Gå til innhold

"Til fare for seg selv eller andre"??

Anbefalte innlegg

Gjest foretsystem!

Hva menes med dette uttykket? Hva skal til for at Politiet eller Helsevesenet rykker ut og henter en deprimert pasient som er til fare for seg sjøl, truer med selvmord og som kommer med trusler mot andre som gjør at andre føler seg utrygg?

Først ringte jeg psykehuset hvor hn får behandling, men de kunne ikke gjøre noe, det var jo helligdag blant annet. De ba meg ringe Legevakten, som heller ikke kunne gjøre noe. De henviste meg videre til Politiet som måtte bringe vedkommede til Legevakten om hn ikke dro sjøl. Men Politiet kunne heller ikke gjøre noe. De sa hn måtte oppføre seg som tulling og gjøre noe drastisk for at de kunne rykke ut. Politiet sier Helsevesenet skyver slike oppgaver over på dem.

Det endte med at jeg angsfylt ventet på at ett eller annet skulle skje. Heldigvis gikk det bra, men hadde det ikke vært for at jeg klarte å roe vedkommede ned, vet jeg ikke hva som hadde skjedd, eller er det bare jeg som var hysterisk og overdrev situasjonen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305630-til-fare-for-seg-selv-eller-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er primært kommunehelsetjenesten/legevakten som har ansvar for dette. Om det vurderes nødvendig, bør legen be om politibistand.

Kun dersom et er overhengende fare (feks bevæpnet person) er det Politiet sin primæroppgave.

Spesialisthelsetjenesten/psykiatrien rykker aldri ut i slike tilfeller.

Hvorvidt dine reaksjoner var overdrevet eller ikke, kan jeg ikke svare på. Oftest er det langt mindre fare enn det omgivelsene/legfolk vil ha det til.

Gjest foretsystem!

Det er primært kommunehelsetjenesten/legevakten som har ansvar for dette. Om det vurderes nødvendig, bør legen be om politibistand.

Kun dersom et er overhengende fare (feks bevæpnet person) er det Politiet sin primæroppgave.

Hvorvidt dine reaksjoner var overdrevet eller ikke, kan jeg ikke svare på. Oftest er det langt mindre fare enn det omgivelsene/legfolk vil ha det til.

Jeg var i tvil hvorvidt jeg skulle vurdere situasjonen som alvorlig eller som tomme trusler. Dette pågikk en ukes tid. Det oppleves som angstfylt og truende når man står midt oppi en slik situasjon, særlig når man vet at vedkommede er voldelig og har vært i stand til å gjøre drastiske ting tidligere. Hn har blant annet en dom på seg fra tidligere av for mishandling, og er ved tidligere anledninger anmeldt for husbråk og tyveri. Så at vedkommede er i stand til å gjøre noe, ja, det tror jeg ganske sikkert. Men jeg har også opplevd at hn har kommet med tomme trusler som hn ikke har gjort alvor utav.

Hva jeg skal gjøre neste gang det måtte skje, vet jeg ikke.

Jeg var i tvil hvorvidt jeg skulle vurdere situasjonen som alvorlig eller som tomme trusler. Dette pågikk en ukes tid. Det oppleves som angstfylt og truende når man står midt oppi en slik situasjon, særlig når man vet at vedkommede er voldelig og har vært i stand til å gjøre drastiske ting tidligere. Hn har blant annet en dom på seg fra tidligere av for mishandling, og er ved tidligere anledninger anmeldt for husbråk og tyveri. Så at vedkommede er i stand til å gjøre noe, ja, det tror jeg ganske sikkert. Men jeg har også opplevd at hn har kommet med tomme trusler som hn ikke har gjort alvor utav.

Hva jeg skal gjøre neste gang det måtte skje, vet jeg ikke.

Hvis han truer deg, så kan du vel politianmelde dette?

Hvordan går jeg fram? Er ikke det for sent? Det begynner å bli noen dager siden, og vedkommede er rolig nå.

Jeg tenker at dersom han kommer med trusler om å skade deg eller din familie, så ville jeg ha anmeldt det til politiet.

Når det gjelder trusler om å ta sitt eget liv, så er selvfølgelig dette vanskeligere. Men siden han er i behandling, så bør han selv ta kontakt med behandlingsapparatet. Uansett så mener jeg at du bør gjøre det klart at du ikke kan ta ansvar for hans psykiske helse. Han må enten klare det selv, eller få noen andre enn deg til å hjelpe seg.

Annonse

Gjest foretsystem!

Jeg tenker at dersom han kommer med trusler om å skade deg eller din familie, så ville jeg ha anmeldt det til politiet.

Når det gjelder trusler om å ta sitt eget liv, så er selvfølgelig dette vanskeligere. Men siden han er i behandling, så bør han selv ta kontakt med behandlingsapparatet. Uansett så mener jeg at du bør gjøre det klart at du ikke kan ta ansvar for hans psykiske helse. Han må enten klare det selv, eller få noen andre enn deg til å hjelpe seg.

Etter å ha tenkt meg om både en og to ganger, forstår jeg hva du mener: Jeg har handlet feil og forsøkt å skaffe ham hjelp i stedet for å la han ta ansvar for sine handlinger ved å faktisk anmelde ham.

Er det mulig?! :o(

Men ikke søren om jeg godtar det en gang til!

Jeg er usikker på hvorvidt det er noen vits i å anmelde dette i ettertid, det gjelder flere forhold, men nå vet jeg iallefall hva jeg skal gjøre neste gang!

Takk for hjelpa.

Gjest foretsystem!

Det var veldig greit å få det oppklart hva som er hvem sin oppgave osv, så takk for svar.

Etter å ha tenkt meg om både en og to ganger, forstår jeg hva du mener: Jeg har handlet feil og forsøkt å skaffe ham hjelp i stedet for å la han ta ansvar for sine handlinger ved å faktisk anmelde ham.

Er det mulig?! :o(

Men ikke søren om jeg godtar det en gang til!

Jeg er usikker på hvorvidt det er noen vits i å anmelde dette i ettertid, det gjelder flere forhold, men nå vet jeg iallefall hva jeg skal gjøre neste gang!

Takk for hjelpa.

Det er viktig at du har en strategi for deg selv, og at du også er tydelig i forhold til han det gjelder at du ikke kommer til å forsøke å ta ansvar for hans helse i fremtiden.

Det er viktig med tydelighet og forutsigbarhet for dere begge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...