Gå til innhold

Kan barnevernet hjelpe økonomisk?

Anbefalte innlegg

Gjest Jente31

Kan barnevernet bidra med økonomisk hjelp til leie av en større leilighet for barna og meg, dvs slik at de får ett rom hver? I tillegg til at barnevernet gir uttrykk for at vi skal bo nærmere barnas venner, gir de også uttrykk for at vi bør ha ett soverom til.

Jeg har vært på utkikk en god stund, men det er vanskelig da det fort rives bort i tilllegg til at pris har mye å si.

Nå har jeg imidlertid _kansje_ fått napp som fyller begge disse behovene, og jeg må gi svar i morgen, men jeg har ikke kommet så langt som å diskutere det med økonomi med b.v. Det vil koste meg 3000,- mer i mnd.

Noen som har peiling/erfaring om det kan være en mulighet? Jeg skjønner om så skjønt at ingen her kan vite om jeg kan får en slik støtte eller ikke - men poenget er; finnes muligheten?

Takk for evnt svar :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305447-kan-barnevernet-hjelpe-%C3%B8konomisk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest papez

Hei jente31,

Kanskje dette vil være til hjelp (sakset fra linken under):

Å få hjelp av barnevernet:

Ca 35.000 barn i Norge får hjelp av barnevernet i hjemmet. Det kan bety at de får økonomisk hjelp, der hvor foreldrenes inntekt ikke strekker til. Det kan være hjelp med avlastning, der foreldrene f.eks. er syke. Barna kan ha foreldre som sliter med psykiske problemer, eller rus. Det kan også være barna eller de unge selv som sliter med rus, sykdom, skolen og i forhold til å få venner. Foreldrene kan i slike tilfeller trenge hjelp til å gi barna sine den tilstrekkelige støtten de trenger.

http://www.barneombudet.no/cgi-bin/barneombudet/imaker?id=18843

Lykke til! :-)

Gjest Jente31

Hei jente31,

Kanskje dette vil være til hjelp (sakset fra linken under):

Å få hjelp av barnevernet:

Ca 35.000 barn i Norge får hjelp av barnevernet i hjemmet. Det kan bety at de får økonomisk hjelp, der hvor foreldrenes inntekt ikke strekker til. Det kan være hjelp med avlastning, der foreldrene f.eks. er syke. Barna kan ha foreldre som sliter med psykiske problemer, eller rus. Det kan også være barna eller de unge selv som sliter med rus, sykdom, skolen og i forhold til å få venner. Foreldrene kan i slike tilfeller trenge hjelp til å gi barna sine den tilstrekkelige støtten de trenger.

http://www.barneombudet.no/cgi-bin/barneombudet/imaker?id=18843

Lykke til! :-)

Tusen takk for nyttig svar fra dere begge. Det ble desverre ingen leilighet på meg, men får bare henge på videre :-)

Bostøtte fra Husbanken kanskje?

http://www.husbanken.no/Venstremeny/Bostotte/Bostotte.aspx

Hilsen

Før i verden tror jeg bostøtten fungerte på samme måte som sosialhjelp; Du må være bunnskrapt hele tiden.

Får du igen på skatten, arver penger, sparer penger eller på anne måte får tilgang til penger vil bostøtten/sosialhjelpen reduseres/bortfalle til det hele er spist opp.

mvh

Gjest mandolina

Før i verden tror jeg bostøtten fungerte på samme måte som sosialhjelp; Du må være bunnskrapt hele tiden.

Får du igen på skatten, arver penger, sparer penger eller på anne måte får tilgang til penger vil bostøtten/sosialhjelpen reduseres/bortfalle til det hele er spist opp.

mvh

Bostøtte og sosialhjelp er to forekjellige ting.

Hilsen

Annonse

Tusen takk for nyttig svar fra dere begge. Det ble desverre ingen leilighet på meg, men får bare henge på videre :-)

Lykke til med videre boligjakt. Håper dere finner noe riktig bra til en god pris.

Du planlegger sikkert å ta dette opp med barnevernet før neste gode prospekt dukker opp.

mvh

Bostøtte og sosialhjelp er to forekjellige ting.

Hilsen

Jeg vet at det er to forskjellige ting. Men jeg tror det går inn under lignende regelverk.

Husker i hvert fall en sak om noen som bodde i kommunale omsorgsboliger e.l. med så skyhøy husleie at de var avhengige av bostøtte. Det var klin umulig for dem å øke inntekten / kapitalen fordi alt gikk til fradrag i bostøtten.

Men dette er noen år siden.

mvh

Gjest mandolina

Jeg vet at det er to forskjellige ting. Men jeg tror det går inn under lignende regelverk.

Husker i hvert fall en sak om noen som bodde i kommunale omsorgsboliger e.l. med så skyhøy husleie at de var avhengige av bostøtte. Det var klin umulig for dem å øke inntekten / kapitalen fordi alt gikk til fradrag i bostøtten.

mvh

Bostøtte er jo for å hjelpe de svakeste stilte, og øker deres inntekt så er de jo ikke så svake stilte mere.

mvh

Bostøtteordningen er organisert slik at hvis inntekten din kommer over et visst nivå, så har du ikke rett på bostøtte, helt uavhengig av hvor høye boutgifter du har. Du må både ha høye boutgifter og ikke altfor høy inntekt for å kunne få bostøtte.

tror

Bostøtte er jo for å hjelpe de svakeste stilte, og øker deres inntekt så er de jo ikke så svake stilte mere.

Om f.eks. en psykisk utviklingshemmet arver 70.000,- kroner. Da vil bostøtten reduseres over tid med til sammen 70.000,- kroner. Ergo får ikke vedkommende glede av en eneste krone.

