Gå til innhold

Hvilke krav bør man stille til en behandler?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I dette tilfellet blir du nok ikke bedre av å fortsette.

Jeg anbefaler at du skifter behandler.

Så man kan fortsatt ha nytte av samtaleterapi selv om det ikke har hjulpet meg så mye tidligere? Er det kjemien som er det viktigste i et behandlingsforhold eller terapiformen eller begge deler? Ved personlighetsforstyrrelser har jeg fått råd fra deg om kognitiv terapi, men det er vanskelig å tak i. Skal jeg da ta til takke med en tilfeldig terapeut? Burde jeg gå til en psykolog eller psykiater?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Så man kan fortsatt ha nytte av samtaleterapi selv om det ikke har hjulpet meg så mye tidligere? Er det kjemien som er det viktigste i et behandlingsforhold eller terapiformen eller begge deler? Ved personlighetsforstyrrelser har jeg fått råd fra deg om kognitiv terapi, men det er vanskelig å tak i. Skal jeg da ta til takke med en tilfeldig terapeut? Burde jeg gå til en psykolog eller psykiater?

Relasjonen er viktig, men hjelper ikke om "terapien" bare blir ustrukturert prat.

Korrekt tilnærming hjelper også dårlig om relasjonen ikke er god.

Jeg er skeptisk til terapeuter som bare lar folk gå i årevis uten evaluering, stuktur og fokus.

Jeg anbefaler at du venter til du får tak i en kompetent kognitiv terapeut. Ellers kan det lett bli "more of the same", og det har jo vist seg å ikke virke.

Relasjonen er viktig, men hjelper ikke om "terapien" bare blir ustrukturert prat.

Korrekt tilnærming hjelper også dårlig om relasjonen ikke er god.

Jeg er skeptisk til terapeuter som bare lar folk gå i årevis uten evaluering, stuktur og fokus.

Jeg anbefaler at du venter til du får tak i en kompetent kognitiv terapeut. Ellers kan det lett bli "more of the same", og det har jo vist seg å ikke virke.

Hvor får jeg tak i en kompetent kognitiv terapeut? Jeg har ikke råd til å betale dem uten driftsavtale.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...