Gå til innhold

Unngå kokosolje/jordnøttolje i allergifamilie?

Anbefalte innlegg

Gjest Froska

Sønnen min er 2 mnd og får d-vitamindråper (fra Sanasol) i stedet for tran. Dråpene inneholder kokosolje og jornøttolje. Skal han unngå dette når vi har sterke allergier i min familie (nøtteallergi og fiskeallergi)? Kan også opplyse om at mens jeg ammer ham, holder jeg meg unna nøtter men spiser fisk (har selv ikke problemer med disse matvarene). Er det OK?

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Froska

Det er forsvinnende lite protein som finnes i jordnøttolje og kokosolje og det er proteiner man blir allergisk for. De mengdene protein fra nøtter barnet får i seg via Sanasol er så forsvinnende lite at det ikke har noen betydning for utvikling av allergi. Det er imidlertid vist at barn av mødre som spiser mye (mer enn 2 ganger i uken)nøtter/ peanøtter mens de ammer har større sjanse for å utvikle allergi mot nøtter peanøtter. Jeg synes du gjør det helt riktig ved å unngå nøtter. Fisk kan og bør du spise.

• 6 måneder senere...
Gjest rådløs mor

Har en sønn på 2 år som har allergi mot melk, egg og hund. i tillegg har han atopisk eksem og astma ved forkjølelese. Nylig ble det også oppdaget nøtteallergi.

Jeg har lest masse info om dette, og fått råd av legen, men alt er så forskjellig. Så vi sitter igjen ganske forvirret.

Han er veldig allegisk, reagerer med kraftig elveblest bare ved kontakt, så vi tør ikke tenke hva som kan skje dersom han skulle klare å få i seg store menger av noe han ikke tåler. Når elveblæsten bryter ut får han en voldsom kløe, kan dere anbefale noe som kan smøres på. (kanskje noe kaldt og kjølende, kan aloe vera være noe?) Vi har phenamin til akutt hjelp her hjemme. Legen sier at dette er kløestillende. det er det jo sikkert og, men det tar jo litt tid.

Kan jeg bruke miksturen hver gang han får et av sine kløanfall.

Vi prøver å bade ham i oljebad hver kveld for å holde huden så myk som mulig. Har prøvd div oljer deriblant balenum hermal som jeg så dere anbefalte. Vi synes ikke den var noe særlig, er mest fornøyd med apotekets badeolje.

Eksemet var veldig fint en periode, men så blusset det opp på høsten. Spesielt på hendene. Har fått Mildison av legen, denne tar det på et par dager, men det vender stadig tilbake. For et par uker siden, fikk han et såkalt virus i eksemet. Kviselignende væskende blemmer. Fikk da en fet sårsalve, Fucidin 2%, den tok det på 1-2 uker. Etterpå leste jeg at de ikke skal oljebades i denne perioden, stemmer det?

Med en gang jeg ser antydning til stor sprekkdannelser bruker jeg Fucidin, er dette ok?

Går det an å få tak i noe saltvannsprodukter i form av oljer eller kremer? Har hørt om produkter fra Dødehavet som skal være helt fantastiske, men finner ikke ut mer om det.

Det jeg er mest bekymret for er om han får et variert og næringsrikt kosthold. Barnelegen sa det var unødvendig med ernæringsfysiolog så lenge gutten vokser og har det bra.

Håper dere kan gi meg noen gode råd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...