bare etterpå. ) Ingen vits å gi opp etter en sprekk eller fire! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2470872 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Det er som regel fullt mulig å gå ned i vekt selv om du fortsatt bruker AP. Du bør trene mye, særlig utholdenhet, og trenger ikke være redd for å få for mye muskler. Det finnes neppe medisiner som kan løse vektproblemet, du må spise litt mindre og bevege deg mer, smøre deg med tålmodighet og helst bruke nærmere ett år på vektnedgangen. Hvis du er helt "nybegynner" i forhold til vektnedgang, så kan du evt. be legen om å få henvisning til ernæringsfysiolog, eller melde deg på et eller annen form for kurs. Et annet og kanskje bedre alternativ er å få individuell oppfølgning over nettet, slik du blant annet kan få gjennom www.dinkost.no 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2470876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duriana Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 "Kroppsbærende" aktivietet er best mht. å brenne av kalorier, dvs. du bærer tyngden av din egen kropp: Gå eller løpe. Gjør aktvitet til en rutine! Få deg en skrittteller, kaloriklokke om det kan hjelpe med motivasjonen. Og skriv ned! Ha en fast plan på dette, og innarbeid det. Svømming er også fint. Egentlig er all aktiviet bra, men jeg ville hatt en plan på at jeg for eksempel gikk 15-20 minutter hver dag, og så økt dette litt etterhvert, f.eks. til 30-40 min. Ha med mp3-spiller eller radio om du synes det er kjedelig å gå eller skaff deg en firbent turvenn. Fint å ha minimumsaktivitet som en gåtur hver dag, men all aktivietet utover dette er bonus med tanke på forbrenning av kalorier, kroppen din og velvære! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2470892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Diett er bare tull om du tenker langsiktig. For om du går på en streng diett en stund og går ned i vekt - hva skjer den dagen du slutter på dietten og begynner å spise normalt igjen? Akkurat - kiloene kommer på, en etter en og de tar gjerne med seg noen kompiser også. Kostomlegging er stikkordet. Ikke gap over så mye at du er dømt til å mislykkes. Små steg er tingen også her. Kutt ut så mye søtt som mulig, sukker gir tomme kalorier som du ikke trenger. Masse frukt og grønt, spesielt grønnsaker. Bananer og druer inneholder mye energi og fruktsukker så du kan ikke spise mengder av det, men noe er bare finfint. 5 om dagen er et godt råd, 2 frukter (1 glass juice teller som 1) og 3 grønnsaker er visst det ideelle. Grovere brødprodukter heller enn loff og finere brød, grovt knekkebrød er supert! Så rene råstoffer som mulig til middagen, kyllingfileter, ren fisk, strimlet svinekjøtt osv. Middagsfatet skal fylles med følgende fordeling: 1/4 ris/pasta/poteter, 1/4 fisk/kjøtt og 1/2 grønnsaker. Men ikke sats på dette hver eneste dag, ta det f.eks. 2-3 dager i uka i begynnelsen og se om du synes det er greit eller om det tar lang tid å lage eller ikke passer resten av familiens matvaner. Jeg har forelsket meg i wok og woker grønnsaker til den store gullmedalje! Bruker av og til wokgrønnsaker i pose fra frysedisken, men synes det blir mye bedre om jeg kutter opp selv. Det er lov å kose seg med godis i helga, men ikke la helga vare fra fredag kl. 12 til mandag morgen... ;o) Har du lyst på noe godt om kvelden på hverdager så lag en smoothie! Jeg tåler ikke meieriprodukter så veldig godt så for tiden bruker jeg 1/2 banan, 2 dl eplejuice (bruk den juicen du vil) og en god neve frosne bær (solbær eller bringebær er veldig godt synes jeg!), hiv alt i foodprocessoren eller blenderen og kjør til det blir så finkornet som du vil ha den. Kjempegodt! Blir det litt for syrlig så ha i litt kunstig søtning (flytende), litt fedon-sukker eller bittelitt melis. Og skulle du sprekke en gang - det gjør vi alle! - så er det ingen krise, du fortsetter bare etterpå. ) Ingen vits å gi opp etter en sprekk eller fire! ''Blir det litt for syrlig så ha i litt kunstig søtning (flytende), litt fedon-sukker eller bittelitt melis. '' Hvorfor melis? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2470919 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mohikaneren Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Diett er bare tull om du tenker langsiktig. For om du går på en streng diett en stund og går ned i vekt - hva skjer den dagen du slutter på dietten og begynner å spise normalt igjen? Akkurat - kiloene kommer på, en etter en og de tar gjerne med seg noen kompiser også. Kostomlegging er stikkordet. Ikke gap over så mye at du er dømt til å mislykkes. Små steg er tingen også her. Kutt ut så mye søtt som mulig, sukker gir tomme kalorier som du ikke trenger. Masse frukt og grønt, spesielt grønnsaker. Bananer og druer inneholder mye energi og fruktsukker så du kan ikke spise mengder av det, men noe er bare finfint. 