Gå til innhold

Selvmord

Gjest mor til datter som tenker på selvmord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Risikofaktor for selvmord

Einar Kringlen peker på at depresjon er den viktigste risikofaktor for selvmord:

- Når depresjonen er dyp og når pasienten forteller åpent om selvmordstanker, er det virkelig fare på ferde og innleggelse i sykehus kan bli nødvendig for å beskytte pasienten.

Dette leste jeg i et innlegg i helsenytt på nettet.

Jeg har tidligere alltid hørt det motsatte jeg, at hvis noen forteller om selvmordstanker så er det ikke noe fare for at det skjer.

Stemmer dette som står i innlegget? Noen synspunkter.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ikke korrekt at "de som snakker om det, gjør det ikke".

Skrevet

Det er ikke korrekt at "de som snakker om det, gjør det ikke".

Ok, da stemmer det som jeg leste i Helsenytt da. Forresten, takk for svar.

Det virker som datteren min er blitt veldig deprimert. Og hun sier til meg at hun tenker svært svært mye på selvmord. Sier hun ønsker å dø. (det er jeg som har skrevet innlegget datter med depresjon?) Tanken på selvmord har kommet bare mer og mer de siste to-tre ukene sier hun. Men det er i grunn først nå siste 2 ukene at jeg har merket at det har vært så ille med henne, dessverre. Bebreider meg selv veldig for dette.

Vi har heldigvis time hos fastlegen til mandag.

Men hva kan vi forvente av tiltak fra legen og helsevesenet nå? Min datter er snart 18 år.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ok, da stemmer det som jeg leste i Helsenytt da. Forresten, takk for svar.

Det virker som datteren min er blitt veldig deprimert. Og hun sier til meg at hun tenker svært svært mye på selvmord. Sier hun ønsker å dø. (det er jeg som har skrevet innlegget datter med depresjon?) Tanken på selvmord har kommet bare mer og mer de siste to-tre ukene sier hun. Men det er i grunn først nå siste 2 ukene at jeg har merket at det har vært så ille med henne, dessverre. Bebreider meg selv veldig for dette.

Vi har heldigvis time hos fastlegen til mandag.

Men hva kan vi forvente av tiltak fra legen og helsevesenet nå? Min datter er snart 18 år.

Et mulig tiltak er innleggelse i psyk avdeling. Et annet er henvisning til en psykiatrisk poliklinikk/DPS.

Pass på at hun henvises til voksenpsykiatrien.

Skrevet

Et mulig tiltak er innleggelse i psyk avdeling. Et annet er henvisning til en psykiatrisk poliklinikk/DPS.

Pass på at hun henvises til voksenpsykiatrien.

Ok, tusen takk for svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...