Gå til innhold

Psykolog, psykiater eller psykiatrisk sykepleier

Anbefalte innlegg

Har nå kommet i gang med behandling gjennom DPS. Jeg fikk "utdelt" en behandler som er psykiatrisk sykepleier. Av en eller annen grunn er jeg skeptisk til å starte i behandling med en psyk. sykepleier, hadde følt meg "tryggere" med en psykolog, rent faglig sett.

1. Hvem er det som bestemmer om en pasient skal få hjelp av en psykolog, psykiater eller psykiatrisk sykepleier?

2. Kan en kreve å få behandling av en psykolog/psykiater selv?

3. Er det vanlig at en psykiatrisk sykepleier har ansvar for all samtalebehandling alene?

4. Hvilken utdanning har en psykiatrisk sykepleier, innen psykiatrien?

Fortsetter under...

1. er ikke det et felles team på DPS da, som ut fra henvisning vurderer hvem som har behov for hva..

2. Man kan vel kreve behandling av psykolog/psykiater, men da må du sikkert påberegne ganske lange ventelister..evt. at du må søke privat..

3. Er det vanlig at en psykiatrisk sykepleier har ansvar for all samtalebehandling alene?

Ja, det tror jeg, men de har ikke ansvar for medisineringa. Det har legene/psykiatrene osv.

4. Hvilken utdanning har en psykiatrisk sykepleier, innen psykiatrien? Aner ikke, men det trenger ikke være noen nederlag å komme til en psyk.sykepleier. Jeg har gått til en i to år.

Gjest Megan the star

3. Nei, det er ikke vanlig...

4. Videreutdanning i psykiatri

Tror det kan være vanlig at psykiatrisk sykepleier har samtaletimer alene. Tenker at det ikke bestanding er utdannelsen som teller. Men engasjement og kjemi med terapauten også.

Gjest Jente31

Det kommer kansje an på hva du trenger behandling for, uten at jeg tør å påstå det. Håper nhd vil svare deg på spm.

Det jeg iallefall vet sikkert, er at en psyk.sykepleier har sykepleierutdannelse med videreutdanning til psyk.sykpl. men hvor lenge den er på vet jeg ikke.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...