Gå til innhold

jern & blodprosent / etter fødsel


manzana

Anbefalte innlegg

hei...

jeg skrev dette inne på graviditet og barsel"-forumet, men det er vel her det hører hjemme...

det er på 10 uker siden jeg fødte og jeg var på etterkontroll forrige uke, og legen kommenterte blodprosenten min. den var på 9,8, og hun mente den burde ligge på 12-13.

jeg fikk derfor beskjed om å ta mere jern, og komme til sjekk av blodprosenten om to uker.

jeg har spist jern så det holder den siste uka, og var på helsestasjon for å veie vesla i dag, og da ville en av de som jobbe der sjekek blodprosenten. jeg hadde blodprosent på 9,5 - og jeg har ikke gjort noe annet enn å spise jern den siste uka... (og jeg blør neseblod som aldri før - jeg gjør alltid det når jeg tar jern)

noen som vet hvordan jeg kan øke blodprosenten, eller skjønner hvorfor den synker?

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det höres ut som du trenger å spise jerntabletter en stund til. Jeg kan dessværre ikke si deg vorfor din blodprosent synker. Det höres dog ut som du går til din lege på kontroller og får god oppfölging. Inelvsmat, leverpastej og brunost ineholder mye jern. Kanskje du kan spise noen av disse tingen? Lykke til videre!

"Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen som du tar opp i brevet, bör du rådföre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...