5 om dagen er et godt råd, 2 frukter (1 glass juice teller som 1) og 3 grønnsaker er visst det ideelle. Grovere brødprodukter heller enn loff og finere brød, grovt knekkebrød er supert! Så rene råstoffer som mulig til middagen, kyllingfileter, ren fisk, strimlet svinekjøtt osv. Middagsfatet skal fylles med følgende fordeling: 1/4 ris/pasta/poteter, 1/4 fisk/kjøtt og 1/2 grønnsaker. Men ikke sats på dette hver eneste dag, ta det f.eks. 2-3 dager i uka i begynnelsen og se om du synes det er greit eller om det tar lang tid å lage eller ikke passer resten av familiens matvaner. Jeg har forelsket meg i wok og woker grønnsaker til den store gullmedalje! Bruker av og til wokgrønnsaker i pose fra frysedisken, men synes det blir mye bedre om jeg kutter opp selv. Det er lov å kose seg med godis i helga, men ikke la helga vare fra fredag kl. 12 til mandag morgen... ;o) Har du lyst på noe godt om kvelden på hverdager så lag en smoothie! Jeg tåler ikke meieriprodukter så veldig godt så for tiden bruker jeg 1/2 banan, 2 dl eplejuice (bruk den juicen du vil) og en god neve frosne bær (solbær eller bringebær er veldig godt synes jeg!), hiv alt i foodprocessoren eller blenderen og kjør til det blir så finkornet som du vil ha den. Kjempegodt! Blir det litt for syrlig så ha i litt kunstig søtning (flytende), litt fedon-sukker eller bittelitt melis. Og skulle du sprekke en gang - det gjør vi alle! - så er det ingen krise, du fortsetter bare etterpå. ) Ingen vits å gi opp etter en sprekk eller fire! Takk ) Jeg tror jeg skal forsøke å bytte ut "skiva" med salat, og spise mye mer frukt. Er veldig glad i smoothies, men så hørte jeg at det var mye "sukker" i det også, og kutta det ut. Uansett er det jo bare frukt og "sunne" ting, i motsetning til sjokolade. De middagstipsene var også gode. Må forsøke å balansere her, siden jeg akkurat har sluttet å røyke, legge om kostholdet, men ikke så mye at jeg får behov for å begynne å røyke igjen, røykingen tar drepen på treningen! :-) Takk :-) Skal lese det gjennom igjen, for å få med meg alle tipsene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2470920 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mohikaneren Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 Det er som regel fullt mulig å gå ned i vekt selv om du fortsatt bruker AP. Du bør trene mye, særlig utholdenhet, og trenger ikke være redd for å få for mye muskler. Det finnes neppe medisiner som kan løse vektproblemet, du må spise litt mindre og bevege deg mer, smøre deg med tålmodighet og helst bruke nærmere ett år på vektnedgangen. Hvis du er helt "nybegynner" i forhold til vektnedgang, så kan du evt. be legen om å få henvisning til ernæringsfysiolog, eller melde deg på et eller annen form for kurs. Et annet og kanskje bedre alternativ er å få individuell oppfølgning over nettet, slik du blant annet kan få gjennom www.dinkost.no Helt nybegynner i fh til vektnedgang ja.... :-) Og nå trengs det. Jeg tenkte at kiloene kanskje raser lettere av når jeg har sluttet på ap, fordi jeg har gått opp på grunn av det, ikke av "naturlige" årsaker. Skal uansett slutte snart. Og hvis jeg gjør det om til muskler vil jeg fremdeles være "for stor", slik at det kanskje er best å bare gå ned først, men det tror jeg ikke er noen god ide egentlig, fordi jeg liker å trene, og uten trening får jeg lyst på røyk igjen. Ja, du har nok rett, mer trening, mindre kalorier. Men jeg synes ett år på disse kiloene er mye, fordi de har jo kommet på på fem seks mnd.... medisiner er noe herk synes jeg. Skal tenke over det med ernæringsfysiolog, det var ikke dumt, da kan jeg lære mer om "riktig" kosthold, for det kan jeg ikke så mye om. Ha en fin kveld. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2470924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mohikaneren Skrevet 20. april 2008 Del Skrevet 20. april 2008 "Kroppsbærende" aktivietet er best mht. å brenne av kalorier, dvs. du bærer tyngden av din egen kropp: Gå eller løpe. Gjør aktvitet til en rutine! Få deg en skrittteller, kaloriklokke om det kan hjelpe med motivasjonen. Og skriv ned! Ha en fast plan på dette, og innarbeid det. Svømming er også fint. Egentlig er all aktiviet bra, men jeg ville hatt en plan på at jeg for eksempel gikk 15-20 minutter hver dag, og så økt dette litt etterhvert, f.eks. til 30-40 min. Ha med mp3-spiller eller radio om du synes det er kjedelig å gå eller skaff deg en firbent turvenn. Fint å ha minimumsaktivitet som en gåtur hver dag, men all aktivietet utover dette er bonus med tanke på forbrenning av kalorier, kroppen din og velvære! Jeg sykler mye, feks denne uken har jeg syklet mellom to og tre mil hver dag, og så har jeg trenet kjernemuskulatur på treningsstudio en dag, og gått to/tre times tur to dager. I dag var jeg ute fra tolv til åtte, på sykkel/tur m to cafebesøk. Dette er fordi jeg har erstattet røyken med å røre meg. Poenget mitt er; jeg liker best å sykle og stå på rollerblades, men det er kanskje ikke den treningen som brenner flest kalorier? Jeg vil brenne mer dersom jeg går? Løpe kommer jeg aldri til å klare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2470927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 ''Blir det litt for syrlig så ha i litt kunstig søtning (flytende), litt fedon-sukker eller bittelitt melis. '' Hvorfor melis? Jeg spiser helst ikke kunstig søtning og Fedonsukkeret synes jeg man må ha mer av enn vanlig sukker og melis har en finere konsistens enn sukker. ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2470956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest D*lilith Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Da jeg gikk på AP gikk jeg også opp mange kilo,nå prøver jeg å slanke de bort og det er ikke lett : ( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2470966 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Helt nybegynner i fh til vektnedgang ja.... :-) Og nå trengs det. Jeg tenkte at kiloene kanskje raser lettere av når jeg har sluttet på ap, fordi jeg har gått opp på grunn av det, ikke av "naturlige" årsaker. Skal uansett slutte snart. Og hvis jeg gjør det om til muskler vil jeg fremdeles være "for stor", slik at det kanskje er best å bare gå ned først, men det tror jeg ikke er noen god ide egentlig, fordi jeg liker å trene, og uten trening får jeg lyst på røyk igjen. Ja, du har nok rett, mer trening, mindre kalorier. Men jeg synes ett år på disse kiloene er mye, fordi de har jo kommet på på fem seks mnd.... medisiner er noe herk synes jeg. Skal tenke over det med ernæringsfysiolog, det var ikke dumt, da kan jeg lære mer om "riktig" kosthold, for det kan jeg ikke så mye om. Ha en fin kveld. Den mest vanlige virkningsmekanismen ved vektoppgang som følge av medikamentbruk, er vel enten økt sultfølelse eller sterk tørste som gjør at inntaket av kalorier blir økt. Dersom dette er tilfellet for deg og din vektoppgang, vil du måtte regne med at det tar like lang tid som for andre å gå ned. Det anbefales mer og mer å sate på en vektreduksjon på 0.5 kg pr uke, og dette vil du kunne klare uten altfor mye pes. Sannsynligvis vil du gå noe raskere ned i begynnelsen, og så vil det etterhvert gå langsomt. Dersom vektoppgangen derimot har sammenheng med at kroppen har bundet til seg væske i en uvanlig grad, så kan vektnedgangen komme raskere. Dette er imidlertid sjeldent. Les litt på www.dinkost.no 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2471026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg sykler mye, feks denne uken har jeg syklet mellom to og tre mil hver dag, og så har jeg trenet kjernemuskulatur på treningsstudio en dag, og gått to/tre times tur to dager. I dag var jeg ute fra tolv til åtte, på sykkel/tur m to cafebesøk. Dette er fordi jeg har erstattet røyken med å røre meg. Poenget mitt er; jeg liker best å sykle og stå på rollerblades, men det er kanskje ikke den treningen som brenner flest kalorier? Jeg vil brenne mer dersom jeg går? Løpe kommer jeg aldri til å klare. Treningsinnsatsen din er super i forhold til å få ned vekten. Bare fortsett akkurat som du gjør, og fokuser på å gjøre det synes er morsomst. Hvis du ikke går ned i vekt nå når du trener så mye, så må du se på kostholdet ditt. En god start er å skrive ned alt du spiser i tre dager og så se på dette sammen med noen som har litt mer peiling enn deg ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2471250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tjohei Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg kan anbefale spinning. Det er veldig effektiv slankemiddel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2471788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mohikaneren Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Jeg kan anbefale spinning. Det er veldig effektiv slankemiddel. Rart du sier det, psykomotorikeren jeg går til snakket om det i dag. Spinning to dager i uken. Får forsøke det etterhvert. Sykler jo mye ute da, trives veldig godt med det. Hun skulle hjelpe meg med kosthold, snakke om det og sånn. Håper det blir bra ) Takk for råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2471798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mohikaneren Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Da jeg gikk på AP gikk jeg også opp mange kilo,nå prøver jeg å slanke de bort og det er ikke lett : ( Nei, de må bort, for jeg mistrives fælt med kroppen min for tiden. Ble så passiv av psykosen, men nå er jeg mer aktiv, og da skal kiloene bort! Lykke til med det du også dlillith! ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2471800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sdfsdf Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Rart du sier det, psykomotorikeren jeg går til snakket om det i dag. Spinning to dager i uken. Får forsøke det etterhvert. Sykler jo mye ute da, trives veldig godt med det. Hun skulle hjelpe meg med kosthold, snakke om det og sånn. Håper det blir bra ) Takk for råd. signerer på at spinning fungerer, jeg gikk ned 18 kg med antipsykotikafedme med spinning (og noe step, og aerobic) vel og merke dette etter at jeg hadde sluttet på disse medisinene da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/304528-vekt%C3%B8kning-og-antipsykotika/#findComment-2471868 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.