Gjest Gutt, 19 år Skrevet 26. juni 2001 Del Skrevet 26. juni 2001 Jeg bor i en liten blokkleilighet sammen med mamma. (Faren min har jeg ikke kontakt med). Iblant, og særlig de to siste årene, kan det være uutholdelig å bo så tett oppå moren min. Vi krangler støtt. Jeg vrir og vender og kverulerer på alt hun sier, slik at det til slutt blir en krangel av det. Jeg er lei av stemmen hennes, måten hun er på, hele personen. Jeg prøver å være vennlig, men jeg klarer det ikke. Hun irriterer meg fryktelig, selv om hun egentlig er kjempesnill. Stiller opp for meg hvis hun kan, og gjør mye for at jeg skal ha det bra. Men jeg klarer bare ikke (og jeg mener virkelig at jeg absolutt IKKE får til) å være vennlig igjen. Tro meg, jeg har prøvd. Med en gang mamma begynner å prate til meg, tenker jeg bare "ÅHHHH, hva er det hun skal mase om NÅ, da??" og blir nesten irritert før hun i det hele tatt begynner å snakke. Mamma blir selvfølgelig sint og lei seg, fordi jeg oppfører meg slik, og det er jo forståelig, men jeg får bare ikke til å beherske meg. Jeg er for all del IKKE voldelig. Det begrenser seg til frekk munnbruk. Og jeg kunne aldri tenke meg å skade moren min fysisk. Det er bare det at jeg er lei av henne, jeg orker henne ikke mer. Jeg vil flytte hjemmefra, men kan ikke, fordi jeg føler jeg ikke har råd. Mamma sier jeg er slem, og mener jeg trenger hjelp. Jeg sier at dette bare er tull, og at jeg bare trenger å få være i fred, når jeg er hjemme, og helst ikke prate med henne. Ellers er jeg jo en kjempegrei gutt. Vennene mine kaller meg Ole Brum, fordi de mener jeg er en av de snilleste personene de kjenner. Men hjemme forandrer jeg på en måte personlighet. Vil bare være alene, og blir irritabel hvis mamma begynner å prate. Så da begynner jeg å lure: Er jeg psykopatisk? Er dette normalt? Er jeg schizofren? Trenger jeg å flytte hjemmefra? Jeg har lurt på om jeg kanske samler opp aggresssjon i løpet av dagen, og lar alt gå utover mamma? Jeg viser sjelder at jeg er sint foran andre enn henne, og hvis jeg får negative kommentarer fra andre, svarer jeg sjelden frekt tilbake/reagerer med å være aggressiv. Så kanskje jeg lar alt gå utover mamma isteden? Dette ble et langt innlegg, jeg håper noen gidder å lese alt. For jeg lurer på hva jeg skal gjøre med dette. Slik situasjonen er nå, makter jeg ikke være vennlig med mamma. Jeg klarer det ikke. Kort sagt: Mamma går meg på nervene! Så...noen råd? anyone? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30608-moren-min-til-nhd-og-alle-som-har-r%C3%A5d/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aina E Skrevet 26. juni 2001 Del Skrevet 26. juni 2001 Flytt hjemmefra! Jeg fikk selv penger av sosialen som 16-åring for å bo hjemmefra med grunnlaget at det var uutholdelig for meg å bo hjemme. (Hadde allerede bodd hjemmefra på skole ett år... En måned hjemme igjen etter det og det var et helvete uten like!) Jeg oppfordrer ikke til å "snylte", men det kan føre til større problemer mellom deg og din mor hvis ikke du får en pause snart. En psykolog ville kanskje kunnet hjelpe deg med å finne ut av hva du egentlig ønsker av tilværelsen din. Muligens kunne han også anbefalt for sosialen at du fikk støtte til bolig en periode fordi det er nødvendig. Du kunne kanskje tatt en ferie for å finne ut av sakene også. Da mener jeg; si til mamma at du ønsker å reise bort en stund, minimum en ukes tid og du vil ikke at hun skal kontakte deg. Det får være på ditt eget initiativ å ringe henne og fortelle om du har det bra eller ikke. Du begynner å bli stor nok til å stilles for en slik utfordring synes jeg. Ellers burde du nok fortelle din mor på en vennlig måte (kanskje via et brev) hvordan du føler det. Pass på å ikke såre henne, for hun vil nok deg ditt eget beste. Men av og til kan det nok bli for mye av det gode. (Hmm... jeg lurer på hvordan jeg blir som svigermor eller eldre mamma!?) Mvh. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30608-moren-min-til-nhd-og-alle-som-har-r%C3%A5d/#findComment-121674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magna Skrevet 27. juni 2001 Del Skrevet 27. juni 2001 Flytt hjemmefra! Jeg fikk selv penger av sosialen som 16-åring for å bo hjemmefra med grunnlaget at det var uutholdelig for meg å bo hjemme. (Hadde allerede bodd hjemmefra på skole ett år... En måned hjemme igjen etter det og det var et helvete uten like!) Jeg oppfordrer ikke til å "snylte", men det kan føre til større problemer mellom deg og din mor hvis ikke du får en pause snart. En psykolog ville kanskje kunnet hjelpe deg med å finne ut av hva du egentlig ønsker av tilværelsen din. Muligens kunne han også anbefalt for sosialen at du fikk støtte til bolig en periode fordi det er nødvendig. Du kunne kanskje tatt en ferie for å finne ut av sakene også. Da mener jeg; si til mamma at du ønsker å reise bort en stund, minimum en ukes tid og du vil ikke at hun skal kontakte deg. Det får være på ditt eget initiativ å ringe henne og fortelle om du har det bra eller ikke. Du begynner å bli stor nok til å stilles for en slik utfordring synes jeg. Ellers burde du nok fortelle din mor på en vennlig måte (kanskje via et brev) hvordan du føler det. Pass på å ikke såre henne, for hun