Gå til innhold

Har jeg ikke forandret meg likevel?

Anbefalte innlegg

Gjest Grubleriana

Vet dette høres rart ut.Men jeg tror og håper at jeg har endret meg.Det gir meg så mye mer selvrespekt og jeg føler meg bedre og klarer å se meg selv i speilet når jeg oppfører meg som en god person og i tråd med mine verdier og normer.Samme med at jeg klarer å være hjelpsom mot familie og naboer og stille opp.Men når motivet for handlingen kanskje er at jeg selv skal føle meg bedre så betyr det ikke at jeg ikke er uselvisk.At jeg egentlig handler egoistisk og er den samme umodne selvopptatte jenta jeg var før? Sanheten er at jeg alltid har hatt et slags bilde av hva slags menneske jeg vil være.Men jeg har ikke oppført meg i tråd med det..Jeg lurer også på om jeg motiveres av skyld.Jeg har veldig skyldfølelse og anger for alt jeg har latt familien min spessielt gå igjennom.Og hvor mye smerte og angst jeg har påført de på grunn av min psykdom.Jeg vil også gjerne være snill mot de jeg er glad i og en god støtte for de.Men samtidig vil jeg at de skal bli stolt av meg og synes jeg er en god datter/søster etc.

Jeg grubler seriøst altfor mye.Jeg er ikke noen engel som er 100% snill og god dessverre .Jeg sloss hele tiden med meg selv og mine demoner om å ta gode valg.Noenganger har jeg lyst å følge mine egoistiske impulser og gi F.Og noenganger når jeg sier ja til diverse tjenester eller ting har jeg kanskje lyst å si nei fordi jeg har lyst å gjøre noe morsommere enn å feks være sjåfør for noen.Men så sier jeg ja likevel.Betyr dette at jeg er falsk?Jeg tar også dårlig valg av og til og gjør dumme ting enda.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/306081-har-jeg-ikke-forandret-meg-likevel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Grubleriana

Alle gjør jo dumme ting iblant : )

Høres ut som du er en god person du.

Takk for det : ).Jeg er nok ikke en god person.Men jeg gjør noen gode handlinger heldigvis.Kanskje motivet ikke er så viktig likevel.Jeg kan ha direkte fæle tanket tider og har mange dårlige sider også.Så er det bare å klare å godta det.At det ikke nødvendigvis gjør meg til et forferdelig menneske.

Vi har vel alle egoistiske og umodne sider i oss som kommer frem mer eller mindre til tid

Finnes det egentlig noen mennesker som er totalt uselviske?

Det betyr at du er menneskelig :-)

Du vet bare så mye mer om deg selv enn du vet om alle andre - så dersom du sammenligner "det du hører" med alt du vet om deg selv vil du nesten alltid tape om du fokuserer negativt.

Og det andre du forteller om - du er menneske! Og du oppfører deg som et - det er ikke verdens undergang men helt normalt.

Det er litt vanskelig å forklare hva jeg mener, men å sammenligne deg selv slik du ser deg innenfra med andre slik du ser dem utenfra og i forhold til hva folk har sagt om dem - det vil aldri bli noen rettferdig sammenligning. Og det mennesket du så gjerne vil være er et bilde du har bygget opp av omtale og inntrykk av andre mennesker.

Sansynligheten er svært stor for at du allerede er deg mennesket du ønsker å være - i deres øyne.

Gjest D*lilith

Takk for det : ).Jeg er nok ikke en god person.Men jeg gjør noen gode handlinger heldigvis.Kanskje motivet ikke er så viktig likevel.Jeg kan ha direkte fæle tanket tider og har mange dårlige sider også.Så er det bare å klare å godta det.At det ikke nødvendigvis gjør meg til et forferdelig menneske.

Vi har vel alle egoistiske og umodne sider i oss som kommer frem mer eller mindre til tid

Finnes det egentlig noen mennesker som er totalt uselviske?

Alle har både gode og dårlige sider,det er bare mennskelig det : )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...