Gå til innhold

Psykisk syk og foreldre

Anbefalte innlegg

Gjest R_Fiona
Skrevet

Jeg har flere ganger lest her inne at det blir hevdet at psykiske plager ikke kan bli brukt i mot oss pasienter feks i barnefordelingssaker eller omsorgstvister.

Dette forstår jeg ikke. Hvis den psykiske sykdommen en foreldre har gjør dem uskikket til å ta vare på barnet/barna er det jo netopp det som skjer.

Jeg kjenner noen som er mitt opp i dette nå, og kjemper for å for å få beholde barnet sitt. De hevder iallfall at det er sykdommen de har som blir lagt til grunn for at det foreligger et vedtak som fratar dem barnet.

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Min eksmann var så syk en periode at jeg krevde bekreftelse fra fagfolk på at det var fornuftig av meg å overlate omsorgen til ham.

I tillegg kontaktet jeg barnevernet og advokat.

En slik bekreftelse kom aldri, og derfor har jeg kun tillatt besøk, og samvær noen timer på dagtid.

Er foreldrene så syke at det kun får negative konsekvenser for barna, er jeg glad for at barnevernet griper inn.

Gjest D*lilith
Skrevet

På modum sa de til meg at hadde jeg vært alene med barna,hadde ikke det gått,heldigvis så har jeg en samboer.

Så jeg tror psykisk sykdom kan bli brukt mot en.

Gjest Kniv I Hjertet
Skrevet

Vi står oppi en sak hvor jeg som bipolar og han som adhd`er "ikke er skikket" hver for oss til å være foreldre for barnet.

Sammen går det greit nok.

Så jeg mener at selvfølgelig trår barnevern og myndighetene inn der det er nødvendig... selv om det er psykisk syke det er snakk om...

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Vi står oppi en sak hvor jeg som bipolar og han som adhd`er "ikke er skikket" hver for oss til å være foreldre for barnet.

Sammen går det greit nok.

Så jeg mener at selvfølgelig trår barnevern og myndighetene inn der det er nødvendig... selv om det er psykisk syke det er snakk om...

Blir trist på dine vegne, men blir imponert over den modenheten du utviser..

Gjest Kniv I Hjertet
Skrevet

Blir trist på dine vegne, men blir imponert over den modenheten du utviser..

Takk..det er ikke lett å stå oppi det da..

Skal kanskje flytte fra barnefar og vet da ikke hva som skjer.. Barnevernet er med på anbefalingen om flytting da.

Gjest Trøndertøusa
Skrevet

Takk..det er ikke lett å stå oppi det da..

Skal kanskje flytte fra barnefar og vet da ikke hva som skjer.. Barnevernet er med på anbefalingen om flytting da.

Skjønner at dette må være hardt for deg. Hvor hardt kan ingen forstå, uten å ha stått oppi det. Håper du får god hjelp og støtte av barnevernet, de er ikke bare et stort monster som tar barn(om man skal tro på mediene), men også en ressurs som kan være en god hjelp i en vanskelig tid.

Ønsker deg lykke til, stå på og kjemp. Tenk fortsatt på det beste for dine barn.

Skrevet

Barnevernet skal vurdere konkret hvordan omsorgssituasjonen er for barn det er meldt bekyrmring for. Dersom foreldres sykdom innvirker på omsorgsevne, så vil dette kunne medføre at det må settes inn ulike former for tiltak for å kompensere .

Sykdom er i de fleste tilfeller uforskyldt, men konsekvensene kan allikevel bli at barnevernet vedtar ting den syke ikke hadde ønsket. Ikke for å straffe foreldre, men for å ivareta barn.

I de aller fleste tilfeller vil sykdom hos mor eller far ikke gjøre dem uskikket til å ha omsorgen for sine barn, men derimot kan det ofte være nødvendig med ulike former for støttetiltak. Flere steder har de nå opprettet gruppeopplegg beregnet for barn som har foreldre med psykisk sykdom.

Gjest R_Fiona
Skrevet

Takk til dere som har svart meg. Dette er jo veldig sensitive ting.

Selv har jeg slitt mye med redsel for barna mine fordi jeg var/er psykisk syk selv om jeg ikke har noen tung diagnose.

Mine problemer et angst og i perioder med mye angst, depresjon.

Jeg antar mye at min frykt har vært ubegrunnet, men har vel følt at jeg har blitt litt dømt av omgivelsene fordi jeg var i pskyiatrien.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...