Gå til innhold

Sykemelding; helse- eller bjørnetjeneste

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kan ikke tro dette er noe nytt?!

Er det ikke "folkekunnskap" at man burde holde seg aktiv, sosial og produktiv for å forhindre depresjon og andre lettere psykiske lidelser?

Dette er hvorfor jeg setter i gang med husarbeid på en dårlig dag. Mestringsfølelsen er gull verdt ;)

Gjest skiftetside

Det er nok mye sant der. Har selv vært en del sykemeldt på grunn av depresjon. En tid var det nødvendig, for jeg klarte sove og spise så lite og konsentrerte meg så dårlig at det nok ville gå ut over både kollegaer og dem jeg skulle yte tjenester til, om jeg hadde vært på jobb.

En gang ble jeg tvangssykemeldt av legen min.

Men det trenger ikke være enten eller. Man kan jo være gradert sykemeldt, eller i aktiv sykemelding. Det kan fungere bra. Kanskje krever det litt fra leder på jobben og en selv, men da kan man ha oppgaver man mestrer og holde kontakten med jobben, få tiden til å gå, føle en gjør noe litt meningsfyllt mm

Jeg har fått innvilget 50% uførestønad etter å ha gått på

attføring, prøvd meg på jobb igjen. Ble syk igjen og ble sykemeldt.

Jeg prøvde alt for lenge å holde det gående på jobb, men måtte til slutt

gi meg. P.g.a at det viste seg at jeg ikke hadde sykepengerettigheter

måtte jeg søke rehabiliteringspenger.

For meg har det betydd veldig mye å få være i arbeid så derfor har

jeg ikke gitt opp. Men det har vært en tøff veg over mange år. Til

slutt var jeg så heldig å fikk mulighet til å begynne i en 50% stilling

som jeg fungerer bra i og trives veldig godt med. Med rett medisinering

og stabil arbeidssituasjon er jeg nå forholdsvis stabil og har et bedre

liv enn noen gang. Jeg er glad for hver dag jeg fungerer.

Det er mange flotte ord om hvordan de skal få syke ut i arbeidslivet,

men det fungerer mye mer på papiret enn i praksis. Det er for lett å

si at for mange er sykemeldt og uføretrygdet. Når vi skal yte 110% i

arbeidslivet kommer syke til kort både når de prøver å få seg jobb og

når de prøver å komme tilbake til jobb. Arbeidsgiver og kollega blir

ikke fornøyd uten at du yter 110%. Det i seg selv er en stor belastning

og gir deg dårlig selvfølelse. Det er stor risiko for at du blir sykere

med misfornøyde arbeidsledere og kollega. Det nytter lite om det er en

IA bedrift.

IA,aetat og "vilje viser veg" har mye jobb enda for å få det til å

fungere. Det blir ofte som å stanger hodet mot en vegg. Det ligger mye i

ordtaket "du må være frisk for å kunne være syk". Ingen vil kunne

forstå hvor tøff den vegen er å gå for syke mennesker uten den som

har prøvd det selv. Derfor er det viktig at vi ikke ser ned på

de som ikke klarer det.

Selv har jeg ofte en ekkel følelse med å være på delvis uførestønad,

spesielt når jeg leser slike innlegg som nhd refererer til. Men jeg

vet at det er det beste både for meg selv og de som er rundt meg.

Til slutt vil jeg ønske lykke til for alle som prøver å komme seg i

arbeid. Ta imot all den støtte og hjelp du kan få. Det har jeg gjort

og om det har vært en tøff veg og jeg mange ganger har trodd jeg

måtte gi opp har det vært verd det når resultatet kom. De som ikke

klarer å komme seg i arbeidslivet igjen har ingen grunn til å ha

dårlig samvittighet for det. Det er kun de som ikke gidder eller

utnytter systemet som har grunn til dårlig samvittighet, men de har det

som regel ikke.

Gjest Jente31

Ser det gjelder full sykemelding, noe jeg også antok men glemte å si..

Min erfaring er iallefall god når det gjelder å være gradert sykemeldt i stedet for fullt. Ikke bare for mestringsfølelsen sin del, men også for å kunne vende fokuset utover og med det ikke gruble så mye... de dagene jeg er på jobb har jeg det mye bedre også resten av dagen, enn de dagene jeg har fri. Det er mye lettere å gruble samt vikle seg inn i en negativ spiral når man går hjemme, er min erfaring..

Annonse

Gjest nemula

Jeg kan ikke tro dette er noe nytt?!

Er det ikke "folkekunnskap" at man burde holde seg aktiv, sosial og produktiv for å forhindre depresjon og andre lettere psykiske lidelser?

Dette er hvorfor jeg setter i gang med husarbeid på en dårlig dag. Mestringsfølelsen er gull verdt ;)

For min del vet jeg at om jeg kan sykemelde meg en kortere periode, for depresjon, så er jeg tilbake i god form etter kort tid. Rett nok kan aktivitet hemme depresjonen, men for min del er det essensielt å få være borte fra folk en stund og bygge opp lagrene igjen. Ellers blir jeg gående å slites ut og depresjonen blir sevforsterkende.

For min del vet jeg at om jeg kan sykemelde meg en kortere periode, for depresjon, så er jeg tilbake i god form etter kort tid. Rett nok kan aktivitet hemme depresjonen, men for min del er det essensielt å få være borte fra folk en stund og bygge opp lagrene igjen. Ellers blir jeg gående å slites ut og depresjonen blir sevforsterkende.

Det kan nok fungere for noen, ja.

Jeg har vært sykemeldt på grunn av stress før, eller rettere sagt hyppig migrene som nærmest gjorde det umulig for meg å være stabil arbeidskraft. Det kjentes ut som en lettelse og jeg ble bedre etter hvile (og opprydding i min egen livssituasjon). Depresjon kan muligens kreve det samme.

Prinsippene om å bygge opp eller bygge ned fobier og vegringsmønstre er ganske allmengyldige. Det finnes også helt sikkert personer som har fått svekket sin psykiske helse og sin mestringsevne pga feilaktige sykemeldinger.

Denne skribentens medisin er altså å flytte behandlings- og beslutningsansvar fra de naive legene over til de kloke NAV-hodene.

Omorganiseringene i NAV skaper stadig større avstand mellom klientene og beslutningstakerne. Alle beslutninger tas av, for brukeren, usynlige og komplett utilgjengelige personer i lukkede rom. Det er ikke nødvendigvis en styrke at de som bestemmer over menneskers muligheter og økonomi, aldri trenger å forholde seg til annet enn papirer.

NAVs medarbeidere lever ofte i en ren drømmeverden i forhold til hvordan arbeidslivet fungerer utenfor NAV-kontorene. Deres tilnærminger og tiltak er ofte mer preget av kampanjer og slagord, PK handlinger, enn reell innsikt om hva som er praktisk nyttig og mulig.

Astronomiske avstander til problemet skaper ikke objektivitet, men innsiktsløshet.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...