Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Puffy

Ofte når jeg spiser mat med sterk smak, det være seg søtt, salt, og spesielt surt, kan jeg kjenne at det "river litt" på den ene siden av halsen, like bak kjevebenet, under øret. Det har vært slik lenge, derfor har jeg heller ikke tenkt særlig mye over det. Forleden spiste jeg salt snacks og drakk sur appelsinjuice. Ganske så snart kjente jeg det på siden av halsen for hver bit eller slurk jeg tok. I tilleg hovnet jeg opp på utsiden av halsen, og det var noe nytt... Hevelsen gikk langsmed kjevebeinet under det venstre øret, og var "fast i fisken". En stund etter at jeg sluttet å spise gikk hevelsen ned.

Skulle gjerne hørt noen interessante teorier om hva dette kan skyldes..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30572-hoven-under-%C3%B8ret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Dette er trolig en "lateral halscyste". I fosterlivet er det en hul struktur på siden av halsen, kanskje en rest etter gjeller utviklingsmessig. Denne lukkes vanligvis og tilbakedannes, men av og til blir det stående igjen en gang med en trang åpning i nærheten av mandlene. Denne gangen kan da fylles og bli et væskefylt hulrom - en cyste.

Dersom dette blir svært plagsomt, så er det mulig å operere det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/30572-hoven-under-%C3%B8ret/#findComment-121638
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...