Gå til innhold

Time hos psykolog..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Glimtipper

Jeg stilte det samme spørsmålet for en liten stund siden.

Du kan forvente at psykologen vil kartlegge problemene dine. Han/hun vil stille noen spørsmål, men mest av alt er det opp til deg å snakke om det du ønsker.

Psykologen snakket også med meg om strategi framover, hvilken plan han hadde for min behandling. Og også hvilke bedringer jeg kunne forvente ut i fra det utgangspunktet jeg har.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305598-time-hos-psykolog/#findComment-2482139
Del på andre sider

Gjest Trøndertøusa

Jeg stilte det samme spørsmålet for en liten stund siden.

Du kan forvente at psykologen vil kartlegge problemene dine. Han/hun vil stille noen spørsmål, men mest av alt er det opp til deg å snakke om det du ønsker.

Psykologen snakket også med meg om strategi framover, hvilken plan han hadde for min behandling. Og også hvilke bedringer jeg kunne forvente ut i fra det utgangspunktet jeg har.

Takk for svar:-) Høres jo ikke alt for skummelt ut da:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305598-time-hos-psykolog/#findComment-2482318
Del på andre sider

Du hadde kanskje første time i dag? Jeg hadde min første time sist uke, startet like godt med en dobbel time:) Vet ikke hva du sliter med men jeg hadde kommet inn i en relativt sterkt depresjon, selvbebreidelse, usosial, bare negative tanker, ingen ting som gledet meg, bare eksisterte. Timen startet med at han fylte ut en journal, litt i stikkordsform om meg, sivilstand, jobb,problem.. Etterpå måtte jeg starte å fortelle hva jeg trodde var årsaken til at jeg hadde blitt deprimert, jeg sa at det ikke var noen annen grunn en at jeg oppførte meg dumt og at jeg var særdeles lite fornøyd med med selv som hadde satt meg i den situtasjonen...:) Jeg fikk prate litt men etter en stund lurte han på hvordan oppveksten min hadde vært... Var sliten etter dobbeltime men var "høy" når jeg drog derfra. Resten av den dagen var bedre en jeg kunne huske å hatt på lenge. Var på ny time nå i ettermiddag. Det han forsøker å få meg til å se er at jeg faktisk er et særdeles godt menneske men takler ikke nære relasjoner til jenter, dette mener han ikke er min feil men måten foreldrene mine viste meg kjærlighet på jeg var barn, er ting jeg ikke har lært... Han mener at vi sammen enkelt skal klare å snu dette slik at jeg ikke alltid stikker fra jenter når det begynner å bli alvorlig... Langt svar til deg, mest om mine problem... Har du ikke hatt første time vil jeg påstå at det er noe du skal glede deg til, god følelse å få åpne seg skikkelig. Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305598-time-hos-psykolog/#findComment-2482535
Del på andre sider

Annonse

Gjest Trøndertøusa

Du hadde kanskje første time i dag? Jeg hadde min første time sist uke, startet like godt med en dobbel time:) Vet ikke hva du sliter med men jeg hadde kommet inn i en relativt sterkt depresjon, selvbebreidelse, usosial, bare negative tanker, ingen ting som gledet meg, bare eksisterte. Timen startet med at han fylte ut en journal, litt i stikkordsform om meg, sivilstand, jobb,problem.. Etterpå måtte jeg starte å fortelle hva jeg trodde var årsaken til at jeg hadde blitt deprimert, jeg sa at det ikke var noen annen grunn en at jeg oppførte meg dumt og at jeg var særdeles lite fornøyd med med selv som hadde satt meg i den situtasjonen...:) Jeg fikk prate litt men etter en stund lurte han på hvordan oppveksten min hadde vært... Var sliten etter dobbeltime men var "høy" når jeg drog derfra. Resten av den dagen var bedre en jeg kunne huske å hatt på lenge. Var på ny time nå i ettermiddag. Det han forsøker å få meg til å se er at jeg faktisk er et særdeles godt menneske men takler ikke nære relasjoner til jenter, dette mener han ikke er min feil men måten foreldrene mine viste meg kjærlighet på jeg var barn, er ting jeg ikke har lært... Han mener at vi sammen enkelt skal klare å snu dette slik at jeg ikke alltid stikker fra jenter når det begynner å bli alvorlig... Langt svar til deg, mest om mine problem... Har du ikke hatt første time vil jeg påstå at det er noe du skal glede deg til, god følelse å få åpne seg skikkelig. Lykke til

Heisann:-)

Godt å høre at det ikke er verken nifst eller skummelt:-)

Har ikke time før i slutten av uken.

