Gjest (Anonymous) Skrevet 25. juni 2001 Del Skrevet 25. juni 2001 Leste i VG i dag at en person døde p.g.a p pille bruk. Jeg har snakket med lege om dette før og vurdert å bruke det. De har alltid sagt at dette ikke er farlig. Jeg har likevel alltid hatt en følelse av at dette ikke er helt ufarlig og bruker spiral. Jeg hører stadig vekk om noen som får blodpropp p.g.a dette. Er det helt ufarlig eller kan enkelte reagere på p piller så alvorlig? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30502-farlig-med-p-piller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 25. juni 2001 Del Skrevet 25. juni 2001 Etter det jeg forsto, var det en 16 år gammel jente som døde av blodpropp til lungene etter å ha hatt symptomer på årebetennelse i leggen noen dager. I avisa sto det at hun døde etter p-pillebruk. Men kan vi vite helt sikkert at de var årsaken? En av de tristeste opplevelsene jeg har hatt som lege, var da en 24 år gammel mann døde i hjemmet sitt med nesten akkurat samme sykehistorie og symptomer. Han brukte ikke p-piller. Det er svært sjelden at unge mennesker får blodpropp og dør av det, men det skjer. Flere titusen unge kvinner i Norge bruker p-piller daglig uten å få blodpropp. Men dersom man ser på mange sykdomstilfelle sammen, ser man at de som bruker p-piller har noe økt fare for å få blodpropp. Risikoøkningen er ikke stor. Jeg har lett etter eksakte tall uten å finne det, men p-pillen øker kanskje faren for blodpropp med 3-4 ganger. Det vil si at blodpropp oppstår hos 1 av 10000 som ikke bruker p-piller, men hos 3 av 10000 som bruker dem. Dette gjelder alle former for blodpropp, også de ikke-dødelige. Men en risikoøkning på 3-4 ganger betyr mer dersom risikoen i utgangspunktet er økt. Det finnes en del feil i koagulasjonssystemene som går i familier. Derfor bør man ikke bruke p-piller dersom det er noen i nær familie som har hatt blodpropp. Man bør ikke bruke p-pille dersom man har hatt blodpropp selv. Faren for blodpropp øker med alderen og den er høyere hos kvinner som røyker. Vi anbefaler derfor ikke p-pille til røykende kvinner over 35 år. Man må ikke glemme at svangerskap øker faren for blodpropp. Den økte risikoen ved svangerskap er betydelig høyere enn risikoen ved å bruke p-piller. Risikoen er så mye større at det er betydelig farligere å ha regelmessig sex uten p-piller eller andre prevensjonsmåter, enn det er å bruke p-piller. Men blodpropper er heldigvis så sjeldne hos unge friske kvinner at vi ser det svært sjelden hos gravide også. Vi lar ikke frykten for blodpropp hindre oss i å få barn når vi ønsker det. Jeg mener at denne frykten heller ikke skal hindre unge friske kvinner i å bruke p-piller dersom de ønsker det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30502-farlig-med-p-piller/#findComment-121480 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.