Gå til innhold

Kan barnevernet hjelpe økonomisk?

Anbefalte innlegg

Skal noen kroner til i formue før det går ut over bostøtten:

"Dersom husstanden har netto-

formue ifølge ligning, vil det kunne

bli lagt et formuetillegg til den

øvrige inntekten. For enpersonhus-

stander legges det til seks prosent

av nettoformue utover kr 200 000,

for flerpersonhusstander legges

det til seks prosent av samlet

nettoformue ut over kr 250 000."

Eksempelet er ikke eksakt. Prinsippet er det samme.

Nå vet jeg ikke om f.eks. arv blir regnet som inntekt.

Men jeg vet at bostøtten effektivt kan kneble motagernes muligheter til å gjøre noe som helst med sin økonomiske situasjon.

mvh

Fortsetter under...

Gjest sa de til meg

Før i verden tror jeg bostøtten fungerte på samme måte som sosialhjelp; Du må være bunnskrapt hele tiden.

Får du igen på skatten, arver penger, sparer penger eller på anne måte får tilgang til penger vil bostøtten/sosialhjelpen reduseres/bortfalle til det hele er spist opp.

mvh

Jeg vet ikke. Jeg fikk akkurat en mill etter deling av bo. De står i banken. Men da jeg ringte ned på boligkontoret sa de at det foreløpig ikke spilte noen rolle, da de la ligningen fra 2006 til grunn. Slik ville det være et års tid fremover. Og jeg får fortsatt bostøtte.

Gjest Jente31

Lykke til med videre boligjakt. Håper dere finner noe riktig bra til en god pris.

Du planlegger sikkert å ta dette opp med barnevernet før neste gode prospekt dukker opp.

mvh

Ja, skal snakke med dem om det.

Men jeg har det ikke travelt, særlig ikke nå som det går mot sommer.

Jeg håper å ha større plass til vinteren.

Eksempelet er ikke eksakt. Prinsippet er det samme.

Nå vet jeg ikke om f.eks. arv blir regnet som inntekt.

Men jeg vet at bostøtten effektivt kan kneble motagernes muligheter til å gjøre noe som helst med sin økonomiske situasjon.

mvh

Jepp. I likhet med alle behovsprøvde stønader. Heldigvis er bostøtten i det minste ikke like ille som sosialstønaden i så måte.

Gjest liten løve

Før i verden tror jeg bostøtten fungerte på samme måte som sosialhjelp; Du må være bunnskrapt hele tiden.

Får du igen på skatten, arver penger, sparer penger eller på anne måte får tilgang til penger vil bostøtten/sosialhjelpen reduseres/bortfalle til det hele er spist opp.

mvh

Innteksgrensen for å motta bostøtte for enslig uten barn er 180000. Tjener man mer enn det så trenger man heller ikke bostøtte.

Vil ikke si at en som har 15000 i inntekt før skatt i måneden er "bunnskrapt".

Da har man vell en 11000-12000 i måneden etter skatt... Det er en del lavtlønnsyrker som ikke ligger noe særlig over...

Innteksgrensen for å motta bostøtte for enslig uten barn er 180000. Tjener man mer enn det så trenger man heller ikke bostøtte.

Da har man vell en 11000-12000 i måneden etter skatt... Det er en del lavtlønnsyrker som ikke ligger noe særlig over...

Noen kommer brått i en situasjon hvor trygd skal erstatte lønnsinntekt. Dermed kan det være at utgifter til å betjene lån + fellesutgifter til borettslag utgjør en så stor andel av inntekt at det blir umulig å bli boende. Særlig de som har fått midlertidig uføretrygd kan komme i vanskelige økonomiske situasjoner, da de heller ikke får redusert sitt studielån sålenge trygden ikke er varig.

Regler må ofte være firkantede for at det ikke skal bli altfor ressurskrevende å gjennomføre systemet. Det utelukker ikke at utfallet kan bli urimelig for noen få, selv om det i de aller fleste tilfeller blir ok.

Annonse

Det kommer jo an på hvor høye boutgifter man har. Avhengig av hvor man bor og hvilke behov man har, er det ikke alltid bare, bare å finne noe rimeligere.

Jeg kan ikke helt se at en som tjener 179.999,- har så mye større behov for bostøtte enn en som tjener 180.001,-.

Om du mottar f.eks. 40.000,- i året i bostøtte, vil du måtte øke din inntekt med nesten det dobbelte før økningen i inntekt ikke skal bli rent tap. Merkelig at det er så enten eller.

Det blir alt for lettvindt å si at man ikke har behov for bostøtte lengre om man tjener 180.000,- i året.

mvh

Gjest Jente31

Lykke til med videre boligjakt. Håper dere finner noe riktig bra til en god pris.

Du planlegger sikkert å ta dette opp med barnevernet før neste gode prospekt dukker opp.

mvh

Har funnet meg bolig, gjennom kjente. Rimelig ble det også, så da er ikke behovet for støtte der. Ville bare fortelle deg det :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...