Trenger også¨å få rensket bort noen gamle "spøkelser" etc for å få, forhåpentlig vis, bukt med gjentagende depresjoner og mye angst og fobier. Vel optimistiskt kanskje, å skrive "få bukt med", men i alle fall at det skal bli enklere å leve med meg selv.

Ønsker deg lykke til med videre "arbeid" for en bedre fremtid:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305598-time-hos-psykolog/#findComment-2482789
Del på andre sider

Heisann:-)

Godt å høre at det ikke er verken nifst eller skummelt:-)

Har ikke time før i slutten av uken.

Trenger også¨å få rensket bort noen gamle "spøkelser" etc for å få, forhåpentlig vis, bukt med gjentagende depresjoner og mye angst og fobier. Vel optimistiskt kanskje, å skrive "få bukt med", men i alle fall at det skal bli enklere å leve med meg selv.

Ønsker deg lykke til med videre "arbeid" for en bedre fremtid:-)

Tror ikke du er for optimistisk jeg, vi mennesker er sterke og i stand til å klare veldig mye:) Ser på meg selv, har sletet

med depresjon over mange år, dårlig selvbilde. Jeg har dei siste åra isolert meg +++. Ingen som har oppdaget annet enn at jeg drikker meg ganske så full når jeg drikker... Har god jobb, daglig leder, hus, hytte og BMW. Jenter får jeg alltid tak i, seriøse, skikkelig, søte jenter. Etter en stund trekker jeg meg fra forholdet, angrer etterpå og bebreider meg selv. Det som psykologen nå er i ferd med å klare er at han har gått inn på årsaken til selvbilde mitt, pratet om dette og bygger meg liksom opp. Får meg til å se alle de gode egenskapene jeg har:) En ting tror jeg du må være innstilt på og det er at du absolutt må ville dette selv, ingenting kommer gratis og du blir sliten (jeg blir ihvertfall det av åpne meg skikkelig opp, for første gang i livet mitt). Synes du skal glede deg til å komme i gang jeg, ta en dag om gangen og regne med at det vil ta litt tid men at det vil bli bra. Lykke til og godklem:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305598-time-hos-psykolog/#findComment-2482798
Del på andre sider

Gjest Trøndertøusa

Tror ikke du er for optimistisk jeg, vi mennesker er sterke og i stand til å klare veldig mye:) Ser på meg selv, har sletet

med depresjon over mange år, dårlig selvbilde. Jeg har dei siste åra isolert meg +++. Ingen som har oppdaget annet enn at jeg drikker meg ganske så full når jeg drikker... Har god jobb, daglig leder, hus, hytte og BMW. Jenter får jeg alltid tak i, seriøse, skikkelig, søte jenter. Etter en stund trekker jeg meg fra forholdet, angrer etterpå og bebreider meg selv. Det som psykologen nå er i ferd med å klare er at han har gått inn på årsaken til selvbilde mitt, pratet om dette og bygger meg liksom opp. Får meg til å se alle de gode egenskapene jeg har:) En ting tror jeg du må være innstilt på og det er at du absolutt må ville dette selv, ingenting kommer gratis og du blir sliten (jeg blir ihvertfall det av åpne meg skikkelig opp, for første gang i livet mitt). Synes du skal glede deg til å komme i gang jeg, ta en dag om gangen og regne med at det vil ta litt tid men at det vil bli bra. Lykke til og godklem:)

Tusen takk for det, så hyggelig:-)

Min lege oppfordret meg til å skrive litt om meg selv, som ble lagt ved henvisningen.

Plutselig hadde jeg skrevet ned 7 sider.. Tror det kan gjøre første time lettere:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305598-time-hos-psykolog/#findComment-2482818
Del på andre sider

Tusen takk for det, så hyggelig:-)

Min lege oppfordret meg til å skrive litt om meg selv, som ble lagt ved henvisningen.

