Gå til innhold

sosial panikkangst

Anbefalte innlegg

Gjest Live322
Skrevet

heisann, har lest igjennom mange av innleggene her(godt å vite at man ikke er alene. sliter med dette med panikk angst selv, men i sosiale sammenhenger. er en jente på 23 år og er egentlig en kjempe utadvent person men denne angsten overskygger , særlig hvis det er noe jeg skal fremføre eller gjøre i sosiale sammenhenger, siden angsten blir så sterk så har jeg ingen annen mulighet enn å bare unngå situasjonene det begynner med kraftige skjelvinger i hender, armer, og til og med hodet, hjertet banker så fort at du kan se det beveger seg gjennom genseren, bena skjelver , ja faktisk hele kroppen, siden jeg bare får det når det er mange folk til stede er det vanskelig å øve på å takle situasjonen. dette har skjedd alt for mange ganger til at jeg orker å utsettemeg for dette igjen, hvis jeg vet at jeg må være med på noe jeg gruer meg til blir jeg deprimert flere måneder i forveien, jeg stortrives på jobben men angsten ødelegger på den fronten og. er helt frisk ellers og er ;egentlig, ikke redd for sånne situasjoner, det bare kommer.lurer på hva dette kommer av og hvordan jeg kan bli kvitt dette før det tar over hele livet mitt...

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du beskriver lidelsen soom heter sosial fobi.

Den behandles best med kognitiv psykoterapi og evt medisiner av typen SSRI.

Gjest tropådegselvdetteklarerdu
Skrevet

Beste behandling av alle typer fobier er tilnærmingsprinsippet, en blir ikke frisk av å unngå det en frykter, da blir angsten bare verre og verre. Men en må begynne i det små. Skriv en liste over ting du ikke tør å gjøre pga angsten. Så gir du de ulike tingene poeng etter hvor skummelt de er, 10 - da er det dritskummelt, 1, så er det litt skummelt. Så skal du bite i det sure eplet. Det som er viktig når en skal gjøre ting en frykter er å slappe av. Kanskje det kunne vært lurt å begynt med meditasjon?

Pust med magen, slapp helt av. Et triks er å late som om du står utenfor deg selv, den personen som gjør dette er en annen... i starten. Da blir det ikke så skummelt.

Tenk med deg selv, shit au om jeg dummer meg ut, de glemmer sikkert like fort.

Så gjør du dette. Kanskje opplever du at det ikke var så ille som du trodde. Hver gang du klarer å gjennomføre en skummel ting, det kan f.eks. å være å ringe et offentlig kontor. Selv hater jeg å ringe slike telefoner, men gjør det likevel. tenk at den du ringer ser deg jo ikke likevel... Bare tenk, jeg skal klare det, jeg skal klare det.

Klarer du å gjennomføre dette, skal du gi deg selv kreditt. Skryt til deg selv og si flere ganger, nå var du flink! Nå er jeg stolt av deg!!!

ros deg selv hver gang du klarer ting du egentlig ikke tør. Etterhvert vil dette styrke deg og selvtilliten din, slik at det blir mindre og mindre skummelt.

Jeg er litt skeptisk til å medisinere seg mot alt mulig, en blir jo avhengig av medisinene og tror kanskje at en ikke klarer å fungere uten. Så jeg vil råde deg til å prøve å takle angsten uten medisiner først. Hypnose kan kanskje være noe å prøve og?

Lykke til i alle fall. Ha tro på deg selv, du kan mer enn du tror.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...