vil nok deg ditt eget beste. Men av og til kan det nok bli for mye av det gode. (Hmm... jeg lurer på hvordan jeg blir som svigermor eller eldre mamma!?) Mvh. Jeg er mor selv og vet hva du snakker om. Ett av barna mine var slik du beskriver deg selv. Hun var virkelig ille hjemme. Jeg tenkte mer enn en gang at dette her holder jeg ikke ut. Men da hun var 19 og ferdig med vidregående var det enderlig på tide å sende henne ut. Vi sendte henne til utlandet. Hun var overmoden og trengte å prøve egne vinger. Hun har siden dengang ikke bodd hjemme. Det har rett og slett vært deilig her hjemme etter at hun dro. Snakk med mora di og hør hva hun sier. Du bør prøve deg på egenhånd nå. Jeg har sagt til mine unger at det er greit for meg at de flytter når de er 19 år. Etter den tid er de hjertelig velkomne på besøk her hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30608-moren-min-til-nhd-og-alle-som-har-r%C3%A5d/#findComment-121807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nn-2001 Skrevet 28. juni 2001 Del Skrevet 28. juni 2001 Jeg kjenner meg selv igjen etter det du beskriver.Du virker ikke slem i det hele tatt synes jeg.Ellers så hadde du ikke vært så åpen&ærlig om forholdet mellom deg og mora di.Du vil jo ikke såre henne sant?Du trenger nok litt pusterom,tid&fred for deg selv nå som du har blitt voksen.Jeg flyttet hjemmanifra permanent,når jeg begynte på videregående.Kunne jo ha bodd på mitt hjemsted ,og gått på skole der men jeg følte at det var på tide med en miljøforandring.Den avgjørelsen har jeg aldri angret på.Følte meg svært tilfreds med meg selv etterpå.Ingen stress og mas slik jeg hadde det da jeg bodde hjemme. Det må jo la seg gjøre på et eller annet vis å få øk.støtte,du som er så ung enda.Skulle tru,at du har flere rettigheter da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30608-moren-min-til-nhd-og-alle-som-har-r%C3%A5d/#findComment-121954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 28. juni 2001 Del Skrevet 28. juni 2001 Jeg synes du høres helt normal ut, men du trenger å flytte for deg selv! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30608-moren-min-til-nhd-og-alle-som-har-r%C3%A5d/#findComment-121958 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. juni 2001 Del Skrevet 28. juni 2001 Du er helt normal. Mange har det slik som deg. Situasjonen forsterkes sikkert av lite rom rundt dere ("liten blokkleilighet"). Du må gjøre det du kan for å flytte ut. Det er mulig for alle andre 19-åringer, så det går sikkert for deg også. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30608-moren-min-til-nhd-og-alle-som-har-r%C3%A5d/#findComment-121959 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 28. juni 2001 Del Skrevet 28. juni 2001 Kjenner igjen den der du :-) Jeg hadde det slik med min mor også. Nå bor jeg ikke hjemme lenger og jeg og moren min har ikke hatt et så fint forhold på mange år! Moren min var veldig masete og hang seg opp i bagateller som hun blåste opp til uante dimensjoner!! Etter at jeg flyttet ut har hun også forandret seg veldig. Det har selfølgelig også litt med at hun har blitt eldre, jeg også for den saks skyld. Jeg hadde heller ikke råd til å flytte ut når jeg var 19. Du kan jo se på det, kanskje du kan klare det på et vis hvis du er flink med økonomien. Men du bør også tenke litt på hvordan moren din føler seg. Prøv og sett deg i hennes sted. Det kan være vanskelig når dere bor tett på hverandre, men du burde forsøke for hennes del og din egen. Det er ikke lett og takle en 19 åring :-) Hvis foreksempel hun jobber hele dagen og du går på skole og huset ser ut som en svine sti når hun kommer hjem så tærer det ekstra på kreftene hennes og da er det lett og eksplodere over selv den minste ting. Det vet du sikkert selv. Prøv å snakke med henne, kanskje dere kan finne en løsning? Hør hva hun mener og føløer og la henne få vite hva du mener og føler. Uansett, Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30608-moren-min-til-nhd-og-alle-som-har-r%C3%A5d/#findComment-122095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gutt, 19 år Skrevet 28. juni 2001 Del Skrevet 28. juni 2001 Jeg er mor selv og vet hva du snakker om. Ett av barna mine var slik du beskriver deg selv. Hun var virkelig ille hjemme. Jeg tenkte mer enn en gang at dette her holder jeg ikke ut. Men da hun var 19 og ferdig med vidregående var det enderlig på tide å sende henne ut. Vi sendte henne til utlandet. Hun var overmoden og trengte å prøve egne vinger. Hun har siden dengang ikke bodd hjemme. Det har rett og slett vært deilig her hjemme etter at hun dro. Snakk med mora di og hør hva hun sier. Du bør prøve deg på egenhånd nå. Jeg har sagt til mine unger at det er greit for meg at de flytter når de er 19 år. Etter den tid er de hjertelig velkomne på besøk her hjemme. Vil bare takke for alle råd jeg har fått =) Skjønner at jeg bør flytte hjemmefra. Er enig i det selv =) Neste år drar jeg til England i 3 år, så da kommer jeg et godt stykke unna en masete mor, hehe. Ha en flott natt, alle sammen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/30608-moren-min-til-nhd-og-alle-som-har-r%C3%A5d/#findComment-122172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.