charlotteberg Skrevet 25. juni 2001 Del Skrevet 25. juni 2001 Hei jeg har et par ting jeg lurer litt på. Jeg synes det litt for bagatellmessig (og litt flaut...)å oppsøke lege angående dette (og legeskrekken kan jeg nok heller ikke legge skjul på...), men jeg håper jeg kan få litt hjelp her uansett. 1. For snart to uker siden ble jeg felt ganske stygt på fotballtrening, og jeg tok for fallet med handa. Jeg hadde skrekkelig vondt i håndleddet resten av dagen, men heldigvis var smertene over neste dag. Et par dager senere sparket jeg kamp, og det samme gjentok seg. Jeg ble stygt felt (denne gangen resulterte det nå i hvert fall i et straffespar...), og nok en gang så tok jeg for fallet med den samme handa. Etter det så har håndleddet mitt vært vondt (og jeg har blitt litt redd for nok en gang å måtte ta for et fall med den samme hand...). Det er ikke noe hevelse, bare vondt. Spesielt når jeg bøyer handa opp og ned, og hvis jeg bruker noe kraft med handa. Det knepper også litt. Siden dette nå enda ikke har gått over så lurer jeg på hva jeg skal gjøre med det (foruten å begynne å falle på den andre handa... Har du/dere noen råd om hvordan dette kan bli bra igjen? 2. Jeg så et innlegg hvor dr. Anker svarte bla. som følger ”Hvis kroppsveksten blir for lav, blir menstruasjonen ofte uregelmessig og den kan etterhvert opphøre. Da vil skjelettet gradvis svekkes...” Da skvatt jeg litt…mye! Jeg mener selv at jeg ikke har noen spiseforstyrrelse, men jeg har vel aldri vært spesielt flink med mat, og etter å ha lest dette innlegge så antar jeg at jeg veier for lite. Jeg er 20 år gammel, veier 49-50 kg, og er 163cm høy. Problemet mitt er at jeg har menstruasjon bare 2-3 ganger i året (max!). Jeg har bestandig visst at dette ikke er helt riktig, men tanken på å ha menstruasjonen hver eneste måned har ikke akkurat fristet. Jeg har aldri hatt regelmessig menstruasjon. Jeg vet også at trening kan ha noe å si angående menstruasjonen, men jeg trener ikke mer enn 3-4 ganger i uken, så jeg vil ikke tro at det kan ha så mye med dette å gjøre. Hva er sjansene for at menstruasjonen eventuelt vil opphøre helt? Hva er det som skjer dersom skjelettet svekkes? Hva kan jeg gjøre med dette? Finnes det en liten mulighet for at dette kanskje er normalt, bare litt uvanlig? Jeg har egentlig aldri brydd meg så mye om dette, men jeg ble plutselig litt redd når jeg leste hva dr. Anker skrev. Håper på svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30470-2-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-h%C3%A5ndleddmenstruasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 25. juni 2001 Del Skrevet 25. juni 2001 1. Det høres ut som en forstuvning som vil kunne bli bedre av seg selv. Du kan kanskje bruke et støttebind i utsatte situasjoner. Dersom plagene vedvarer bør du kanskje søke lege. 2. Mange jenter er i din situasjon. Sjeldne menstruasjoner er ofte et uttrykk for sjeldne eggløsninger og kan skape litt problem når du ønsker å bli gravid. Inntil da er det neppe nødvendig å gjøre så mye med det.Det høres ikke ut som du har spiseforstyrrelser eller overtrening som årsak til de sjaldne menstruasjonene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30470-2-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-h%C3%A5ndleddmenstruasjon/#findComment-121477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.