Plutselig hadde jeg skrevet ned 7 sider.. Tror det kan gjøre første time lettere:-)

Lurt av deg å sette ned ting på papir:) Jeg gjorde også det, på en litt annen måte, hva jeg ikke likte med meg selv: 14 punker, hva var positivt: 2 punker, ene punktet var at jeg hadde kontakte psykolog:) Til slutt satte jeg opp 1 punker på jeg ville oppnå:Få tilbake livslysten, glede seg over livet

Du skal se det går bra:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305598-time-hos-psykolog/#findComment-2482829
Del på andre sider

Gjest Trøndertøusa

Lurt av deg å sette ned ting på papir:) Jeg gjorde også det, på en litt annen måte, hva jeg ikke likte med meg selv: 14 punker, hva var positivt: 2 punker, ene punktet var at jeg hadde kontakte psykolog:) Til slutt satte jeg opp 1 punker på jeg ville oppnå:Få tilbake livslysten, glede seg over livet

Du skal se det går bra:)

Det gjør det sikkert:-)

Har stått i kø i flere måneder nå, og i mellomtiden har vi planlagt å flytte til en annen del av landet. Ikke akkurat perfekt tidspunkt, men det blir det vel aldri..

Har derfor ikke så store forventninger til timen på torsdag, annet enn at jeg håper på å slippe å stå et halvt år til i kø, dit vi flytter.

Vet ikke hvordan det fungerer med overflytting mellom helseregionene, så i verste fall blir det ny kø.

Blir nok derfor mer en samtale på torsdag, om hvordan jeg har det nå etc. Håper også på litt vurdering av medisinene jeg tar. Sliter med vekten og konsentrsjonen i tillegg til alt.

Ikke i noen akutt fase heller akkurat nå, men jeg skal ikke hoppe av nå når jeg har kommet så langt.

Ikke enkelt å innse at man trenger hjelp, så nå må jeg smi mens jernet er varmt.

Går forhåpentlig vis en spennende tid i møte:-)

Gjør godt å høre andres erfaringer:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305598-time-hos-psykolog/#findComment-2482839
Del på andre sider

Gjest Jente31

Dette kommer til å gå bedre enn du tror.

Jeg grudde meg forferdelig til første time hos behandler selv, så jeg forstår deg veldig godt. Jeg hadde med meg en venninne første gangen, men egentlig hadde det ikke vært nødvendig, for iallefall jeg kom til en behandler som visste hvor han skulle starte hen. Resten "gled" av seg selv :-)

Et tips: prøv å pust med magen. Skriv gjerne ned ting du ønsker å ta opp også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305598-time-hos-psykolog/#findComment-2483275
Del på andre sider

Annonse

Gjest Flytte-lasset

Dette kommer til å gå bedre enn du tror.

Jeg grudde meg forferdelig til første time hos behandler selv, så jeg forstår deg veldig godt. Jeg hadde med meg en venninne første gangen, men egentlig hadde det ikke vært nødvendig, for iallefall jeg kom til en behandler som visste hvor han skulle starte hen. Resten "gled" av seg selv :-)

Et tips: prøv å pust med magen. Skriv gjerne ned ting du ønsker å ta opp også.

Takk for betryggende ord. Jeg skulle egentlig ha første time denne uka, men etter råd fra NHD og andre, har jeg avbestilt. Dette på grunn av flytting til annen kant av landet i neste mnd.

Blir nå sendt ny henvisning til det aktuelle sykehuset i det området. Altså, ny ventetid.

Tror selv også at dette er fornuftig, etter som det er veldig mye som skal skje på en gang, og at når jeg først kommer i gang med behandlingen er det greit å ta dette uten skifte av psykolog:-)

Skal ta med meg rådene dine:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305598-time-hos-psykolog/#findComment-2483355
Del på andre sider

Gjest Flytte-lasset

Takk for betryggende ord. Jeg skulle egentlig ha første time denne uka, men etter råd fra NHD og andre, har jeg avbestilt. Dette på grunn av flytting til annen kant av landet i neste mnd.

Blir nå sendt ny henvisning til det aktuelle sykehuset i det området. Altså, ny ventetid.

Tror selv også at dette er fornuftig, etter som det er veldig mye som skal skje på en gang, og at når jeg først kommer i gang med behandlingen er det greit å ta dette uten skifte av psykolog:-)

Glemte at jeg hadde skiftet nick:-)

Trøndertøusa

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305598-time-hos-psykolog/#findComment-2483357
Del på andre sider

Gjest Jente31

Ok, tror det var veldig fornuftig av deg å avbestille. Håper du slipper å vente så lenge på ny time.

Lykke til med flyttingen :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305598-time-hos-psykolog/#findComment-2483369
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...