Gå til innhold

Vet ikke hvordan jeg skal behandle henne.

Anbefalte innlegg

Gjest cherio

Hei

Føler meg sikker på at dere er den rette kilden, for nå trenger jeg hjelp.

I sommer kommer min niese på besøk. Hun skal være hos oss hele sommeren.

Hun har akkurat fått diagnosen "spiseforstyrrelse",og nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre for å hjelpe henne. Jeg vet hva som var grunnen for at hun ble syk, men vet ikke om jeg kan snakke med henne om dette, da jeg er en av grunnene til dette. (Ligger langt tilbake i tid).

Kan jeg f.eks. mase for å få henne til å spise (hun er bare 30 kilo), eller skal jeg ikke la meg merke med dette.

Når sommeren er over skal hun inn til behandling, har jeg fått vite.

Er som sagt veldig usikker på hvordan jeg skal være ovenfor henne.

Noen som kan hjelpe meg med dette?

Takker på forhånd for svaret!!

Klemmer fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30468-vet-ikke-hvordan-jeg-skal-behandle-henne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg.

Vet ikke helt hva jeg skal skrive. Har selv spiseforstyrrelse. Når det gjelder nisesen din så burde du ikke presse henne for mye når det gjelder maten, men så burde du stille noen krav også. Hvis du skjønner? Det er innvikla. Og alle med SF er jo forskjellige.... Jo mer mamma presser meg til å spise, jo vanskeligere blir det å spise. Du kan jo prøve å snakke med henne om hvordan mat hun liker, hva hun kunne tenke seg å spise. Det finnes jo mange kalorifattige ting, som salater... Salat er jo både godt og sundt...

For hun er nok ganske tynn siden hun bare veier 30kg. Og du har jo på en måte et visst ansvar for henne når hun er hos deg. Så du kan jo ikke la henne sulte seg videre, hvis du skjønner?

Prøv å vær åpen, vis henne at du er der for henne hvis hun trenger det. Gi henne litt rom, men samtidig still litt krav, gi henne litt ansvar feks.

En slags hårfin balanse. sukk

men lykke til!

stor klem fra

Gjest maman

Hei!Er kv.paa 31 som selv led av spiseforstyrrelse i hele ungdommen.Kom ut av det da mannen min (dette var lenge för vi ble gift)oppdaget det.En stor del av "gleden" ved denne sykdommen er makten hemmeligheten gir;"jeg kontrollere livet mitt!!".Ikke snakk opp grunnene,la henne föle at du vet.Er det bulimi,rydd bort overflödig mat.Er det anoreksi,ikke tvangsfor henne,men unngaa f.eks at hun kommer seg paa do for aa kaste opp.Ingen fysisk hindring,men vaer i naerheten.Ikke la deg merkes av at hun spiser lite,det er mulig hun vil spise mer dersom du virker som om du IKKE lar deg skremme av at hun spiser lite.Nok en gang,det handler ikke om vekt,men om kontroll og overtak.Haaper du forstaar hva jeg mener.Lykke til!

Kjære deg.

Vet ikke helt hva jeg skal skrive. Har selv spiseforstyrrelse. Når det gjelder nisesen din så burde du ikke presse henne for mye når det gjelder maten, men så burde du stille noen krav også. Hvis du skjønner? Det er innvikla. Og alle med SF er jo forskjellige.... Jo mer mamma presser meg til å spise, jo vanskeligere blir det å spise. Du kan jo prøve å snakke med henne om hvordan mat hun liker, hva hun kunne tenke seg å spise. Det finnes jo mange kalorifattige ting, som salater... Salat er jo både godt og sundt...

For hun er nok ganske tynn siden hun bare veier 30kg. Og du har jo på en måte et visst ansvar for henne når hun er hos deg. Så du kan jo ikke la henne sulte seg videre, hvis du skjønner?

Prøv å vær åpen, vis henne at du er der for henne hvis hun trenger det. Gi henne litt rom, men samtidig still litt krav, gi henne litt ansvar feks.

En slags hårfin balanse. sukk

men lykke til!

stor klem fra

vel som det allerede er sagt: ha noen krav, men ikke press..

å bli presset til å spise gir en mindre lyst, og heller bare virke avslappet ved måltidene, for det er ekkelt å sitte å spise når folk rundt en vet at det er noe en syns er vanskelig..

vær der for henne..prøv å få henne til å forstå at hvis det er noe så kan hun stole på deg..(viktig...)

men det som er også viktig..vær deg selv..vær slik du pleier når du omgås med andre..bare litt mer forsiktig når det gjelder maten..

kan kanskje kalle det: frihet under ansvar?

hvis hun spiser noe pr dag så maser ikke andre mer om maten?

vet ikke om dette var noe til råd men..lykke til iallefall..

klemmer ifra

Laila Sundgot Schneider, Lege

Kjære cherio! Tror det er viktig at du er åpen overfor din niese. Fortell henne at du vet at hun sliter/lider og at du er bekymret for henne. Vær en god støttende tante så godt du kan. Prøv å få til noen avtaler som dere blir enige om i fellesskap som f.eks når måltidene skal finne sted, hvor mange, hvem som skal være til stede under måltidene, kontroll etter måltidet i forhold til toalettbesøk med brekninger og evt. misbruk av avføringstbl./vanndrivende, hva slags mat hun liker, helst vil ha- ja listen kan bli lang. Tror det er viktig at du prøver så godt du kan å være den tanten som du har vært for henne tidligere. Vis at du bryr deg om hele din niese og at ikke alt bare fokuseres på og rundt spiseforstyrrelsen. La henne komme til deg dersom hun ønsker det og søk heller videre hjelp hos foreldre eller fagpersoner dersom det skulle bli vanskligere enn det du føler at du klarer å håndtere. Din niese både gruer og gleder nok å komme og er selvsagt spent hva du som tante vil "plage" henne med. Mange som lider av en sf har selv vanskelig for å forstå, skjønne, innse at de har en spiseforstyrrelse som selvsagt kan gjøre din tilnærming ennå litt mer vanskelig dersom din niese er avvisende, ikke vil innse at hun og familien har et problem. Du og din niese ønskes en riktig fin felles ferie!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...