Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Perlemoren

jeg fikk resept på cipralex (tror jeg det het), men kom på apoteket og fikk spørsmål om jeg ville ha citalopram som er rimligere.pris er jo et godt argument, men når legen har gitt meg en resept på et spesielt preparat så er det vel dette jeg skal ha?hun på apoteket sa de var helt identiske, bare prisforskjell. så jeg valgte den billige. hvorfor skriver ikke legen ut det rimligste alternativet og er de virkelig identisk??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/305728-cipralex-vs-citalopram/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest heyheymymy

nei, var cipramil jeg egentlig fikk resept på..

Det er akkurat det samme, virkestoffet heter citalopram. Etter ti år så kan andre produsenter lage de samme medisinene og selge dem til litt lavere pris. Det er en av årsakene til at cipralex ble lansert, - nye 10 år. ( den er i tillegg kanskje bedre, de har tatt venstresiden av molekylet, som hjernecellene av en eller annen grunn "foretrekker")

Nils Håvard Dahl, psykiater

nei, var cipramil jeg egentlig fikk resept på..

Alle legemidler er forsket frem og testet av et bestemt firma. Stoffet får et generisk navn (citalopram). I tillegg velger frimaet er handelsnavn som de har enerett på - i dette tilfellet Cipramil.

Når patentet er gått ut, kan andre firma produsere piratkopier som de selvsagt kan selge mye billigere siden de ikke har hatt noen utviklingskostnader.

For å spare noen lusne kroner, har norske myndigheter innført noe de kaller generisk substitusjon dvs at apoteket skal tilby deg billigste vare.

På den måten sparer vi noen kroner, men sparker bena under forskning og utvikling som skal gi oss bedre medisiner i fremtiden.

I tillegg opplever en spesielt i psykiatrien og hos de eldre at pasienter slutter med medisiner de burde ha brukt fordi de stadig får nye typer medisiner med nye navn, annen form, annen farge osv.

I prinsippet skal de virke likt, men det er ingen krav om dokumentasjon til dette.

Gjest Jente31

Alle legemidler er forsket frem og testet av et bestemt firma. Stoffet får et generisk navn (citalopram). I tillegg velger frimaet er handelsnavn som de har enerett på - i dette tilfellet Cipramil.

Når patentet er gått ut, kan andre firma produsere piratkopier som de selvsagt kan selge mye billigere siden de ikke har hatt noen utviklingskostnader.

For å spare noen lusne kroner, har norske myndigheter innført noe de kaller generisk substitusjon dvs at apoteket skal tilby deg billigste vare.

På den måten sparer vi noen kroner, men sparker bena under forskning og utvikling som skal gi oss bedre medisiner i fremtiden.

I tillegg opplever en spesielt i psykiatrien og hos de eldre at pasienter slutter med medisiner de burde ha brukt fordi de stadig får nye typer medisiner med nye navn, annen form, annen farge osv.

I prinsippet skal de virke likt, men det er ingen krav om dokumentasjon til dette.

Kan jeg spørre om en ting?

Skal apoteket alltid tilby det produktet som er billigere?

Opplevde sist gang jeg hentet min Efexor at jeg fikk den billigste (Venaflaxin eller noe sånt) uten at jeg ble spurt om det først.

Bare spør jeg:-)

Gjest Flytte-lasset

Kan jeg spørre om en ting?

Skal apoteket alltid tilby det produktet som er billigere?

Opplevde sist gang jeg hentet min Efexor at jeg fikk den billigste (Venaflaxin eller noe sånt) uten at jeg ble spurt om det først.

Bare spør jeg:-)

Regelen sier vel det, og ønsker du det preparatet som er dyrere, må du selv betale mellomlegget..

Viktig at vi får legene til å skrive rett på resepten. Skriver de nei til generisk bytte, da får du den som er skrevet ut. Uten mellomlegg.

Annonse

Gjest Jente31

Regelen sier vel det, og ønsker du det preparatet som er dyrere, må du selv betale mellomlegget..

Viktig at vi får legene til å skrive rett på resepten. Skriver de nei til generisk bytte, da får du den som er skrevet ut. Uten mellomlegg.

Ok, da skal jeg få fastlegen til å gjøre neste gang.. Takk :-)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har et stempel med "Ikke generisk substitusjon". Når jeg stempler med det, skal pasienten få det jeg har skrevet ut, og uten tillegg i pris.

Gjest Flytte-lasset

Du får jo blåresept på cipralex uansett når du har betalt et visst beløp (ca 1700?), er det ikke like greit å ta den dyreste så du får blåresepten tidligere, og slipper betale noe, styre med det..?

:)

Er ikke sånn det fungerer. Vil du ha det dyreste, må du betale mellomlegget, selv om du har passert frikortgrensen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...