Jeg synes det er helt hull i hodet å ha folk på ulike former for livslang økonomisk støtte som fratar dem enhver økonomisk handlefrihet. Hvordan ville du likt å ikke kunne ha 5000,- kroner i banken en gang uten at din inntekt ble redusert tilsvarende.

Mange er i en situasjon der den minste økning av inntekten ikke vil gjøre annet enn å påføre dem et tilsvarende fradrag på en annen del av inntekten.

Dette gjør terskelen for å snu en vanskelig økonomisk trend svært høy.

Vi burde ha systemer som gir alle muligheter til å forbedre sin økonomisk situasjon. Også de som 500,- kroner i mnd. vil utgjøre en kjempeforskjell for.

Uansett bør man sette seg inn i regelverket nøye og tenke over hvilke begrensninger det gir for inntekten. Klarer man å skaffe et bosted der man selv klarer å betjene utgiftene, har man en langt større frihet.

mvh

Bostøtteordningen er organisert slik at hvis inntekten din kommer over et visst nivå, så har du ikke rett på bostøtte, helt uavhengig av hvor høye boutgifter du har. Du må både ha høye boutgifter og ikke altfor høy inntekt for å kunne få bostøtte.

tror

Så om man har en høy husleie vil man i realiteten kunne gå ned i total inntekt ved å gå opp i lønn?

mvh

Gjest mandolina

Om f.eks. en psykisk utviklingshemmet arver 70.000,- kroner. Da vil bostøtten reduseres over tid med til sammen 70.000,- kroner. Ergo får ikke vedkommende glede av en eneste krone.

Jeg synes det er helt hull i hodet å ha folk på ulike former for livslang økonomisk støtte som fratar dem enhver økonomisk handlefrihet. Hvordan ville du likt å ikke kunne ha 5000,- kroner i banken en gang uten at din inntekt ble redusert tilsvarende.

Mange er i en situasjon der den minste økning av inntekten ikke vil gjøre annet enn å påføre dem et tilsvarende fradrag på en annen del av inntekten.

Vi burde ha systemer som gir alle muligheter til å forbedre sin økonomisk situasjon. Også de som 500,- kroner i mnd. vil utgjøre en kjempeforskjell for.

Uansett bør man sette seg inn i regelverket nøye og tenke over hvilke begrensninger det gir for inntekten. Klarer man å skaffe et bosted der man selv klarer å betjene utgiftene, har man en langt større frihet.

mvh

Det har du rett i.

Mitt forslag var bare at hvis ikke barnevernet kunne hjelpe, så var muligheten for at vedkommende kunne få bostøtte tilstede.

Hilsen

Annonse

Gjest mandolina

Så om man har en høy husleie vil man i realiteten kunne gå ned i total inntekt ved å gå opp i lønn?

mvh

Ja, jeg vet faktisk om et slikt tilfelle. En minstepensjonist, som får en liten ekstra pensjon, totalt gjorde det at vedkommende ikke fikk bostøtte, men inntekten ble lavere.

Hilsen

Det har du rett i.

Mitt forslag var bare at hvis ikke barnevernet kunne hjelpe, så var muligheten for at vedkommende kunne få bostøtte tilstede.

Hilsen

Det er absolutt en mulighet som er verdt å se på.

Jeg ville bare gjøre oppmerksom på den mulige fallgruben i dette systemet. Bedre å være føre var.

mvh

Ja, jeg vet faktisk om et slikt tilfelle. En minstepensjonist, som får en liten ekstra pensjon, totalt gjorde det at vedkommende ikke fikk bostøtte, men inntekten ble lavere.

Hilsen

Så vedkommende burde nektet å motta tilleggspensjonen...

Slikt er både sykt, idiotisk og tragisk.

mvh

mvh

Jepp :-)

Eller som en jeg kjenner som nylig er blitt uføretrygdet; trygden er for stor til å få bostøtte, og muligens for liten til å beholde boligen...

Gjest Geir

Eller som en jeg kjenner som nylig er blitt uføretrygdet; trygden er for stor til å få bostøtte, og muligens for liten til å beholde boligen...

''Eller som en jeg kjenner som nylig er blitt uføretrygdet; trygden er for stor til å få bostøtte, og muligens for liten til å beholde boligen...''

Det er helt _normalt_ i Norge i dag!

"Det er typisk norsk å være god!" sa en av "arkitektene" bak det norske velferdssamfunnet!

Dessuten er Norge....:”Verdens beste land å bo i”

http://www.civita.no/tema/debatten-om-debatten/verdens-beste-land-a-bo-i

Jeg har store problemer med å forstå hvorfor ikke slike system gjøres mer fleksible og menneskevennlige.

Dessuten mener jeg det er både helsebringende og samfunnsnyttig å sørge for at også mennesker i en vanskelig økonomisk og/eller helsemessig situasjon kan påvirke sin økonomi både ved sparing og å spe på inntekten.

Sosialklienter blir økonomisk straffet for noe så fornuftig som sparing.

Mon det var bedre å øke de generelle satsene både her og der slik at folk kunne klarer seg med sin inntekt i stedet for å måtte navigere gjennom en jungel av støtteordninger.

mvh

mvh

Skal noen kroner til i formue før det går ut over bostøtten:

"Dersom husstanden har netto-

formue ifølge ligning, vil det kunne

bli lagt et formuetillegg til den

øvrige inntekten. For enpersonhus-

stander legges det til seks prosent

av nettoformue utover kr 200 000,

for flerpersonhusstander legges

det til seks prosent av samlet

nettoformue ut over kr 250 000."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...